|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Wendtan: vet tyvärr inte när detta skrivits, men E46:an var ju i produktion innan M coupén lades ner om jag inte missminner mig. Antar att jämförelsen inkluderar även detta chassi. Du får väl söka lite själv och se om du hittar något.. Mitt argument var ju aldrig att Z4:ans chassi inte är bra, snarare otroligt imponerande med tanke på de siffror som anges. Som du själv skriver är Z4:ans chassi i grund och botten samma som 3- serien, men "modifierat och avstämt för att ge Z4 de överlägsna köregenskaper som krävs av en äkta sportbil." Med detta som grund och tidigare kritik mot Mroadsterns vridstyvhet låter det ju som mycket troligt att man försökt få Z4:an att uppvisa lika bra om inte bättre siffror än en bil med tak. M5:an (E39) fanns ju i produktion samtidigt som Mcoupén och är därmed med största sannolikhet inkluderad i den jämförelse som gjorts. Den har väl aldrig kritiserats för att generera något vidare flex i chassit.:) Ligger mycket i Beppos resonemang om att man i detta fall byggt ett tak på en bil designad som roadster, vilket med största sannoliket ger de goda/ höga värdena. Är inte ute efter att få rätt i en sakfråga, men konstaterar gärna att en coupé- version på Z4 säkerligen skulle göra den mest inbitne porsche- föraren grön av avund :) Tyvärr blir det med största sannolikhet inte så, men man kan ju alltid hoppas.. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Wendtan: såg inte tidigare inlägg innan jag postade. De som nämns om M coupén är baserat på S54 motorn, varför det med största sannolikhet är en text skriven samtidigt som E46 tillverkades. Har frågat runt lite på olika forum i USA, skall bli intressant att se om vi kan få någon rätsida på dessa frågetecken.. Inte dumt med en personlig tråd heller :) De andra verkar ligga lite på latsidan :) M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Ja har även jag lagt ut lite krokar. Tyvärr verkar själva uppmätningen av vridstyvhet bara vara intressant vid roadster/cabb versioner. Men finns de för m-coupen så bör de finnas till e46. En annan intreessant text ja hitta är denna: En viktig detalj för körkänsla och körsäkerhet är karossens vridstyvhet. BMW hävdar att ingen annan roadster- eller cabrioletkaross haft lika bra vridstyvhet som Z4. Vridstyvheten är 14 500 Nm/grad, att jämföras med Z3:s 5 600 Nm/grad! På bilar som säljs i Sverige är helautomatiskt tak standard. Numera är bakrutan självklart av glas, och har eluppvärmning. Att cabba ner tar cirka åtta sekunder och BMW skryter om sitt nya system som gör att taket fälls ihop på ett nytt sätt. Den främre taksektionen bildar ett slags lock som täcker det nedfällda partiet. Därför behövs ingen täcklucka eller skydd för suffletten. De innebär att Z4an är 300% mer vridstyv än z3 roadster Det om något tycker jag är imponerande. BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
|
TheMaztr: Jo jag har oxså sett den på Bmw men det var ganska mörkt och du vet 2trp på den bakre parkeringen |
|
|
Det intressanta är att veta hur vridstyv en e46 cab är, eftersom det är den isf den bygger vidare på och inte coupe eller sedanen. Oavsett så är det ganska imponerande att det grävdes en M3 CSL för att åka snabbare än M coupen. |
|
| Vad jag har hört ska det komma en z4M. Jag vet inte om det är "officielt" eller vad det är, men jag har hört det från en initierad källa när jag hämtade M-radstern från service precis före jul. Jag kan inte svära på att det han säger stämmer, men han har ALDRIG haft fel förut när det gäller BMW. | |
|
Det är ganska uppenbart att en Z4M är påväg efter spionbilder på ringen bla. Så frågan är snarare när istället för om? Men men om ett slutgiltigt beslut är taget vet nog bara högsta ledningen på BMW. |
|
|
Acey: Varför är de intressant att få veta hur vridstyv e46 cab är? Så att vi kan utgå ifrån att coupen är 300% vridstyvare? :) De som är intressant är om påståendet att m-coupe är den vridstyvaste bil(med tak) bmw gjort för gatan är sant eller ej. BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
