AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.184

Automat eller manuell?

Sida 2 av 5
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
Manray: Jag kan inte låta bli att komentera ditt inlägg. Jag undrar var finns körglädjen i när man kör som en zombi i en iA , du har ju så pass ny bil så du kanske kan montera aktiv farthållare med så att du slipper gasa ochså så att bilen kör om och anppasar till den bil du unskar. Sedan är ju jag programerare så jag kan nog pilla ihop nåt åt dig angående ratten också så slipper du den med. Nu vart det ännu bättre då kan i i värsta fall sita i baksätet på din fina iM. Så du slipper definitivt trampa jucka som en dåre.

Vad tycker du om idén?

Kan bara inte låta bli jag kan nog fixa så att blinkers spaken blir hel automatiskt oxå, torkaren kanske har du redan som automat med reg sensorer.

Lycka till i körandet
Körglädje är en subjektiv term. Jag finner körglädje i att sätta mig i en nytvättad, fin bil och i lugnt tempo glida iväg. Ge lite gas och känna kraften i motorn och hur automatlådan på ett skönt sätt reglerar motorvarv och växlingar. Medan jag kör njuter jag av bilens komfort, hur tyst den är, hur mjukt fjädringen rör sig och hur allt fungerar perfekt tilsammans.

När jag är på sådant humör att jag vill köra lite hårdare tar jag Spidern. Stenhård fjädring, bullrig varvvillig motor med eggande avgasljud samt manuell låda.
De två överlägset vanligaste frågorna när jag sålde min 523:a var om bilen hade skinnklädsel och om den hade automatlåda. Min hade varken skinn eller automat vilket gjorde att många spekulanter inte ville köpa den.

När det gäller treserien vill de flesta ha manuell. I sjuan är automat självklar. I femserien är nog manuell fortfarande vanligast men automatköparna blir hela tiden fler och fler.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
E39:an är en så stor och tung bil att den körglädje som man förknippar med att sitta och rycka i växelspaken som en besatt inte riktigt passar biltypen. I E39 finns helt andra typer av körglädje såsom överlägsen komfort och stabilitet.

Säger det igen: Välj automat. Du kommer inte bli besviken.

///Jesper
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Hej Supermao!

Tills jag köpte min nuvarande bil har jag alltid haft manuellt växlad bil. Jag har även alltid velat testa att ha en automat. Detta kanske har att göra med mitt sätt att vara. Man blir ju äldre...! Jag har börjat köra lugnare (obs det går att köra villt med en automat också)
Nu kommer många hugga på det uttalandet, men det är det mest naturliga att ungtuppar hugger på äldre erfarnare personer för att om några år själva bli just erfarna.
Men åter till din fråga. Du är sugen på en 523:a. Det var jag med. Men jag testade en manuell och den var pigg och fin. Sedan läste jag om skillnaden på manuell och automatväxlad 523:a i prestanda (på pappret var det stor skillnad). Har för mig att automat tar nästan 10 sek upp till 100 km/h. Så mina tankar svängde om lite till en 528IA. Skulle jag ha automat så skulle det finnas bättre kraft än knappa 10 sek --> 100 km/h.
Innan jag bästämde mig för automat så hyrde jag automatväxlade bilar när jag skulle åka på tjänsteresa för att helt vara på den säkra sidan.
Nu äger jag en 528IA och är så nöjd med växellådan (steptronic) och jag kommer förmodligen alltid att ha en automatväxlad bil med farthållare. Denna kombination gör körningen till ett nöje även på landsväg.

Så tipset är som vanligt att du skall testa och tänka igenom hur du kör bil. Med en 523IA kan det bli lite segt, men om du inte är ute efter att köra fort till 100, så är det OK. Tycker du att det är viktigt så köp en 528Ia - den duger fint till både glidning och lite fart. Manuell låda - det får vara för min del - det räcker att ha det på MC:n :-).

Min bror äger en manuell 528. Vi gjorde ett litet accelerationstest.
Jag lade i sportläget och vi körde. Han kom efter i starten och vid växlingarna. Mellan växlingarna kom han ifatt men det hela slutade så att jag låg ca en kvarts billängd före honom.
Det med siffror i instruktionsböcker och andra skrifter vill jag påstå inte gäller för oss vanliga dödliga. Däremot stampa till på gasen och hålla den nedtryckt är mycket lättare.

Lycka till med bilvalet!

