AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
40.820

steptronic, backen går inte i

Sida 1 av 4
Visa användare
15
Jan Johansson
BMW 523ia -98
Hej . Jag har en 532ia steptr.-98 imp-00 17000mil serad och skött har kört 10000 mil med bilen utan problem"långkörning"
Min kompis ville låna bilen för han kunde inte få i backen på sin 525tdi-97 1600mil. tror ni inte att samma j-la fenomen uppenbarade sig på min bil också. Wich means. att nu har vi 2 bilar med exakt samma problem.. Vi får inte i backen. Växelläget på spaken och de övriga växlarna funkar, men det driver inte bakåt.. Finns det någon som har erfarenhet utav liknande så please help..

stefannorr
Det var ett intressant problem Hasso har du lösningen?
Visa användare
15
Jan Johansson
BMW 523ia -98
Ja jag är tacksam för all feedback jag kan få. Snackade med en firma i Heberg söder om falkenberg som enligt andra skall vara duktiga på vxl lådor och dom menade att det är bara att renovera och se glad ut. Kanske har dom rätt men man har ju andra saker att lägga pengar på än att renovera nåt kanske i onödan..

Ah
327
Ahnmarker
520D -12 F10
Det går inte bara att lätta batteripolerna ett tag då? tänkte att det kanske var ett elektroniskt fel, tror inte på att det är ett mekaniskt fel i alla fall.. Och det är väl en sådan låda som "lär sig" eller något sånt?!

Mvh Johan
Om samma kille råkat ut för samma fel på två olika bilar inom kort tid misstänker man ju att det är förarrelaterat? Vet din polare t.ex. att bilen bör stå stilla när man lägger i backen?
De automater jag kommit i kontakt med där backen försvunnit har lett till renovering eller byte av låda.

/T
stefannorr
Kan de inte va batteriet då,hörs ju kunna spöka bra om de är för låg spänning.
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Det som är normalt på en automat åtminstånde på GMs lådor är att när det pajar är det bara backen som funkar även på Volvo med ZF låda ..men det kan variera..om det nu är så illa så det är renovering så gäller mycket stor plånbok..tror byteslåda monterat och klart hos BMW ligger nånstans 30 lapp..skrotarna tar visst ca 15 för en begagnad..så du kan lätt räkna ut att det är ingen höjdare..det ska tilläggas att det är tydligen så illa så delarna är spärrade till BMW lådor..bara för dom ska få sälja bytes..men autlådsfirmor får fram delar ändå..lådan sitter inte bara på BMW..ring runt till olika firmor och fråga..vad priset är
25,000:-

Micke
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ja ni, automater är nog det jag skruvad minst med och har minst erfarenhet av. Jag kan säga att min Ford C4 låda renoverades och plockades ihop med två plaskulor på fel ställe och då fanns det inte heller nån back :))
Det finns en hel del delar i reservdelsprogrammet men det fattas reservdelsnummer på en del pinaler.
Innantill läsning,
Ingen kraftupptagning i backväxeln:
Växelväljarläget inte korrekt.
Oljenivån inte korrekt
Mekaniskt fel i växellådan.
Om ovannämda åtgärder inte ger nått resultat, skall det elektroniska växelstyrdonet lossas.
Om bilen forfarande inte har någon kraftöverföring när det elektriska styrdonet är borttaget finns det en mekanisk defekt i lådan. Då är det byte som gäller, el renovering.
det räcker ju med ett skitfel i ventilhuset för att inte backen ska gå i som på min gamla C4 låda.
gäller ju bara att hitta rätt mek som vet vad han hålls med.
Men en felavläsning av växelkoder om det finns några är nog att rekomendera. Det förkommer ju att det blir fukt och överslag i växleindikeringsenheten på lådan som kan ställe till det också, men jag tycker inte att det är riktigt den symtomen.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
15
Jan Johansson
BMW 523ia -98
Tack allihop för era åsikter. Tänkte sikta på att göra en felavläsning först så för vi se vad som händer.Återkommer med resultat.

