AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.181

Automat eller manuell?

Sida 4 av 5
Vore tveksamt om taxichaufförer verkligen skulle uppskatta automat om de ständigt rasade. Dessa bilar körs trots allt rekorderliga sträckor.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Automater har en rätt begränsad hållbarhet om man jämför med dito manuell, men bekvämligheten uppväger nog en och annan reparation.
Ex. Min far kör droska och han fick renovera automaten vid c:a 20 000 och nu vid 31 så gav den upp helt, utbytes låda, begagnad 16000kr inkl. montering (15000mil) så det kostar nog runt 1kr/milen i automatreparationer, men som taxiförare är det säkerligen väl använda pengar.
Man kan jämföra med tyskarna, deras taxi har sällan automat, dock så kör de med 3-ans växel rakt av. (nästan)
Så här resonerar jag angående Automatisk kontra Manuell växellåda. Flöjande regler kan generellt tillämpas:

Motor med bra bottendrag=Automatlåda
Motor med spetsig karaktär/Varvvillig motor=Manuell växellåda.
Diesel=Automatlåda
V8=Automatlåda
Stor bil=Automatlåda
Liten bil=Manuell låda.

I fallet E39 523i, så hade jag föredragit manuell låda, på grund av motorns karaktär, trots att det är en stor bil. Vore det en 528i hade valet varit lite mer pikant, då hade jag fått provköra noga. Vore det en 540i hade det varit väldigt enkelt: Automatlåda.

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Automat i mercedes, manuell i bmw...

Ni som tycker det ska va automat...
Stödjer ni också förslag i stil med att bygga in räls i motorvägarna som bilarna styrs av?
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
tp_88: Nej men jag önskar att styrautomatik kopplad till navigatorn!

Mvh, Steaman

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Automatväxlade taxibilar som har gått 40-50' mil har oftast bytt minst 1 gång. Första bytet brukar komma vid 25-30' mil.
//Marin
tp_88: Din parallell mellan rälsförsedda motorvägar och automatlådor är minst sagt långsökt.

Automatlåda är ett skönt komfortattribut som passar ypperligt i bilar som till exempel din pappas 540. Personligen tycker jag det känns malplacerat med manuell växellåda i moderna bilar som har regnsensor, farthållare, antispinn, automatisk AC och all annan utrustning som är till för att underlätta för föraren och göra det komfortabelt.

För att svara på din fråga: Jag tror att vi i framtiden kommer tänka tillbaka på den tid då vi körde våra bensindrivna bilar på vägar där vi möttes med en relativ hastighet av 200 km/h med bara några ynka meters mellanrum, endast skilda av en streckad vit linje...

Jag väntar med spänning på ny teknik som kommer revolutionera bilismen. Den form av bilism vi har idag är inte på långa vägar fulländad.

Och visst skulle det vara skönt att kunna koppla in autopiloten längs E4:an en regnig morgon och bara luta sig tillbaka.
steaman
Styrautomatik det vore någonting att ha.Tydligen har jag köpt hel fel bil 523´a med steptronic,och jag som tyckt att jag har bra drag i bilen får i alla fall ungarna och frun att tjoa när jag ger plättan:):)Får väl sälja min och köpa något annat.

_______
Min:Länk

---
Lass dir raten trinke spaten
bayern münchen: Det är inget fel på din 523:a. Det verkar som alla drabbats av en kollektiv effekthysteri, jag inkluderad. 170 hästar är idag på tok för klent... Inte ens bilar på 300 hästar anses idag vara något speciellt. Det krävs mer. Och mer. Och mer.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Max 7kg/hk :)
bjoerck har en poäng här. Det är rent otroligt vad hästkrafterna måste ha försvagats genom åren, 0-100 under 10-12s för 20-30 år sen var att betrakta som riktigt snabbt, liksom topphastighet över t.ex 160 km/h. Ändå har inte hastighetsbegränsningarna ökat precis sedan dess, tvärtom...
Idag är t.ex en 523:a med bättre ax och som gör 200+ inte alls tillräckligt, konstigt..

