AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.462

Vilken håller bäst? M5 3,8 eller 3,6?

Sida 1 av 2
Funderar på att stoppa ner en M5-motor i min 88:a 530 och vill ha den hållbaraste motorn då jag inte vill pilla mer än nödvändigt. Är det nån skillnad på lådorna eller är det samma? Jag kör i regel mina bilar VÄLDIGT hårt. Mycket bresladd och burnisar o så. Räcker 316 hästar att åka "Breisladdtävling" med i en e34? Skulle va väldigt kul o prova det...
3.6 säger dom e tåligare, tjockare cylinderväggar
Bmw ludde
Har du bara en riktig diffbroms så behöver du int så mycket hk för att kunna drifta.

Mvh Ludde
Länk
Orginalets 188 räcker inte så långt. Inte på torr asfalt. Det sitter redan en M5 diff på.
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Det är samma växellåda till både 3,6 och 3,8 liters, förutom 95:an som har en 6-växlad ZF-låda.
3.6 bör vara bättre hållbarhet, både på pappret och i verkligheten verkar det så. M5 3,8 har klart större andel bilar som fått motorskador.
Men det beror ju mycket på hur föregående ägare skött M5-motorn du tänker köpa.

//HD91

- M5 E34 Limousine register -
OK, tack ska du ha HD91. Nån som vet om den 6-växlade eller femväxlade är att föredra? Bör kanske påpeka att jag lyckats fördärva en 325 låda som gått 8000 mil med en helt standard motor. Samma med min 530. Den hade visserligen gått 28.000 mil och var inte ens i närheten av det utsökta skick som 325:an.
320-325
allt går ju att förstöra om man vill...
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Hur fan växlar du egentligen?
Jag är ju kompis med Limmet här på forumet och han bara klia sig i hövvet när jag hade rasat lådan på 325:an. Han körde ju på den tiden med ca 300 kusar i sin bil och hade inga problem med lådorna. Men sen när han började få fäste i bilen så sade ju lådorna upp sig rätt omgående tills han fick i en M3-låda istället. Men det e ju så att när man inte har ett överflöd av effekt och ändå vill åka på bredden så blir det ju att man växlar ganska vårdslöst för att bibehålla hjulspinn. Min nuvarande 325:a växlar jag däremot betydligt försiktigare med.
Märkligt va alla är känsliga för att ni kör sönder lådor...

Jag har åkt med Limmet och Jimmy och de växlar som känsla... Sen att det kostar en växellåda ibland är väl inget att gråta över?

Svara istället på "Bosse Brehängs" frågor.

Mats
Matsi:

Det är lite segt att få folk att svara men det beror la på att det inte är några turbo kontra bmw frågor jag ställer.
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Finns det någon form av tillförlitlig statistik som styrker påståendet att 3.6an skulle vara "hållbarare" än 3.8an ?

Tycker påståendet, som det är nu, mest verkar ha formen av en skröna, där typ "någon" har hört "någon" som säger att det är så.

Det skulle ju hur som helst vara intressant att ta del av information kring andelen motorskador för 3.6an respektive 3.8an, om det nu finns sådan statistik.
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Jag har följt de här bilarna i 7-8 år eller så, tyvärr har jag inte fört statistik, men det är ett ofrånkomligt faktum att motorskador är vanligare på 3,8 liters, och det trots att det tillverkats fler bilar med 3,6 liters motorn och trots att de bilarna är äldre och borde utsatts för mer slitage och misshandel.

//HD91

Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Med tanke på att det knappast såldes några 3.8or i Sverige nya, kan man ju undra när dessa motorskador i så fall skulle ha skett, kring ex. vilka miltal eller år, mest i Sverige eller i Tyskland ?

Det borde ju om det är ett så ofrånkomligt faktum vara känt även i ex. Tyskland, är det så? Jag tycker i alla fall att detta faktum i så fall borde kunna verifieras, åtminstone på något starkare sätt än i form av typ ”hörsägen”.

Om det nu är så att motorskador är betydligt vanligare på 3.8an borde väl antalet av denna modell dessutom ha minskat betydligt (med hänsyn till prod. siffror) i förhållande till antalet 3.6or, nu när modellen börjar bli så pass gammal – är det så?

Jag ställer mig därmed fortfarande tveksam till påståendet att 3.6an skulle vara ”hållbarare” än 3.8an. Men framför gärna lite ”hårda” övertygande fakta som kan belägga påståendet, så kan jag nog bli övertygad. Det räcker emellertid inte med att någon (ta mig rätt) säger att det är ett ofrånkomligt faktum för att jag ska bli övertygad.
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Jag skulle inte vilja hänföra mitt resonemang till kategorin "hörsägen". Hörsägen är det värsta jag vet och skulle aldrig börja babbla om något jag inte vet är sant.
Det är ju synd att jag inte fört statistik, för då hade jag haft bra bevis.
Det grundas på bilar från både Tyskland och Sverige, jag har talat med tyskar och svenskar som annonserat M5:or med motorskador samt att jag ägnat timtal åt att läsa på tyska forum och talat (via e-post) med personer anställda på BMW.
En av de anställda ville gå så långt som att säga att 3.8 var en konstruktionsmiss, dock anser jag att det var att dra det för långt, så illa är det inte, det enda man kan säga är att motorskada är vanligare på den än på 3.6, sen vet jag inte hur vanligt det är med motorskador på övriga M-bilar och BMW i allmänhet.

