AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.640

Missvisande prestanda från BMW?

Sida 2 av 2
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Men en varm sommardag kan också däcken ge bättre fäste i starten, vilket kan betyda en hel del på en snabb bil.
Tidigare i veckan fick jag ner 525an i 7,5 sek till hundra (8,5 enligt BMW).
Stoppur, acceleration från 0-105 km/h (dvs. +5 km/h felmarginal) på mätaren, halv tank, en person i bilen, - 2,5 grader utomhus och torrt på marken, oljegrusunderlag.

Sanslöst... men också perfekta förhållanden då de flesta bensinmotorer går som bäst vid strax under nollan och torr luft.

MVH,
E38B12
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
E38B12: Jag som trodde att det var fuktig luft som var bäst för att amximera motorns prestanda då den binder mer syre!

Mvh, Steaman

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Visst ska det vara fuktig luft!!!
>>Nockenwelle, Kanske på M-modellerna, men på övriga modeller tror jag fästet räcker gott ändå. Annas får man väl "värma" lite innan!
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
LexCom:
Säkert riktigt, det är ju främst på bilar med högt effekt/vikt-förhållande som detta får stor betydelse. Det märks ju också mest på 0-100 accelerationen. Tider på 0-150 eller 0-200 påverkas relativt sett mindre.
Med rullande start spelar det ingen roll alls (om vi inte pratar om ett extremt effektstint fordon).
Lite sämre får man nog räkna med...
Men inte skillnader på dryga sekunder upp till 100!
Har lärt mig en gång att motorer går bäst vid strax under nollan, fast han kanske menade torra förhållanden på vägen :-)
Då har man lärt sig något nytt även idag...

Fast jag måste medge att jag personligen känner att bilen går bättre vid någon minusgrad, och det är inget struntsnack för det är markanta skillnader i prestanda då det mesta jag lyckats få ned bilen i tidigare är runt 8,0 till 100. Bilen har f.ö. gått 950 mil, och har ingen tyngre utrustning som skulle kunna tynga ned den (navigator, komfortstolar osv.) om det är av intresse för någon.

MVH,
E38B12
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.