AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.188

Automat eller manuell?

Sida 3 av 5
Es
49
Ess
540i Touring -96
Min 540:a har så högt vridmoment (400NM) att jag tycker min manuella låda känns som en automat om man vill. Vill man glida så kör man växlarna 2-4-6 (eller 1-3-6) utan problem på låga varv. Vill man köra "aktivt" och roligare (!?) så vevar man igenom alla växlarna. Så manuell är verkligen ingen nackdel för den som skulle vilja ha en automat.

Ess
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Har haft 5st BMW, 3st senaste med automat, suveränt !
Med Steptronicen kan man ju "växla" om man är sugen på det.
Räcker gott att köra med sportläget i, tycker jag...

/Johan
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Skulle tänka mig att köpa en automat, helt klart. Vet däremot inte om jag tycker att en steptronic är detsamma som manuell "om man vill". Det är mest en reklamslogan som inte är helt sann. Tycker jag... :)
Jag tyckte det var roligt med steptronic funktionen första veckan.Nu lägger jag bara i D och låter lådan sköta resten.Har nog varit en liten modegrej med steptronic och allt vad det heter hos andra fabrikanter.

_______
Min:Länk

---
Lass dir raten trinke spaten
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Undrar om inte motorer som gått med automatlådor mår bättre också...i längden.
Och ska en farthållare görs sig ju bäst i kombination med automatlåda annars måsta man ju ändå slita i spaken.

Allt är ju en smaksak.Farsan kunde inte heller tänka sig en automat trotts att han troligtvis aldrig hade kört en, nu har han en 540iA.

/Johan
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
Man "lär" så länge man lever..och det gör säkert dom som kör med manuella lådor åxå..;)
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Tja, jag tycker det känns helt OK med manuell låda på 530:n, skall man köra om någon på motor vägen kan man ligga kvar på 5:an eller växla ned till 4:an om det ska gå snabbt och vill man komma om riktigt fort är det ju bara att peta i 3:an.... Blir nästan som en automat om man väljer det första alternativet....

Jag svär lite i kyrkan: -den enda riktigt roliga bil jag har kört med automat var en golf från -87, den var riktigt pigg och kul..
K.
151
K.N.
525iA Touring -93
Körglädje är en fråga om kontroll. Harmoni i sig själv när man kör och i kontrollen av sin bil. Hur mycket kontroll har man över en automat? Och om man vill växla automaten själv, varför inte lika gärna manuell? Vidhåller att det enda en automat är bra till är kökörning. På landsväg är det skönt att planera sina växlingar, på stan är det mysigt att välja sitt varvtal själv, och på snirkliga favoritvägen...
Och ja, jag har kört både gamla och nya automater, den enda man kände viss kontroll över var tamejtusan rem-johan!

Vorsprang dürch Wirkungsgrad.
Automaten är på stark frammarrsch. Det skulle vara intressant att veta hur många E60 som säljs med automat. Jag vågar påstå att över hälften har automat av de som säljs i Sverige. Jag kan ha fel men många har insett fördelarna komfortmässigt med automat. Manulella lådor hör enligt mig hemma i sportiga bilar. Inte i stora sedaner och dylikt.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
På en 523 är manuell att föredra då den blir för slö annars=lite av tjusningen försvinner.. Def. om det är en touring.

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"
hellonasty
Skulle automat ta det roliga ur en 328:a? Tror ni? Funderar på att byta...
m_johan
Givetvis vill man ha en manuell låda...Iaf på en 5serie.. Om det nu hade varit en 7serie så hade automat varit givet.. Får också tänka på att automat krashar ibland och kostar att laga...
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
de krashar inte ibland utan ofta.

ska det vara auto så ska den sitta i en merca inte en kör glad bmw , ja inte 3 och 5 serie iallafall.
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
ojdå, såg nu ett inlägg där en kille har svårt att få i lådan på sin 540. det hade inte varit svårt att få i om den hade varit manuel.

så här är det man ska alltid se bakåt i tiden kolla erfarenheter. hur ofta går en man. låda sönder jämfört med en auto????????????????????????????
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Skulle en automat hålla sämre än en manuell?? Tror inte det du! Har kört automat i två år nu, både hårt och mjukt som kallt och varmt, å gissa vad? den håller och växlar finfint.

I.o.m att 540 har automat som standard så tror jag det är betydligt svårare att hitta en manuell till den.

/Erik
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Oavsett om man har manuell eller automat så beror nog hållbarheten på hur man kör och servar, det gäller ju hela bilen.
Har man manuell så har man även en koppling att byta...
Har aldrig haft problem med växellådor på mina BMW varken manuell eller automat så det är nog större problem.

/Johan
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Inget större problem, menar jag naturligtvis...

/Johan
Nilssen
Samspelet mellan koppling/gas/växellåda är väl lite av Bmw:s trademark? Varför köra automat då och gå miste om den-ja,enligt mig-VÄRLDENS BÄSTA-manuella låda?
Dessutom är 523i för klen med automat.Har kört en 528iA och kan väl säga att t om den nästan kändes lite på gränsen-lite slö.
Nä...en 8:a / 12:a körs med automat fast t om på 8:an väljer jag den 6väx varianten!!!Utom i 7-serien...det är en glidare däremot...blev lite klyddigt nu va?

Manuella "rules"...
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Alla växellådor går sönder efter ett antal mil. De kostar dock olika mycket att reparera. Många är rädda för automater då de är "krångligare" att laga. Själv tror att det är mer som kan krångla i en automat då de numer även har mjukvara och styrboxar som kan jävlas. På en manuell låda finns ju inte de detaljerna... det blir ju som man sa om gamla Volvoapparater och driftssäkerhet "Det finns inte mycket som kan rackla på ett järnspett"
Det kan ju alltså ge en viss "trygghet" att röra om i bensinen själv.
Vad som är bättre rent körupplevelsemässigt är ju upp till var och en att bedömma.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Finns snart en styrbox till allt i moderna bilar och BMW är väl inte sena att plocka i mer elektronik.Elektronik vad det än är till för brukar ju vara dyrt för kunden kan ju oftast inte laga själv.
Men vad snackar vi om för livslängd på växellådor...ja menar har själv haft automat t.ex som gått en bra bit över 20.000mil utan bekymmer och att köra längre är nog inget problem.
Allt kan ju hända, men det finns nog annat som kan ställa till det före att växellådan pajar.
Knappast är hållbarheten ett argument för eller emot växellådstyp, snarare personligt tycke och smak.Huvudsaken är att det är en BMW....

/Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.