AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.162

Restauera gammal 3.0:a

Sida 1 av 2
Shogo
Hej !

har fått nys om en gammal 3.0:a coupe med automatlåda som stått oanvänd sedan 93, bilen är i superskick (men dammig) inte en rostfläck och med fin läderklädsel. Jag är väldigt sugen att på att ringa upp ägaren och höra efter om dom är intresserade att sälja.

Det är en ansenlig oljepöl under bilen, och det ser blött ut under motorn. Hur som helst, förutsatt att bilen fungerade när den ställdes av, hur mycket jobb kan det vara att renovera ? Antar man bör byta ut alla slangar / packningar m.m. eller kan dom ha klarat sig trots 10 års stillastående ?

Jag älskar personligen denna modell och habegäret är extremt stort :)

Vad är en rimlig summa om man tar mod till sig och ringer upp och frågar om den är till salu ?

FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
Det enda man ska vara riktigt rädd för på den karossen tycker jag är rosten. allt annat är enkelt att fixa.
Är den som du säger rostfri är den inte billig det kan du räkna med.
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Oljepölar, dåliga däck och slitna bromsar är sånt man inte ska kolla på utan rost, rost, rost är det som gäller. Hittar du ingen rost, ja då är det bara att slå till. Mellan 15-80kkr torde vara rimligt (tight prisspann eller hur :P)

Men det bästa är ju om du frågar vad han vill ha så slipper du göra bort dig åt nåt av hållen (skambud/överpris).

Good luck!
Den mesta rosten är dåld på cuppen , skärmarna fram ska lös för att skåda skador fram , trösklarna , slit ut mattorna och kolla insidan , hjulhusen bak , stötdämparfäste bak och skarven ner till bagagerums golv , rutramen bak ,

Man kan säga att bilarna rostar friskt , men kan se fina ut

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
BMWSC
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Vad är det för coupé, en Csi borde betinga ett högre värde än en förgasar- Cs?

/BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Topparna sprack gärna på de gamla 6:orna kolla om den är bytt.

Håkan
bl
61
bln
Z3 M Coupe -99
Renoverade en 2800 CS -70 i början av 80-talet och det VAR mycket rost. Precis som Krister A säger ovan, det finns dolda utrymmen som inte syns utifrån (tyvärr).
Prisläget för en rostfri, men inte felfri 3,0 CS ligger nog på ca 50'. Kan du få den för hälften av den summan tycker jag du skall börja fundera och börja leta rost före du bestämmer dig.
/Börje
Shogo
Var och tittade lite på bilen igen idag, denna gång utrustad med en ficklampa, och mätarställningen står på 5000 mil vad jag kunde se. (alt 50000mil eller 500 mil, var svårt att se..men 5000 verkade rimligt :))

Jag hittade en liten rostpeppla på motorhuven runt ett stenskott, Annars ser bilen bannemig ny ut, jag har inte vågat borsta bort dammet dock.. vill ju inte pilla på andras saker, nöjer mig med att titta.

Jag avvaktar dock ett tag då jag varken har ekonomi eller tid att genomföra ett sådan projekt i dagsläget... (men jag tänket inte avslöja vart bilen står, man kanske vinner på lotto :)
Shogo: Ge fan i att dingla lockbeten bakom pansarglas på oss bmw-dårar *dreglar*

Låter som drömfyndet om priset är rätt.
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Det är ju inte omöjligt att hitta bilen UTAN Shogos hjälp.

Men, jag skulle inte heller berättat vart den står :)
haimaul
Köp! Jag säger bara: Köp! Ta ett banklån! Det är en kulturgärning!

Why pamper life's complexities
When the leather runs smooth on the passenger seat
Shogo
Snackade nyligen med en polare som jobbar som bilbud / alltiallo i sthlm, han har snurrat runt i diverse privata garage i sthlms innerstad, enligt honom finns det en hel del udda/fina bilar som bara står och samlar damm... det är en skam...Borde finnas brukandekrav på gamla reariteter, dom skall rulla !

