AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
14.063

Tomt batteri och låst bil, hur komma in i bilen?

Sida 1 av 2
Sl
49
Slettenmark
535D Touring E61 -09
Jag har en 540i Touring 1998, batteriet i princip tomt, larmet tjuter när jag försöker öppna med fjärren. Försökte då öppna med nyckeln, lyckades inte. Hur öppnar jag med nyckel, specialtrix?
Kan jag på något sätt spänningssätta bilen utan att ha öppnat den? Finns någon yttre laddningspunkt? Tacksam för svar!

Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Jag vet iaf att man kan låsa upp en E34 genom att lfyta handtaget halvt och vrida nyckeln till det tar stopp sen forstsätta vrida förbi en spärr. Vet sock inte om det är samma på en E39 men är det så så får du väl va snabb på att koppla ur batteriet/spänning.

/Ian
BM
4
BMW-4-EVER
BMW 520i -89
Borde stå något om det i instruktionsboken
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Och den ligger så klart i bilen :))
Och inget lås på bakluckan heller på en touring har jag för mig,
men nån typ av nödupplåsning måste väl finnas på E39 också.

///MVH Hasso
Länk
An
291
Antiloop
E38 728iA
Hej!

Det som idde beskriver funkade även på min E32 så det är möjligt att det går även på E39.

Lycka till iaf.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Instämmer i samma som Antiloop och Idde skriver.
Dock är ju E30, E32 och E34 en tidigare generation än E39.
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
jag hade tur mitt centrallås funkade.. men den orkade inte larma upp.. skumt.. sen när jag började ladda bilen började larmet gå!
har du fått upp låset? har annars en ganska krånglig idé men som är jobbigt att skriva om du har fått upp den redan, har funderat på hur jag skulle göra ifall batteriet tog slut på min....
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har en kille i USA som har en strömlös M5-2001 och kommer inte in i bilen, manuellt med nycklen i låset funkar inte.
Hur gör man, kan inte hitta någon info alls om E39-

///MVH Hasso
Länk
su
50
supasonic
518is -88
Kan man inte tillföra laddning till batteriet på några externa punkter? Har för mig att en kompis snackade om det när han hade samma problem på sin bil och jag tror att det var en BMW. Man får gå igenom kopplingsschema och se om man kan hitta en åtkomlig pluspol nånstans underifrån. Även om kabeln är klen kan man ju ladda med begränsad ström.
ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
På min e34 så är det bara att trycka in nyckeln lite till och hålla den där så går det att låsa upp dörren manuelt så att säga... tycker dom borde ha kvar den funktionen för det är ju inte helt fel. Jag brukar koppla bort batteriet så jag måste använda mig av manuelt sätt.
Vet dock inte om sånt funkar på dom nyare bmw:na
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
På E34/E32 så finns ju funktionen med manuell upplåsning vid strömlös bil ex.vis, men tilläggas bör att det endast fungerar på höger sida, alltså den enda högersida som finns på en bil!
Lyft handtaget helt på passagerardörren fram, i låst läge, och vrid sedan nyckeln åt samma håll som vanligen är upplåsning, känn ett kraftigt motstånd och vrid nyckeln förbi detta motstånd så går låset upp på höger sida manuellt.

Prova om det fungerar på en E39, någon form av nödöppning bör finnas även på dom!

///Magnus
Hej.

Du kan koppla batteriladdaren, på startmotorn du måste under
bilen.

Sen ska det funka!
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
som sagt, det går ju att koppla på startmotor. men även på andra ställen där du hittar en +, för minus hittar du ju överallt.

tänk på att du inte kan skicka in ström genom relästyrda funktioner, dvs blinkers osv.

BmW - enjoy!
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
när jag monterade in en blockvärmare på en 520-98 (touring) så såg jag att det fanns ett extra plus uttag under bilen på förar sidan (vänster), ungerfär vars torped väggen börjar, testa lyf upp bilen med en stadig domkraft och leta där ... det var även ett rött gummi skydd över den extra "polen".

########
# PAJALA #
########
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är inte svårare än att man för vrida lite extra med nyckeln i låset, (skuffen tex.tyvärr så kan det gå trögt, pga att låsen aldrig används, så man ska nog smörja upp dom och använda nyckeln någon gång per år. Info från säker källa :))
skulle låsen var totalt omöjliga så får man nog offra njurarna för att komma åt huvöppningen, om man inte har chansen att komma åt underifrån.

///MVH Hasso
Länk
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Jag kunde låsa upp förardörren med nyckel när batteriet var urmonterat. Man får vrida nyckeln förbi upplåsningsläget genom att ta i lite hårdare, då kommer man förbi nån slags spärr och kan vrida nyckeln lite till för att låsa upp.

Den som inte äger en BMW är en olycklig människa
Gold
Att koppla ström på startmotorn är bara rent skit snack, på tidiga 80 tals bilar visst.. men fan inte på en 98 års mod. Inte dummskallar som tillverkat dessa bilar.

///M arcus
52
240
525ix
525ix -92
3.0 Csi -75
Alla bilar har nog en kabel som går direkt från batteri till startmotor. Det blir lite svårt att hantera >100A annars :-)
På startmotorns inkommande plus eller på plusanslutningen under bilen bör det gå bra, fast lite jobbigt att komma åt. Enklast är det ju att använda nödöppningen med nyckeln.

FP
Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
Hej.

Jag hade liknande problem på min 520, hade installerat ett larm felaktigt och så hade den stått på hela natten och dragit ur batteriet. Men jag kunde öppna bagageluckan med nyckeln, och sedan så tog jag loss ett glas till bagagerums-belysningen, kopplade en batterladare på plus och minuspolen där, väntade några timmar, och sen hade batteriet tillräkligt med ström för att centrallåsen skulle funka.

De e också prerfekt som man har ett slutsteg i bagageluckan men feta strömkablar, då blir det ännu enklare.

/Richard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.