AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.179

Automat eller manuell?

Sida 1 av 5
su
76
supermao
525i Touring -01
Kollat på två i princip identiska bilar (523 -00). Den ena har automat och den andra har manuell växellåda. Vad skulle ni rekomendera? Vilka fördelar/nackdelar har de olika växellådorna?
stefannorr
Automat..grymt skönt o bara glida o njuta o nog pigg!
chrille70
I stora bilar är automat att föredra!

MVH Chrille
Automat
Manuell låda, utan tvekan. Det enda tillfället då jag önskar att jag hade automatlåda är när jag sitter i bilkö...

/Masten

"En BMW går aldrig sönder - den kan bara tillfälligt upphöra att fungera"
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Kör du mycket i stan så är automat att rekomendera, men om det är mest landsväg du kör, köp manuell.
//Marin
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
Har du väl börjat köra med automatlåda vill du alldrig mer se vispeländet..solklart automat
Njuren
Man ska köra bil,inte åka...

BMW - i nöd och lust
Kör manuel, och önskar att den vore Automat
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
Automat är för kärringen som inte vet hör man växlar.

Manuel är för fart dårar som älska att köra och växla.

80 % av nöjet är växellådan om man har en stark motor.

Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
Automat är för dom som insett vad onödigt det är att veva i en växelspak när man inte har ferrari

Manuel är för dom som inte är torr bakom örona och därför tror dom har en ferrari..*s*

//Dogge
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Kan inte annat än att hålla med Dogge :)
Automat regerar.

///Jesper
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Jo,på en 523i så tycker iaf jag att en manuell låda är att föredra,dels pga BMW's erkännt fina samspel med manuella lådor,dels pga att en automat i en såpass "liten" motor kan kännas lite seg i trafik..

På större "limos" så är en automat säkert ett bättre köp ur iaf andrahandsvärdessynpunkt dvs möjligheten att sälja till rätt pris kan vara större då :)

Jag har en automatbil men inte f-n känns det som om man har full kontroll vid körningen med denna..Vill känna mekaniken i handen s.a.s. och reglera själv när växlingarna ska ske,Punkt. :)

Tror att i mitt fall så är det lite för liten motor iaf,måste väl upp till V12 om det ska bli rätt med aut. ;)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tillägg>>>Om du kör taxi och har Mercedes så kvittar det väl vad du kör,då kan du väl slököra,vissla,röka,somna med en automatlådebil ;)
M.a.o. köp Merca om du är automatlådefrälst :))

Mvh Janne.
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
Okej! Automat lätt i stadstrafk men men.

Jag hade nog före dragit automat om jag hade en V8 och ifall den där tattar regieringen sänkte den där j*vla skatten på soppa.

För H*lvetet man känar pengar så betalar man skatt och man handlar så betalar man skatt.
Th
17
The Don
525iA Touring-94
Var lite tveksam till automat från början men vill nu inte vara utan detta underbara påfund.I ditt fall e det frågan om hästarna räcker till eller inte och om du vill vispa eller inte.Bmw´s autlådor e väl kända för att hålla en högre kvalitet.
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
Ja inte mer än vad merca lådor gör!
Har EN automatlåda i släkten och det var min farmor som ville ha en! =)

Skämt åsido, manuell ger ju så mycket mer känsla!
ma
38
mad_crille
Audi TDI 2.0 -10
525 -04
Håller med alla andra, automat är så skööönt!! :-)

//Crille
Jag föredrar automat på komfortinriktade bilar, som E39. Även automat bjuder på körglädje, om än av annan sort än manuell låda.

Marin: Jag tycker automat är en stor komfortfördel även vid landsvägskörning. Dels är oftast motorvarvet på högsta växeln lägre i en automatlåda och så är så skönt att slippa trampa jucka som en dåre med vänsterbenet samt veva som stolle med högerhanden vid varenda omkörning. Ett lätt tramp på gasen är vad som krävs med en automat. Sköönt... Gäsp.

När man vant sig med automat i stora komfortabla bilar känns det väldigt lustigt att köra en motsvarande bil med manuell låda. Hela harmonin förstörs när det ska växlas.
"Dels är oftast motorvarvet på högsta växeln lägre i en automatlåda och så är så skönt att slippa trampa jucka som en dåre med vänsterbenet samt veva som stolle med högerhanden vid varenda omkörning." - Det är väl det här som kallas för körglädje? :)

/Manray/
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.