AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.686

4:a eller 6:a.

Sida 1 av 2
viobebe
Vissa är ju totalt insnöade på att en BMW måste ha en 6:a, men

jag tycker att fyrorna har hamnat lite i skymundan från de större

maskinerna, man får ju inte glömma att det var de små motorer-

na som räddade BMW från att försvinna som biltillverkare.

Det är ju 02 ser samt 3 ser som såg till att BMW började tjäna

pengar på bilarna, de större modellerna har ju aldrig bidragit mer

pengar än de mindre modellserierna.

Jag var otroligt nöjd med motorn i den 318-89 jag ägde, det var mycket trevlig harmoni mellan motor och låda i den bilen.

____
Reach the door with a breath and a scream.
All heder åt BMWs fyrcylindriga motorer. Tycker att de jag provat/åkt varit idel trevliga bekantskaper! M40B18 kändes harmonisk vid provkörning. Har åkt en 318i E46 med "nya" tvåliters Valvetronicmotorn, och den var mycket angenäm.

Dock så vidhåller jag att det är något speciellt med en BMW rak sexa, framförallt varvvilligheten, gången och SÅNGEN!

Mvh,
Kalle
_____

Länk
L3
323
L33t
Bmw M3 -89
Bmw M3 -01

Intressant tråd tycker inte att BMW har byggt några riktigt roliga fyrcylindriga motorer sen M3 E30 SE -91 utan mest komfortinriktade och tristare motorer. Hade själv en 2002 tii innan som var kul och en föregångare på sin tid med sin mekaniska insprutning.

Ska man ha en raceig 4:a med avancerad teknik får man köpa japanskt alla som kört en Honda med VTEC DOHC motor vet jag menar.. (160hk ur 1,6l sugmotor vid 8000rpm redan i början på 90 talet).

Man kan bara hoppas att BMW börjar bygga vassa och varvvilliga fyror med avancerad teknik i samma klass som deras underbara sexor som finns i M bilarna och andra, det ryktades väl ett tag att kommande 1 serie skulle få en högvarvig 4:a med högt hk/l förhållande i M modellen? Hade varit skoj att se isåfall och det är kanske är nödvändigt också med en vass toppmodell (hoppas det inte blir turbo) om dom ska slå sig in i småbilsklassen där bilar som Civic Type R mfl finns idag.

Tänk hur det hade sett it om BMW hade blivit såld till merceds, det var faktiskt nära att hända i slutet av 50 talet.
Hemsk tanke, hade då alla trevliga M bilar byggda

Livet är ingenting för amatörer...
blivit byggda ska det vara

Livet är ingenting för amatörer...
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
BMW var ytterst nära konkurs 1960 tror jag att det var. Deutsche Bank och Daimler-Benz skulle ta över men på något sätt räddades företagets självständighet. Sedan lanserades Neue Klasse och resten är som man säger historia.

Jag tycker att både fyror och sexor (samt åttor och tolvor) har sin givna plats i modellprogrammet. Min gamla 318 gick nästan lika mjukt som en sexa, och kan inte jämföras med "vanliga" fyrcylindriga bilar. Må den vila i frid. Men visst, de härliga raka sexorna är ju en viktig del av varumärket.

Och visst tjänar BMW pengar på sexorna, femserien är helt avgörande för företagets kommersiella framgång.

My Bimmer is my mistress
tänkte sticka in me lite offtropic....

Vilken serie har sålts mest under åren,3-serie eller 5-serie??
3 serien, tror jag rakt igenom.

Förra året såldes 600 000 3 serie och ca 300 000 - 350 000 5 serier har jag för mig.

Hoppas nya 1 serien får en hårdtrimmad varvillig 4:a.
Det är sexorna som har gjort att BMW står i särklass gällande körglädje. Det är inget fel på fyrorna men sexorna är på en helt annan nivå. Som Elitserien mot Division 1.
viobebe
Personligen gillar jag fyror spec fyrorna i M3 E30 S14 är inte att

leka med, titta bara när de körde btcc med E36 där satt ingen

sexa, bättre viktfördelning med en fyra slipper vara framtung=

sämre väghållning, BMW är inte dumma de använder fyror fort-

farande i racingsammanhang.

viobebe: Det var sexor i alla BTCC-BMW:ar.
viobebe,

I vilka serier tävlar BMW med fyrcylindriga motorer?

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Aldric
En grej jag märkt sån jag köpte min 325:a är att körningen blir mycket mjukare med 6:an, den går snällare, det finns (mycket) mer bottenvrid .. jag kör mer som farsan helt enkelt. Is'n får jag jaga till över 5000 rpm innan den vaknar .. vid det laget är 325:an en sur best som bara vill iväg :).

Fast som tur är har jag inget emot att varva ur mina bilar ;)

"Det finns inget dåligt väglag, bara dåliga bilar"
Aldric
sån = sen .. *suck*

"Det finns inget dåligt väglag, bara dåliga bilar"
viobebe
Är till 100% säker att de har eller har haft fyror på E36, det enda märket som hade sexor var Ford Mondeo men jag kan ha fel,
i BTCC alltså.
I många år användes S42B20 i Super touring. Både STCC och BTCC.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Nej E36 har väl alltid haft 6:a i Btcc o stcc när de kört? Väl? En 2,0:a?

Stavros: Japp, de är även min uppfattning. En E36 320.baserad på m52

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
wendtan:
Vad hade de the 4 åren innan M52:an kom?;)

Kolla här, bil i BMW CUP numera en 96:a: Länk
Skulle varit ett komma tecken efter numera, annar blir det inte rätt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.