AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.835

Är det ett elfel på min automatlåda?

Sida 1 av 2
Bosse§
Hej
Jag har en 740iA med automat som krånglar. mitt problem är när jag startar bilen så lyser displayen fär vilken växel som är i i typ ED, när jag sen ska köra iväg så vill lådan driva men så fort jag ger gas så "plingar" det till och displayen slocknar och ett felmeddelande kommer upp där det står "Getriberprogram" samtidigt så låser lådan en växel (nödväxel?) Jag har lämnat in bilen hos BMW och gjort en feldiagnos och fått 3felkoder, 100, 105,42 jag har bytt en impulsgivare i lådan och olja/filter men det vart ingen skillnad.BMW påstår att det fortfarande är ett elfel och att jag skall "ringa" kablarna från lådan till boxen. Jág har provat en annanstyrenhet till lådan utan resultat. Hjälp mig vad ska jag göra????

lorfur
Har du kollat batteriet att det är friskt, om inte så gör det först.
Och är det dåligt köp ett nytt och byt, så kan mycket väl felet försvinna.
Dessa bilar behöver tydligen ett friskt batteri för att lådan ska fungera bra, annars kan man få sådana här konstiga fel.
Jag ska ju kanske tillägga att även om batteriet är startkt nog att dra runt startmotorn utan bekymmer så är det ingen garanti att lådan funkar som dn ska.
Bosse§
Hej
Batteriet byttes ut i våras och problemet uppstod i november,
men jag skall kolla upp batteriet och se hur mycket det ger.
Tack så mycket för tipset.

lorfur
Ja då är ju batteriet rätt nytt så då kan det ju inte vara det, såvida inget fel på batteriet uppstått.
Då vet jag inte heller vad det kan vara eftersom jag inte är så duktig på bilar.
Lycka till och hoppas du får rätt på ditt problem.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan mycket väl vara batteriet om du kör mycket kortsträckor!

Men det räcker nog med en rejäl uppladdning i såfall! (minst ett, helst flera dygns laddning)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Bosse§
Jag ska prova med att ladda upp batteriet och se om det hjälper.
Tack för tipset.

lorfur
Har samma problem i min låda, går i nödprogram så snart man kör iväg.. Har tagit ut felkoderna, jag får bara upp en kod. Det är "42 speed sensor n-ab", det bör vara den givaren som byts på din bil. Jag kan skicka en länk på måndag över vad felkoderna betyder om du är hjälpt av det, kan ju underlätta vid felsökning. Skall själv byta givaren och se om mitt trubbel är löst.

Mvh, Peter
En hint är ju kolla temgivaren för dessa lådor vill gå i olika prog . broende program och temp. funkade lådan i sommras? eller är detta ett vinter beroende problem?

Snökedjor finns som tillbehör......
Bosse§
Hej peter
det vore kanon om du ville göra detta, funkar backen för dig eller? min funkar klockrent, hör gärna av dig när du har bytt givaren // Bosse

lorfur
Bosse§
lådan funkade isommras men vid enstaka tillfällen när jag startade bilen på morgonen och lådan skulle växla från ettan till tvåan så ville inte tvåan gå i och när den gjorde det så "plingade" det till och lådan låstes i nödläge. Men då var det bara att stanna och stänga av motorn och sedan starta igen och då funkade lådan perfekt på alla växlar. Jag ska kolla upp ditt tips och se vad det ger.
// Bosse

lorfur
Hej Bosse,

Har en länk på jobbet där man kan finna alla (tror jag) felkoder på styrsystemen till motor, automat mfl, har den inte hemma annars hade jag länkat direkt, lägger in den på måndag morgon.. Har nyligen köpt min så jag är en "färsking" på BMW, men det skall vi ändra på snart. Har ett annat skönt elfel spökande, men det skall förhoppningsvis vara borta idag.

Mvh, Peter
Bosse igen,

Missade det: min back funkar klockrent, men den går i ganska hårt när den gått i nödprogrammet.

Mvh, Peter
Bosse§
Jag ser ifram emot länken och min back är lika dan som din
//Bosse
Hej Bosse,

Här kommer länken www.baumtools.com/bmwcodes.htm

Mvh, Peter
Bosse§
Tack för det / Anette
Bosse§
Hej Peter
Har varit bortrest så jag har inte hunnit kolla länken förrän nu och det visade sig att sidan inte kunde hittas. Hur har det gått för dig med givaren?

// Bosse

lorfur
Visa användare
422
da_loof
BMW 750iA 1989
Hur får man fram felkoderna???
PE
630
PESK
740iA e32
Länk
Det var så här för mig...problemet kan vara något
helt annat än lådan...lådan intar nödläge för att
"skydda" sig mot ev. krafter och ryck som kan vara
skadliga och när lådan går "ner" kan te.x lambdorna
slås ut också vidare....

Peo
Hej Bosse,

Verkar som den delen av sidan är borta eller nere. Som tur är har jag skrivit ut sidan med koderna på lådan, har du en fax så kan jag faxa sidan till dig. Har inte hunnit byta min givare, men lådan funkar ok i "antivinterläge", men det skall göras så snart som möjligt.

Mvh, Peter
Bosse§
Hej Peter, Jag har ingen fax men går det inte att skicka genom e-mail?
MVH Bosse
Måsen
Har haft liknande fel tidigare, det visade sig vara spjällhuskontakten (några hundralappar) på insuget som strulade. Det "gick åt" 3 verkstäder för att hitta felet...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.