AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.842

Round Time Hockenheim

Sida 4 av 4
såg precis att mbolo hade skrivit ett inlägg med dessa uppgifter ifrån bmwregistry : )

mbolo: håller med dig om att amerikanarna har en skön inställning till sina m couper. Det står faktiskt väldigt mkt intressant på forumet. Ska ta och kolla in 368s.com, tack för tipset.
Jag har samma namn på roadfly som här.
MatroxMGA: har du (eller någon annan) sett någon stålgrå Mcoupé i sverige? Färgen kallas steelgrey eller Gunmetal tror jag.. Bilder hittade jag på CaliAgents tråd på roadfly idag med mycket fina bilder på en väldigt välhållen bil.

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
Jag hittade lite siffor efter lite letande och mycket tid:
Länk

Enligt denna tråden så är E46 sedan mer vridstyv än m-coupen.
Känns bra att få reda ut det till sist.

BMWCS Syd #05392
Sök först, fråga sen. Bitte!
Länk
om detta nu stämmer så är det bara att lyfta på hatten och erkänna att man hade fel då...

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

De roliga är att ja mailat både bmw usa och bmw tyskland för siffror men de inte lyckats/orkat plocka fram dom åt mig.
Även jag skulle vilja se denna källan med egna ögon.

Jag personligen har svårt o tänka mig att en coupe skulle vara mindre vridstyv är en sedan. Okej att coupens dörrar är större men sedanen har ju 4 st. Nåväl mer info i ämnet hade varit önskvärt.

BMWCS Syd #05392
Länk
wendtan:
den som vantar pa nagot vridstyvt vantar aldrig for lange.. Ar det inte sa ordspraket gar? ;) Snyggt jobbat, men haller med om att det ar konstigt att inte mer info finns..

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
Wendtan. Jag tror att B-stolpen och det faktum att den är högre bidrar till den ökade vridstyvheten.
Nytt för mig var att det skiljde så mycket om man ville ha fällbara säten.
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
"sedan w/ fold down seats 13,000 N-m/deg = 9589 ft-lb/deg
sedan w/o fold down seats 18,000 N-m/deg = 13277 ft-lb/deg
coupe w/ fold down seats 12,500 N-m/deg = 9220 ft-lb/deg"

Sedan med fällbart baksäte är alltså mindre vridstyv än en Coupé med fällbart baksäte. Däremot verkar det EJ fällbara baksätet göra väldigt mycket skillnad... Nästan lite fusk eftersom det handlar om extra förstärkningar ;)

Går E46 M3 att få med fällbart baksäte? Borde vara förbjudet!

Siffror på nya 6-serien skulle vara intressant.

/Fredrik
fdahl: E46 M3 går att få med fällbart baksäte. Kan tänka mig att många använder det som ett argument för att få partnern att gå med på ett köp :)

Känns som att en E46 M3 Limo skulle vara riktigt vettig!

/Masten

Bilarna: Länk

Jag har CABstinens!
Fällbart säte är standard på coupen som jag förstått det, så även på e46 m3. Någon som kan bekräfta?

F-dahl om du någon gång försökt lasta något långt i en coupe så uppskattar du det, jag lovar.

BMWCS Syd #05392
Länk
Kanske skulle tillägga att det är standard med fällbart baksäte på samtliga coupémodeller (åtminstone på den svenska marknaden).

/Masten

Jag har CABstinens!
Har använt det fällbara baksätet en gång det var till och från Bmw Solna, när jag skulle frakta hem sommar däcken...fick in 2st..JÄTTE BRA:))
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Var i den tråden fanns siffrorna för M Coupen med???????? För det är ju denna diskussionen hela tiden gällt......

/B
på sid 2 om du syftar på vridstyvheten.

BMWCS Syd #05392
Länk
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
ThaMaztr: Även på M3 CSL???

Otroligt att det är det på vanliga M3 om det nu påverkar vridstyvheten så mycket! 5000 Nm/deg skillnad på E46 Sedan...

M Coupé är iaf den mest vridstyva M-modellen =)

/Fredrik
fdahl: Hmm, enligt bmw.se har faktiskt även CSL:en det. Verkar lite skumt dock :/

/Masten

Jag har CABstinens!
vissa tillverkare har ett stag bakom sätten för att bibehålla vridstyvheten vid delad baksätte. kan det vara även så på CSLen?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Eller också är det här beviset på att vridstyvheten i en bil visserligen är viktig, men långt ifrån allt som gör en bil bra på vägen....

/B
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.