AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.464

Vilken håller bäst? M5 3,8 eller 3,6?

Sida 2 av 2
Om problem med 3.8an mest är pga borttagna toppfart spärrar
och dåliga trimchip kan man väl inte skylla det på konstruktionen?
Dålig underhåll är säkert också en vanlig orsak.
Ett styrsytem med fler skydd som t.ex avgastemp givare skulle
ha räddat de flesta motorerna.

/Eric
Mycket interessant ämne detta!
Får nog hålla med om att 3.8 är aningen överrepresenterad vad gäller skador. Men... har absolut inga bevis el. liknande, bara den uppfattningen man fått vid skummning av annonser och prat med kunnigt folk.

Ang. vår motor.
Fattar jag kanske inte riktigt till 100% hur den håller.
Mekaniskt är det ju mycket mer påfrestning, stakar, vev, lager, cylinderväggar men det håller ändå.

Skador på vanliga bilar lär endast uppkomma av utmattning eller överhettning/spikning.

Tror tex inte att vår motor har högre avgastemp än en original på full effekt och den har ju inte gått så många mil direkt.
Tror helt enkelt att 3.8 är lite väl nära gränsen, eller på precis perfekt avstånd från gränsen, beroende på hur man ser det.
Längre slag och kortare stakar borgar för sämre hållbarhet, och i kombination med tunnare cylinderväggar blir det ju inte bättre.
Undra om sprickorna i block uppkommer av sig själva eller när motorn redan överhettats/skurit/hål i kolv..? Tror på det senare alternativet.
Finns det fall där man kan påvisa att sprickor uppkommit utan överhettning?

Hål i kolvar förklaras nog av högre komp, förhållandevis dålig kolvkvalitet och ev. för mager bränslemappning på högre varv. Igensatta spridare tar oxo död på en 3.8 mycket fort, vet några fall där detta är förklaringen.

Men... Om den inte varit så nära gränsen så hade vi aldrig fått uppleva det där lilla extra.
Tycker den har ett otroligt vrid även innan 4000varv, trots avsaknaden av vanos.

Storebror Kilander
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
S38B38: intressant resonemang! Bra att någon kunde utveckla det hela lite!
Jag vet inte så mycket om de individuella fallen än, men kan forska och se om jag får reda på fler detaljer.
Kolvarna förresten, vad kallas tillverkningsprincipen, är det sintrade det heter, och vad innebär det exakt?

//HD91

- M5 E34 Limousine register -
Sintring innebär enkelt att man sammanfogar metallpulver med ett bindematerial under högt tryck och värme. Ungefär som att krama en snöboll, fast varmare :-)

Personligen trodde jag inte mina öron när jag först hörde om sintrade kolvar. Sintrade produkter är i regel väldigt slitstarka och tål höga tryck, men dom brukar vara väldigt känsliga för slag och böjning.
ta
76
tax
M5 Touring -94
Tack för svaren. Har som sagt läst det mesta här om m5-problem och visst rasar alla motorer om de varit misskötta. Men det jag vill veta är om nån känner till ett faktiskt fall där raset skett helt utan ”anledning”. Typ bil som man vet alltid varit servad och kör i rimlig motorvägsfart och så KABOM.

/Tomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.