AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.639

Missvisande prestanda från BMW?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jag läser väldigt mycket motortidningar och genom det kommit fram till att bmw nästan alltid anger en felvisande prestandabild av sina modeller. Nu är detta iofs inte ovanligt hos någon biltillverkare men det kan alltid vara kul att veta :)

Till exempel:

328 Ci-99 Fabrik anger 0-100 på 7,0 tester visar 7,7
528i -98 7,5 mot 9,0 ej automat!!
523 iT -98 8,9 mot 9,6
540 iA -98 6,4 mot 7,0
OSV...

Det e alltid samma visa. Det kan förståss skilja mellan olika modeller osv. Men det lutar åt samma håll ändå. Hur testar bmw prestandan. Kör dom under väldigt gynnsamma förhållanden med extremt lite bensin i tanken eller...?

Någon som har kört med g-mätare och testat sina bilar? Man kan ju inte lita speciellt mycket p g-mätare heller men det kan vara kul att veta ändå :)
-BeeMWe-
Vad jag märkt är det tvärt om, att BMW uppvisar att de skulle gå långsammare än vad de gör. Iaf 80-tal tidigt 90-tal.

-d
299
-dB
130i -07
det verkar som alla biltillverkare testar i medvind och nedförsbacke
FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
Jag har hört ryktas om att biltillverkare aldrig testkör sina siffror utan det är simulerade värden i datorer.
Vet inte om man ska ta ryktet på allvar men men...
Håller med. Tillverkaren räknar sannolikt ut prestandan, medan bilen inte klarar av att motsvara siffrorna i verkligheten. En bil behöver dock ett antal mils inkörning för att ge maxinal prestanda, men å andra sidan är det inte direkt någon hemlighet att många pressbilar är moddade på ett eller annat sätt.

Detta gäller inte bara BMW, utan de flesta tillverkare.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lägg till att biltillverkarna får fram sina siffror (verkliga eller simulerade) med minimal bränslemängd i bilen, med minsta möjliga utrustningsnivå och troligen en "lätt" förare som är ensam i bilen.

När tidningarna testar bilarna brukar de vara "fullutrustade demoexemplar", fulltankade och minst en person i bilen, samt kanske 60kg testutrustning.

Sedan är de inte alltid inkörda, som flåklypa skriver.

Jag tycker nog att BMW brukar vara det märke som oftast brukar stämma bäst i prestandasiffrorna. Åtminstone bland "familjebilar".

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
-BeeMWe-
Ett bevis på vad jag pratade om iaf. Länk

-BeeMWe-
Visserligen Alpina men endå.

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Porsche brukar faksiskt hålla vad dom lovar...ibland är dom t.o.m. snabbare i verkligheten än fabriksuppgifterna.
//Marin
BMW säger sig testa sina prestandasiffror med 90% full tank, en förare på 68kg samt 13 kg packning.

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jag vet att teknikens värld alltid testar med full tank. Men jag tror inte att dom har några 60 kg mätutrustning med sig då det skulle ge en missvisande bild i sin tur.

Det kan upplevas ganska dåligt av tillverkaren att inte ge riktiga tider om man är prestandakåt som vissa inklusive jag själ är :)
1 sek sämre på 0-100 är mycket hur mycket blir inte det på 402m??? Det betyder ju i verkligheten att tex 328:an får torsk av småbilar som 206 rc och Clio sport.

Skulle inte förvåna mig om den får det också. Den är säkert inte snabbare iaf.
Dragan525
flåklypa:
så rätt så rätt..min kompis har en den nya clio sport med annat avgas, chip, filter,o annat lull lull!..gissa om Bmw ägarna, även dem med feta motorer får pisk!!..det e hemskt men sant..

BMW 4 LIFE AND AFTER LIFE
Vill ha en sån där emmfämma!
HJ
78
HJH
Opel Ascona 19Sr-73
Jeep Grand Cherokee -00
BMW M6 -06
Citat från TV 1-94:"Med en till 1944 kg nedlastad(full tank, två personer, testutrustning)BMW M5 Touring rapar mätutrustningens dator ur sig häpnadsväckande siffror:sprinten till 100km/h avverkas på 5,5 sek." 5,9 står det i "boken" !!!

Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Jag har provat med G mätare i min gamla bil. Och den har jag klockat till 7,06 sek till 100km/h. Fabriksuppgiften ligger på 7,5sek. Då provade jag inte bara en gång. Sämsta tid jag någonsin fått var 7,36sek. Men som sagt, G mätare är ju inte världens mest tillförlitliga mätutrustning.

MVH Morgan.

Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
M-modellerna överträffar i regel alltid det som står i pappret. Jag har svårt att tro att BMW verkligen tagit fel på upp emot 1,5 sekund till 100. Kassa förare / förhållanden vid vissa provkörningar?
Har också hört flera ggr att bmws siffror inte riktigt stämmer.
Alltså att ofta klarar bilarna (bra förare mm) lägre tider än
vad bmw anger. Gäller kanske mest 80-tal och tidigt 90-tal.

Har iof inget bevis för detta.

Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet!
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Det kan ju som sagt vara skillnad på enskilda bilar oxå. Men jag har svårt att tro att det går att skylla på föraren då dessa oftast är fullt kompetenta i sitt yrke som motorjournalister. Sen spelar ju klimatet en större roll än många tror under ett test. När dom mätte effekten i M5 e39 så hade den 399 hk på hjulen i 24 graders temp i luften. i 4 grader fanns 415 hk på hjulen. Sen spelar ju även luftfuktigheten en stor roll!
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
När det gäller teknikens världs mätsiffror hade de förr i tiden full tank samt förare i bilen, plus en man i högerstolen som skötte mätutrustningen. Det sistnämnda väger givetvis lite extra, vilket kan vara en orsak till skillnader. Om teknikens värld fortfarande gör så låter jag vara osagt. Tror inte de använder samma mätutrustning idag som för tio år sedan.
An
291
Antiloop
E38 728iA
Har för mig att AMS testade 328 E36, siffrorna de fick fram var 0-100 på 6,9. Några tiondelar snabbare än vad BMW anger.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Om teknikens värld använde sig av den metod som "Nockenwelle" skriver borde dom ju inte klaga över att bilen inte presterar vad tillverkaren lovar... Det borde finnas bättre metoder idag! Men som sagt gör klimatet väldigt mycket. En varm sommardag är knappast idealiskt. Då förlorar man många tiondelar mot ett test i mer gynsamma förhållanden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.