FP
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det är ju inte så att det äe synonymt med at tman inte kör engagerat bara för att bilen har automat. Jag tror att man i kritiska lägen är en mer alert förare för att båda händerna är på ratten! Dessutom kan man ju växla manuellt med automatlådorna och det är ganska behändigt.

På snömoddigt underlag så brukar jag växla manuellt.
Vid rödlysen så startar jag på 3:an och i kombination med ASC så ligger jag lika med de flesta fram- eller 4-hjulsdrivna de första 30 metrarna för att sedan trycka plattan i bottten och visa den bakre nummerplåten. :-) Kul som sjutton.

Mvh, Steaman

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det är ju inte så att det äe synonymt med at tman inte kör engagerat bara för att bilen har automat. Jag tror att man i kritiska lägen är en mer alert förare för att båda händerna är på ratten! Dessutom kan man ju växla manuellt med automatlådorna och det är ganska behändigt.

På snömoddigt underlag så brukar jag växla manuellt.
Vid rödlysen så startar jag på 3:an och i kombination med ASC så ligger jag lika med de flesta fram- eller 4-hjulsdrivna de första 30 metrarna för att sedan trycka plattan i bottten och visa den bakre nummerplåten. :-) Kul som sjutton.

Mvh, Steaman

ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Konstigt nog kör jag lugnare med min manuellt växlade 523:a, än med min 735:a med automat. Kanske är jag för lat för att orka växla.

/Johan

Riktiga män kör sedan.
go
47
gocreate
BMW 540iA -97
Säger bara en sak:

En rejäl motor i kombination med automatlåda skall det mycket till att slå, speciellt om det är förpackat i en komfortbil som E39:an.

Dessutom har man ju dels sportläget och "wannabie manuell" för den som vill, allt i en o samma låda...

(Japp, det blev 2 saker)

gocreate
Co
56
CoP
528im Touring -98
Med tanke på att de endast är BMW som lyckats med sina växellådor så tycker jag man ske ta vara på den fördelen och aktivera sig lite mer i bilkörningengenom att välja manuell men de ä klart att bor man i områden där bilköer är en del av vardan så förstår jag helt å fullt valet av en automat.Min högst personliga åsikt är även att jag har mer kontroll över bilen vid "provoserade" ;-) situationer och även vid "överraskningar" som Hilda 72år kan ställa till med ;-))

De ä roligt nästan jämt...
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
CoP: Den kontroll för att hantera "Hilda" har mer med snabba rattrörelser att göra och det gör du inte med en hand på växelspaken. Dessutom undrar vid vilka "händelser som gör att jag har behov av att snabbt växla ner en V8!

Mvh, Steaman

Co
56
CoP
528im Touring -98
Givetvis är ju rattandet den viktigaste delen i att rätta till ett "misstag" men även att t.ex kunna bromsa upp bakhjulen med hjälp av en nerväxling och motorbroms för att återfå fäst på framhjulen( om man tappat fästet i en krok t.ex)Naturligtvis behöver man inte göra en "snabb" nerväxling vid t.ex en omkörning när man kör V8 Av självklara skäl.Jag tycker bara det är roligare med manuell ,när de för en gångs skull går att växla snabbt å behändigt istället för att vänta på virespel,otydliga växellägen,dåliga synkringar mm som dom flesta andra bilar jag prövat har haft.

De ä roligt nästan jämt...
Sixten
Jag har provat båda dessa modeller och tackvare den jämna momentkurvan på en 523 så känns det inte så stor skillnad på en 528iA och en 523iA .Antalet hk spelar inte så stor roll som vridet när det gäller automatlådor. Dessutom har du ju steptronic på de så du kan ju växla lite om du vill, även olika körprogram i auto-läge.

525iA
Plumber
Innan jag köpte min 540 så var jag helt inne på manuell låda men efter diverse provkörningar så var ju saken klar...
Med så stor motor är det automat som gäller.
För övrigt en jävligt nice bil...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.