stefannorr
Har du fått någon lösning på problemen?
Visa användare
15
Jan Johansson
BMW 523ia -98
Nej. diagnosen gav inget.. inget elfel säger bmwverkstaden. suck
stefannorr
Hade dom inga ideer o komma med eller var de bara typ byt låda?
BMW och deras jävla automater! kan man inte sätta in en MB automat istället? tycker bara att dom krånglar faktiskt just nu :( Jan Johansson, lite inte helt på bmw vad dom säger... jag gör inte det längre jarfall.... har lagt ut 4000:- på min låda, och den är inte bättre nu än den var innan ja lämnade in den jarfall, snarare sämmre, för nu kan man inte gasa för fult på ettan längre, då växlar den inte, det kunde man förut. men vi kan byta lådor annars =) kan vara intressant med nåt annat fel ett tag ju... =) go natt!
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Låter som att mitt beslut att köpa manuell E39 inte var så dumt. Hade steptronic på min förra och den funkade iofs klockrent.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
HumAnyt: på en sådan ny bil som du har borde väl inte automatlådan strulla eller?? Tycker att Bmw borde ta tag i det och göra nåt åt detta!

MvH Bmw 4-ever
peter, håller jag defentivt med om med... men dom är inte så aktiva i att göra nåt när det inte finns någon garenti längre tyvärr. och det tjänar dom ju inte på direkt heller, när folk får veta det på detta viset, att dom inte är så service inställda, hade ju varit mycket bättre reklam om dom tex hade gjrort allt dom kunnat för att fixa det, så hade man kunnat skryta med att dom bygger inte bara bra bilar, utan dom tar även hand om dom bra när dom är sålda... men så verkar tyvärr inte fallet med bmw vara... (ursäkta alla felstavningar!)

Mvh
Rasmus
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
HumAnyt:

Du vet att MB använder automatlåder från ZF.. Precis som BMW..

///Jesper

BMWCS #5494
Visa användare
15
Jan Johansson
BMW 523ia -98
Hej allihopa. diagnosen sa att det inte var elfel. I övrigt säger dom bara att dom inte kan svara på vad det kan vara för fel på dem, utan att först riva isär grejjerna. Och det gör dom med säkerhet inte gratis.
Pratat med en annan firma (ej bmw) men specialicerade på automatlådor. Och dom påstår att om jag har en sk: 5L30E låda så finns det varken delar till renovering eller byteslådor. Ska man behöva gå å köpa en sprillans ny låda till en bil för 25-30 tusen till en bil som e 5 år gammal. det känns lite "förjävligt" Framåt går den ju så jag får väl sätta den i en bergvägg nånstans Ha Ha Ha...
vet hur det känns... kanske inte riktigt så illa för mej som för dej... Men det finns väl oärliga killar som gör sånt åt en om man bara får kontakt med dom, inte för jag vet ;) men det borde det finnas ju....
15
Väse
530 d Touring
Jag har med intresse följt inläggena gällande krånglande steptroninc låda.
Här är mina erfarenheter: Jag fick ett felmeddelande som löd"Transmission failsafe prog" samtidigt som lådan låste på 4 ans växel, åkte in till BMW för koll i testbänk och fick där svaret att det var något mekaniskt tjall på lådan och att BMW själva inte reoverar lådor, men dom rekomenderade mej att skicka lådan till Ekensbergs bilservice i Stockholm för dom renoverar åt BMW. Sagt och gjort, tar ner lådan skickar upp lådan mot ett "takpris" 15000 plus moms och när verkstaden får lådan har de aldrig sett en sådan låda förut, det sitter en GM låda i min bil som det inte finns reservdelar till. Jag går i taket och ringer BMW och får bekräftat att det inte finns repsatser till lådan utan de hänvisar till en ny låda a' 35000. Nu börjar jag på att bli riktigt "Rutten" och ringer Paul Bakko på BMW Sverige avdelningen reklamationer och ifrågasätter om det är rimligt att vara tvungen att köpa ny dörr om handtaget har pajjat? fick till svar att så var fallet, surt!!!
Jag har emellertid haft tur och hittade en begagnad låda på skroten som jag fick loss för 10 lakan men sista ordet är ännu inte skrivet. Är det någon mer där ute som haft problem med steptronic lådan så samla er på forumet så kanske vi kan sätta lite tryck på Paul!!!!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.