AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.841

Round Time Hockenheim

Sida 2 av 4
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Det tror jag inte ngn tror heller, men jag vill veta hur den står sig mot Z3 M roadster....

Beppo:

Nu spöar inte Mc/M3 med några häst längder precis det skiljer 1,17.6 mot 1.17.2 och på Nuerburgring är de lika snabba
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Caben är mindre vridstyv dessutom så det blir nog en "enkel" match för M-Coupen som är en riktigt potentvagn runt bana.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Starre, men det är dock ett faktum att den är snabbare!!! M3e46 är ju helt oslagbar, är det många som tror. och Mcoupen visar att man kan få en snabb bil med ett förhållandevis enkelt chassi!
Acey: Jo nog vet man att M Coupen är potent, men enligt många så är ju M roadstern helt oduglig. Det vore kul att visa att M3E46 Cabrio inte är så duglig den heller i så fall.

He he, såna här "barnsliga" diskussioner är ju skitkul!!!
=)
/B

M coupén har faktiskt den mest vridstyva konstruktionen BMW byggt för gatbruk, vilket säkert är en anledning till att den är så giftig på bana. Nu testade de också modellen med gamla motorn (S50 321hk) och inte den senare identisk med M3:ans. De tiderna hade säkerligen inte varit mycket bättre, men ändå en kul jämförelse..

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
Ska bara klargöra att nyare motorn är identisk till den grad att den inte utvecklar mer än 325hk eftersom bilen är för kort för samma avgassystem som M3:an. Så därmed är den ju inte alls identisk, när jag tänker efter. Nåja som sagt, sådana här barnsliga trådar är alltid kul. :)

M Coupe
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Eftersom det skiljer så mkt mellan M Roadster och M Coupe på nurburgring, så kan man bara fantisera om vilket monster en Z4 skulle vara i M Coupe utförande.........

/B

mbolo.: Vad har du för källa på att M Coupen är den vridstyvaste gatbil bmw nånsin släppt? Detta fenomen har jag mycket svårt att tro. Utvecklingen går framåt o M Coupen är ju inte direkt purfärsk. Den har en bmw E36 compakt bakvagn om jag minns rätt med bakåtriktade länkarmar. O de kom tillsammans med 02 modellerna på 60 talet.

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Utan att kunna citera källan så har jag också läst detta att M Coupen är otroligt vridstyv. Tyvärr minns jag inte var jag läste detta.

Stämmer med bakvagnen, E30 here we come :)
Har också läst att M coupen är otroligt vridstyv, ska se om jag kan hitta artikeln.
Ok, ja hittade detta som jag tycker ger en hänvisning om att utvecklingen går framåt. Visst de rör roadstern, men tekniken var likadan då Coupen byggdes.
Ja får invänta konkret fakta helt enkelt.
Hämtat från: Länk

Urstyv men lätt kaross
Z4 konstruerades i grunden som en roadster. Detta har gett ett tydligt märkbart resultat när man betraktar vridstyvheten. Med en vridstyvhet på 14 500 Nm/grad överträffar Z4 sin föregångare Z3 (5 600 Nm/grad) med mer än det dubbla. En så hög karosstyvhet har hittills aldrig uppnåtts i kabriolett- eller roadstersegmentet. Intressekonflikten mellan fjädringskomforten i en sedan och en dynamisk, sportig chassiavstämning är därmed undanröjd på ett lysande sätt.

Sportbilschassi och styv kaross
Z4 bygger sin dynamik och sportighet på i första hand sin styva kaross och förfinade chassi. Chassit kan i princip härledas till 3-serien men är modifierat och avstämt för att ge Z4 de överlägsna köregenskaper som krävs av en äkta sportbil. Den perfekta viktfördelningen 50:50 på respektive axel utgör den optimala förutsättningen för ett neutralt uppträdande även vid forcerad körning. Drivningen på bakhjulen erbjuder också avgörande fördelar i en sportbil, eftersom styrningen blir helt fri från påverkan av drivhjulen och ger föraren perfekt styrprecision och garanterat entydig vägkänsla.

BMWCS Syd #05392
Länk
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Vad har karossens vridstyvhet med vad det sitter för hjulupphängningar på bilen??????
Dessutom att Z3 coupe blir så vridstyv är att man sätter ett tak på en bil som från början är en roadster! Inte att man som brukligt gör tvärtom: sågar taket av en Coupe!
Med Fakta om Z4:ans vridstyvhet som roadster så hoppas jag att BMW bygger en coupe också, för att sätta alla andra på plats!

/B

ay
234
aye
Z4 3,0i 2004 (ljusröd)
24 januari presenteras både nya 6:an och X3.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Är inte z4ans konstruktion i stora delar samma som sitter på e46orna?
Acey: Jo de står så "Chassit kan i princip härledas till 3-serien men är modifierat och avstämt för att ge Z4 de överlägsna köregenskaper som krävs av en äkta sportbil"

E46 Är en fruktansvärt vridstyv kaross, och z4an är baserad på den.

Beppo: Den undre texten kom med av bara farten. De är den övre som är relevant. Att bilens hjulupphängningar måste anpassas efter bilens vridstyvhet är självklart.

BMWCS Syd #05392
Länk
Wendtan:
Från www.bmwmregistry.com

- What's the story behind the M coupe's development?
The M coupe was developed under the leadership of engineer Burkhard Göschel with the intention of adding increased torsional and structural rigidity to the Z3 roadster’s chassis. The development team had a hard time convincing the Board of Directors to approve the model for production, but it was eventually given the green light as long as it remained cost-effective to produce. To achieve this goal, as many body panels as possible had to be shared with the roadster, thus the doors and everything from the A-pillar forward are interchangeable between the coupe and roadster, as are most interior parts. The Z3 coupe, which mates the M coupe's body with the standard Z3 drivetrain, chassis and cosmetics was approved for production at the same time.

- How much stiffer is the M coupe compared to the M roadster?
The M coupe has a static structural stiffness of 16,400 Newton-meters per degree of twist, which is 2.6 times as twist-resistant as the roadster. BMW claims this makes the structural stiffness higher than any other model it has ever produced.

M Coupe
aye:

Den 21 Jan är det vip visning för 6:an
starre: Och om man jobbar på BMW så har man redan fått titta på den ;p

/Masten

"En BMW går aldrig sönder - den kan bara tillfälligt upphöra att fungera"
M-bolo: När är detta skrivet? har du någon direktlänk?

Dvs M-Coupe är 1900 Nm/grad styvare än z4 roadster som är en cabbe. Dvs 13 % starkare.
Jag har mycket svårt o tänka mig att någon nyare modell med tak inte är 100% mer vridstyv än så.
Eftersom z4 är baserad på e46 tror du inte att en bil med tak är vridstyvare än z4an? Nej jag köper inte detta.
Jag kan tänka mig att de var sant innan e46 släpptes dock.

BMWCS Syd #05392
Länk
Det stämmer även rent teoretiskt eftersom m-coupe är framtagen innan 1998 och då var inte E46 släppt.
Skall försöka leta fram dessa siffror för vridstyvhet för e46.

BMWCS Syd #05392
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.