Markkus: om du hittar den så får du lova mig en provtur :)

ne
13
nenne
z3 2,8 roadster
Hej.
Jag har själv en 3,0 automatic som är sparsamt körd dom sista 20 åren. Med det menas 3000 mil. Det som jag märkt av är kärvande frambromsar som jag renoverade i somras. Fick inte fatt i några utbytes. Förgasarna renoverades samtidigt. Flödade och gick allmänt dåligt. Kupefläkten stannar gärna då bilen används sparsamt. Annars är det inga problem för min del. Som du sett tidigare så är rosten det stora bekymmret så var vaksam. Framskärmarna byttes på min för 16 år sen. Övrigt ingen speciell rost. Får du möjlighet att handla så slå till. En fantastiskt trevlig kärra att köra och äga. Billig tack vare entusiastförsäkring och skattebefriad.
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Det är svårt att bilda sig en uppfattning om karossens skick på en E9:a utifrån. Kolla allt enligt tidigare skribenter och lägg till torpeden( enkelt inifrån under instrumentpanelen),fackverket under framskärmarna och skruva av den yttre sparklådan och kolla där. Ser det fint ut är det bara att handla. Hittar du rost, glöm det. Då är det billigt att slanta för en pärla istället, dom fina bilarna är relativt billiga idag. Det står många avstannade couperenoveringar runt om i landet, det är ingen slump.

Lycka till!
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Det är svårt att bilda sig en uppfattning om karossens skick på en E9:a utifrån. Kolla allt enligt tidigare skribenter och lägg till torpeden( enkelt inifrån under instrumentpanelen),fackverket under framskärmarna och skruva av den yttre sparklådan och kolla där. Ser det fint ut är det bara att handla. Hittar du rost, glöm det. Då är det billigt att slanta för en pärla istället, dom fina bilarna är relativt billiga idag. Det står många avstannade couperenoveringar runt om i landet, det är ingen slump.

Lycka till!
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Förlåt mitt snabba avtryckarfinger!
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Kan bara hålla mad om att det är rosten och topplocket som är de känsliga delarna på denna bil, och det räker ju sannerligen med tanke på vilken omfattning en E9 kan rosta.

Pris varierar efter golvdraget på dessa bilar, men har ökat kraftigt i tyskland under de senaste åren för fina bilar, skrot skall man inte betala något för utan endast reservbilspris. Efter att ha rostrenoverat en 2000 cs kan jag meddela att det definitivt inte lönar sig att laga upp ett lik, kostar mångdubbelt mer än man någonsin kommer att få ut även om man gör jobbet själv, men det är ju inte tanken alla gånger att det är vinsten som hägrar.

E9 med plysch i dåligt skick skall man tänka till om man vill köpa, plyschen är av en kvalité som inte går att få tag på idag och omklädning är inte helt gratis. Naturligtvis så kan man använda icke originaltyg, men en kännare ser direkt om det är fel.

Allt under 50 000 kr för en rostfri CS, om den nu verkligen är rostfri, upp till bevis..., kostar definitivt mer än 50kkr, annars vet inte ägaren vilken prisbild som råder idag, har sett många coupéer och 9 av 10 är mer eller mindre rostiga eller har varit mer eller mindre rostig. En E9 som klarat sig utan rostlagning är mycket ovanligt.

/Johan

Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Någon som känner till något avstannat/uppgivet cs-projekt?

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

-------
Länk
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Kristian....Du ska inte sätta dina gamla planer i verket?
Det står en ju silverfärgad på en gård utanför Åstorp...och en röd i ladan. ;-)

/Pelle
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Finns en massa projekt (mer eller mindre hopplösa) att köpa för en billig penning. Man skall dock komma ihåg att det ALDRIG lönar sig att renovera ett lik, det blir ALLTID dyrare än att köpa en bra bil från början, men det är klart, allt beror påvad man skall använda bilen till och vilka pretantioner mar har.

Annonsera rostiga/avstannade/hopplösa E9 så borde du få ett antal svar, vet att det finns en massa bilar stående i bedrövligt skick.

/Johan
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Pelle// Jo... ;-) Men inte riktigt lika extremt (hoppas jag).

Johnor// Ska bli banbil och då vill jag ha ett ganska skabbigt objekt att utgå ifrån. Annars får jag bara dåligt samvete när jag ser alla fina originalbilar.

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

-------
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.