Det som skiljer S38B36 och S38B38 åt när det gäller kapitlet motorskador är skadans art, i 3.8:ans fall är det nästan uteslutande bottendelen som havererat (kolvskador eller spricka i motorblocket mellan 5:e och 6:e cylindern), dvs där en väsentlig konstruktionsskillnad finns mot 3.6:an (ökad borrning och slaglängd).
Sen är min egen teori (ej verifierad) att 3.8:ans längre slag kan visa sig mer negativt för höga varvtal, kortslagigare motorn i 3.6 lämpar sig bättre för uppvarvning. Det är vid höga varvtal (försök till toppfartstest?) som skadorna har uppkommit.
Jag har själv legat bakom en M5-94 som fick ett haveri, vid höga varvtal sprutade blå avgasmoln från rören och bilen hade en märkbar effektförlust, jag hängde med den med en 100hk svagare BMW. Vid demontering upptäcktes ett hål i en av kolvarna.

S38B36 (3.6) drabbas inte alls av skador i bottendelen i samma omfattning som 3.8, tvärtom får man säga att det är sällsynt!
Jag har mött ett exemplar av 3.6 som totalskrotat blocket, och det var en gammal bil som vid tillfället hade marscherat i dryga 260 km/h under en längre tid.
Drabbas 3.6:an av en skada är det vanligare med defekt topplockspackning eller brända ventiler pga felväxling eller liknande (dvs förarrelaterat och kan ju drabba vilken som helst av de båda).

Flera M5 3,8 och M5 Touring (samma maskin som 3,8) fick motorblocket eller hela motorn utbytt av BMW på garantin redan vid låga miltal, det kan verifieras av m5toureg på forumet och jag märkte det själv när jag letade en M5 Touring åt min far.
Så tidigt som 3.000 km var det på en bil, på en annan 50.000 km och det händer även idag. Det är inte ovanligt med "Austauschmotor" (utbytesmotor) om man läser i tyska annonser.
Observera att jag inte påstår att 3.6:an skulle vara någon pansarvagnkonstruktion, de går också sönder och får byta motor, däremot är det ovanligare på den än 3.8 L och anledningen skulle jag vilja säga är bottendelen (se andra stycket).
Vad exakt som orsakar skadorna där kan inte jag säga, men det kan säkert vara tunnare cylinderväggar och troligen hamnar man ännu mer i riskzonen med mindre lyckade trimchip som inte ger tillräckligt med bränsle vid höga varvtal.

Jag kan inte uttala mig om sådana här bilar skrotas i stor utstäckning vid motorras eller om fler 3.8:or än 3.6:or skrotats, om det vet jag inte och har ingen lust att börja spekulera.

Jag har med ovanstående försökt skapa en någorlunda hygglig argumentation baserat på vad jag kommer ihåg just nu, jag får väl börja föra statistik såsmåningom. Det kanske inte räcker för att övertyga dig men mer minns jag tyvärr inte för tillfället, det var en tid sedan jag engagerade mig i ämnet.

//HD91

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Kan tillägga att jag också träffat ett par BMW-handlare i Sverige som påstått att det inte är någon skillnad i hållbarhet mellan bilarna, vid en närmare koll så märker man att den handlaren knappt får in några E34 M5 till reparation eller service, så de har knappast något bra underlag att uttala sig på då, tycker jag. Folk i Sverige köper väl nästan aldrig nya motorer av BMW-handlare så de får aldrig veta nåt om skador.

Man bör tänka på att skadorna uppkommit på bilar som kört fullt ut ofta, kör man sin M5 lugnt och nästan aldrig fullvarv så är det nog ingen skillnad i hållbarhet. Det är när materialet börjar ansträngas hårt som det uppkommer skador.

//HD91

Okey, HD91! Hur e det med de 6-växlade respektive 5- växlade lådorna då?
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Jag tror att ///Peter från forumet har bra koll på växellådorna, vill minnas att han berättade att den 5-växlade Getragelådan hade grövre lager än den 6-växlade ZF.
Hursomhelst, det är nästan omöjligt att få tag på en låda från en M5-95 då de bilarna är så ovanliga och inte ofta en sån går till skrot.
Så satsa på en 5-växlad låda, lättare att hitta och mycket billigare i inköp.

//HD91

Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Tycker nog fortfarande det är svårt, även med hänsyn till ovan nämnda argumentation, att dra slutsatsen att 3.6an skulle vara ”hållbarare” än 3.8an.

Att några enstaka 3.8or fått motorm utbytt på garantin är enligt mig inte tillräckligt för att dra slutsatsen att 3.6an är ”hållbarare” än 3.8an. Den naturliga motfrågan är finns det då inga 3.6or som fått motorn utbytt på garantin?

Det rasar förvisso m5e34-motorer lite då och då (ta i trä), men att det skulle vara mer av den ena sorten än den andra har jag i alla fall svårt att sluta mig till med den kunskap jag har (vilken kanske är begränsad).

Det jag efterfrågar är följaktligen lite mer fakta, ex. någon form av statistik som styrker det ena eller andra påståendet.

Under tiden fram till dess lite mer ”hårda” fakta presenterats i denna fråga, så kategoriserar jag påståendet att 3.6an skulle vara ”hållbarare” än 3.8an som åtminstone, vågar jag säga, mindre välgrundat.
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Jaja, du får ha din uppfattning. Det här är inget personligt mot 3,8 ägare. I vår familj har vi två 3.8:or, det är inget fel på motorn men för mig ter det sig rätt klart att en motor med tunnare cylinderväggar har ett känsligare motorblock, förutsatt att materialet är av samma sort, vilket det är.

//HD91

fo
1
fosse
M5-93 Tyrbo
M5-92
Tycker du ska ta ett snack med Erik Kilander (senaste bilsport)
Han har ju gott om krut i sin turbo S38, där han endast har försökt hindra toppen från att smita med genomgående pinnbult... Men blocket är orört så vitt jag vet?

ande
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.