Mvh

/NP
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Min förra E39 528 hade Steptronic och den var underbar att glida runt med... växlade mycket mjukt och fint. MEN den lydde inte så bra vid nedväxlingar och tyckte ofta att den visste bättre än jag vid aktiv körning i manuella läget. Jag gillar inte sånt som dumförklarar mig som förare så min nuvarande 528 har manuell... det var inte lätt att hitta en sån men OJ vad nöjd jag är med det valet!

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
NP: Jag skulle gjort exakt samma val som Du om jag stod i valet mellan manuell eller automat vid köp av en E39. 523 är en trevlig men känns aningen undermotoriserad med automat. För att en automat skall vara riktigt behaglig är en motor med bra bottendrag en förutsättning. Annars kommer automaten växla ned i tid och otid. I min automatlådeförsedda bil finns drygt 140 hästar tillgängliga vid 2000 rpm. Det innebär att relativt snabba omkörningar kan ske utan att automaten ens växlar ned. Sådant ger körningen harmoni.

Stora sexor, V8:or och dieselmaskiner passar ypperligt med automat.
Buspelle
Glad att inte M5an finns med automat....
Själv tycker jag det är skandal att M5 inte finns med automat. BMW erbjuder ingen egentlig konkurrent till AMG E55 och Audi RS6 som båda har automat. Om BMW hade haft automatlåda (och även touring) som alternativ på M5 så hade snott mängder av kunder från Audi och Mercedes.
Steptronic har jag i min och det tycker jag är så jäkla bekvämt.Jag kan ju leka med "spaken" fram och tillbaka när jag kör om jag vill.

_______
Min:Länk

---
Lass dir raten trinke spaten
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
*garvar* Ju du "leka med spaken".... *garvar ännu mer*

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Buspelle
bjoerk; ....tycker själv att det är ett tecken på en hög grad av seriositet att inte sätta automatlåda i en bil som M5an...
Buspelle: På vilket sätt är det hög grad av seriositet at inte erbjuda automat? M5 är ingen sportbil utan köptes företrätesvis för att användas som landsvägsmissiler. Två ton bil är inte sportigt oavsett hur många M-emblem den är prydd med.
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
bjoerck: Du är ju vettig!

Mvh

/NP
An
291
Antiloop
E38 728iA
Eftersom det inte är en sportbil du köper rekommenderar jag helt klart automat.

Själv väntar jag med manuell tills jag köper m3 eller porsche.
Buspelle
M5an är en bil som är byggd för att köras och då ska det inte sitta en automatlåda i bilen. Hur många som köpt M5or för att använda dessa som landsvägsmissiler är okänt för mig, själv känner jag ingen.
Buspelle
M5an är en bil som är byggd för att köras och då ska det inte sitta en automatlåda i bilen. Hur många som köpt M5or för att använda dessa som landsvägsmissiler är okänt för mig. Skulle gissa att de flesta som köper denna typ av bil gör det för att de gillar bilkörning.
Aktiv körning har väl inget med växellådan att göra. Man är väl inte en jättebra bilförare för att man kan rycka i växelspaken fortast!
Nä aktiv bilkörning är ju först och främst att njuta av en bil med goda köregenskaper, bra väghållning, att känna att man verkligen styr bilen och att den kommer dit man styr. Att köra på en slingrig väg och känna att bilen ligger som ett strykjärn i kurvorna trots att man har en hastighet som inte alltid är så laglig. Detta tycker jag personligen att man gör bäst med en automatlåda i sportläget. Aldrig en missad växel. Men jag tycker inte att de som föredrar manuell låda är dumma i huvudet. Det är ju trots allt en smaksak. Men jag förstår inte nöjet av att sitta och rycka i växelspaken.

Mvh Spider (växla på bara!)

Bmw är rätt okey!!
LO528; Saatan, skrev lite oklart i morse! Jag menar alltså tvärt emot det jag skrev, att jucka med kopplingen o pressa in växlar DET är körglädje! ;)

Den där ratten får du förresten pilla ihop åt nån annan! :)

/Manray/
Är inte alla bilar automatväxlade nu för tiden, jag trodde manuell var extra? Det kommer nog snart..:)) Har en stark känsla av att många inte har satt sig in i eller testat de nyare och moderna automatlådorna, kanske dåliga erfarenheter av äldre sliriga saker? 6-stegade är på ingång, även snålare än manuella osv, skall inte jämföras med äldre generationer. Jag tror det närmaste man kommer manuell växling om några år är en syntes av steptroniclådan och SMG med paddlar osv, spaken på golvet förvinner säkert, den är ju mest i vägen.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.