|
wendtan: vänta lite nu, att det påståendet var sant behöver du väl knappast ifrågasätta. Det är väl ingen tävling det här handlar om antar jag? Däremot är det väl intressant om BMW gjort någon bil som därefter matchar eller överträffar M coupén i den frågan. Alltså, stämmer påståendet fortfarande? Att utvecklingen går framåt är rätt naturligt och att man om man inte redan gjort det, kommer att skapa en så vridstyv bil är det väl ingen fråga om. Jag tycker däremot också det vore intressant att få reda på cabbens vridstyvhet eftersom det verkligen visar på vilka skillnader som finns mellan tak kontra cab konsturktioner. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
wendtan: Hade varit intressant att veta vridstyvheten i e46cab eftersom man då kan se skillnaden mellan coupen och caben och därefter kunna spekulera i hur mycket utvecklingen mellan olika konstruktioner samt skillnaden mellan E46 cab och Z4an. Samt också spekulera i hur vridstyv en Z4 Coupe skulle bli :) |
|
|
mbolo: Jag tror du missförstår mig, Självklart är utalandet sant, De som jag finner intressant är vilka modeller personen som gjorde utalandet tog med i beräkningen. Z3 Coupe började säljas i tyskland 98 som jag förstått det?Stämmer det? BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
|
wendtan: ingen fara, kände mig bara lite bitter och kränkt ;) Det här med fsg:s- start vet jag inte så mycket om, men skall försöka luska ut det.. Satt och läste lite i BMW magazine förut och om inte annat, borde inte 6- serien och framförallt en M6:a vara något i hästväg vad gäller vridstyvheten? Är väldigt sugen på att få testköra snart.. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Har hittat en del siffor på vridstyvheten: Z3 roadster - 5,600 nm/degree (kanske är bättre på m versionen?) Z3 coupe - 16,400 nm/degree (kanske är bättre på m versionen?) Z4 - 14,600 nm/degree Har även siffor på dynamic stiffness ifall någon är intresserad. mbolo: såg att du även skrev inlägg på bimmer roadfly, kul! Står mkt intressant där. |
|
|
Jag är nästan säker på att det är samma kaross på M versionerna som på övriga Z3:or. Har inte sett till några förstärkningar i a f...... Intressanta siffror att en roadster får nästan samma vridstyvhet som en av de mest vridstyva karosser som existerar. Dessa siffror är otroligt bra!! /B |
|
| När man läser siffrorna för roadstern så kan man förstå att den beter sig som den gör och skillnaderna i tid runt bana om man jämför med coupen. | |
|
MatroxMGA: visst, väldigt bra forum eller hur? Amerikanarna har en sån otroligt skön inställning till sina bilar (framförallt Mcoupén) att det är en fröjd att prata med dem.. Finns du där med eller? Under vilket namn? KOlla även www.368s.com, där finns ett stort och bra register över Mcoupé- relaterad info. samt ett jäkligt bra bildgalleri. Kolla även in filmer ifrån en rätt sällsynt promo- dvd om Mcoupén med fotografer och bangel som kommenterar den.. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Bangel? Bangle skulle det stå.. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Matrox: Den infon finns redan i tråden :) Du hittade inga siffor på e46 cab? Funderar på att maila bmw Sverige faktiskt. BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
| wendtan: kan inte se något inlägg om just M coupens vridstyvhet, det var väl främst det vi diskuterade ; ) | |
|
Nu vill ja inte fortstätta vara petig, men Mbolo skrev: How much stiffer is the M coupe compared to the M roadster? The M coupe has a static structural stiffness of 16,400 Newton-meters per degree of twist, which is 2.6 times as twist-resistant as the roadster. BMW claims this makes the structural stiffness higher than any other model it has ever produced. BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.