|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har ett problem. Kopplade in min nya baslåda och mitt nya steg här om dagen. Det funkade fint, men när jag startade bilen så började det surra i alla högtalare. När man gasar så låter det ännu mer i högtalarna. Surrandet kommer och går. jag la märke till en skum sak idag. Jag körde rakt fram och lyssnade på musik och inget surrande hördes, när jag sedan svängde rätt skarpt så började det surra igen. Då svängde jag skarpt åt andra hållet, och då försvann det. Jag har inte skruvat fast steget så det kan ligga lite löst. (på e34 så finns en lucka under mattan i bagaget, där har jag det liggandes rätt så stadigt.) Vad beror detta på? Mvh | |
|
Ja det var ett mysko fel, det enda jag kan tänka mig är ett glapp nånstans, kanske steget hasar åt ena sidan och trycker på kabelanslutningarna så att det blir sämre kontakt nånstans.. Prova att stå på tomgång och ha nån som vickar och trycker på steget fram och tillbaka.. |
|
|
Lågnivåkablarna brukar kunna vara känsliga för störningar om andra kablar ligger nära! Mvh |
|
| Ok. Men det som är konstigt är att det surrar bara när motorn är igång. | |
|
Jag skulle gissa på generatorstörningar... viner det i takt med varvandet av motorn? ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
| Precis. | |
|
Hur är det kopplat?har du tagit direkt ström från batteriet som remote å delat nära steget?ta i så fall å dela en halv meter ifrån så ska det inte surra om det nu är så du gjort?! Mvh Andreas |
|
|
Nej remoten kommer från stereon. Däremot har jag läst att strömkabeln och lågnivåkablarna inte ska ligga nära varann. Det gör dom i mitt fall. |
|
|
Annars kan du prova att köpa ett delningsfilter!! polaren hade samma fel å ett filter gjorde susen! Mvh mathias |
|
|
Steget måste sitta fast. Prova att lossa lågnivån och se om det blev tyst. Isf har du en jordslinga. Sök på generatorstörning osv så får du många tips. FP |
|
fjamsetramsa |
Jag hade nog kollat jordningen till slutsteget...jorda INTE på batteriet |
fjamsetramsa |
Jag hade nog kollat jordningen till slutsteget...jorda INTE på batteriet |
|
Varför inte? FP |
|
fjamsetramsa |
Slutsteget kan gå isönder...i värsta fall brinner bilen upp... |
|
det där får du gärna utveckla , var i ligger skillnaden mot att jorda i en karosss punkt kontra på batteriets minus pol?? Låter mest som en skröna.... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
fjamsetramsa |
Kortsluts slutsteget kan du få ström i jordkabeln..gör inget om den är kopplad till karossen...men på batteriet kan det bli överslag... |
|
Nu är vi lååångt från sanningen... Vid kortslutning, överström eller annat i slutsteget brinner säkringarna, inget annat, oavsett var jordningen sker. Det går alltid lika mycket ström i plus och minus (jord) kabeln. Inte konstigt att det cirkulerar skrönor... FP |
|
|
Se till så att matningen till steget inte är draget i samma kabelkanal som högtalarkablarna eller lågnivån. Jag hade problem med surrande i bakhögtalarna på min förra bil, då hade föregående ägare dragit matningen till steget på samma sida som högtalarkablarna till högtalarna bak. |
|
hedde |
En kondensator brukar hjälpa!! |
fjamsetramsa |
Även om säkringarna går har du fortfarande svagström i högtalar kabeln...ta av jorden från batteriet och nudda lite..kolla gnistorna... |
|
ja möjligen lite lite som ligger kvar i kondensatorerna i slutsteget men hur detta skulle kunna kunan elda upp bilen är en gåta... ( har man däremot t.ex. en 1F kondensator UTAN säkring parallelt över steget kan en kortis där leda till brand som explotion) Eller kan du utveckla din teori lite mera?? Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.