|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Franka2 |
Hej hopp ! Har nyligen importerat en 730i V8 -92 med 17.000 mil på mätaren Bilprovningen tyckte inte om avgas värdena. co: 1,3 hc: 140 co 2500: 0,9 lambda: 0,97 Den lokala BMW verkstaden har inte tid att plugga in dator förän om tre veckor, och då är det körförbud. Andra har haft ideer om vevhusventilation, lambdasonder, kattar, oljekvalitet mm. Finns det någon där ute som tror sig ha en aning. Tacksam för alla tips. Franka |
|
Jag har samma fel på min 750. Eller iaf på tomgång, hc;n är bra vid höga varv så att säga. Har fått tips om att byta olja, filter o stift. Även att kolla luftfiltren. Ska byta allt snart men vette tusan om det är nog. Hc;n är vad jag förstått icke förbränd soppa, så om det på tomgång tänder lite dåligt så kanske det hjälper med lite mer dunder i gnistrorna. Men jag ser fram emot mer tips oxå. Ronny. |
|
|
Kolvätehalten mäts bara på tomgång, en mätning på varv är intetsägande... Jag misstänker en eller två dåliga katalysatorer... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Prova att byta olja och filter, om man kör mycket korta sträckor med mycket kallstarter så kan oförbränd bensin blandas i oljan. Byt den så är nog problemet ur världen! | |
Paap Reeder |
Hej! Har man inte möjlighet att köra en DIS först är jobbet att söka efter felet (-en) som att placera om sina aktier på börsen utan tillgång till dagskurserna. Man börjar på måfå byta en det en det andra. Kan i o f s vara OK OM inte pryttlarna vá jäkligt dyra!! Om du skall börja "placera aktier i blindo" så gör åtminstonde en vettig felprognoslista som börjar från bakre utblåset och framåt. P 1 kan således vara en läcka i bakre avgasrörsskarven - enligt en annan tidigare tråd på detta forum - sedan kommer vi till kattarna, lambdorna + ytterligare säkert 30 punkter till. MVH /// Paap R |
|
ett bra och idag billigt sätt är att annonsera om en begagnad 1,2,3 eller 4-gasmätare. Då kan man ju först mäta , sedan byta en del eller åtgärda något och se om man påverkade värdena. man har mycket stor nytta av en mätare ifall man håller på med e32 bilar som har kat och en del år på nacken. jämför man priset på en sådan begagnad mätare med att ett flertal gånger lämna in bilen på verkstad för felsökning och byte av delar så tjänar man snabbt in pengarna. Är det föresten så att man som kund är skyldig att betala en verkstad för byte av en del som INTE rättade till ett felaktigt avgasvärde ? av det man läst på forumet verkar vissa verkstäder byta på "måfå" och kunderna skall bara betala tills rätt del är utbytt ? Arguing on the internet is like Special Olympics - Even if You win You´re still RETARDED ! |
|
|
wadel>>>Man får väl be om en "garanti" att värdena blir bra efter deras "defekta del utbyte, alt justeringar mm"...Troligen ingen v-stad idag som går med på ett sånt "deal" :) Som "stackars bilägare" så blir det till mångt och mycket att "gilla läget" om man inte känner någon verkmästare(el dyl) väldigt väl :) Mvh Janne. |
|
| he he he,jo du wadel!man anar ju vad(vem) du syftar på,o jag tycker ju som du.men vissa verkstäder har ju en förmåga att kunna påstå att den del dom bytt oxå va trasig,sen byts nästa,o nästa o.... ibland kan t.o.m ett sneslag med en hammare i kylaren vid ett dramatiskt fläktkopplingsbyte urskuldas med att"den här kylaren hade du fått byta inom loppet av ett halvår ändå för den va kexig" kul va?kanske hade passat ekonomin bättre att få byta denna 5000 kronorspjäs om ett halvår istället.men tack o lov har man ju insett att det kostar så lite att skruva själv,lite nya hemmaknäckta leder på samtliga fingrar+inköp av en annan bil att slå på när det skiter sig med fröken 750*ler* kontentan av detta inlägg är väl att man efter en stunds pulande med denna "ajabaja inte röra modell" insett att det i stort sett bara är vanligt bonnamek som med vilken modern bil som helst.men man måste kanske fråga om lite tips o råd ibland bara. mvh/jacke | |
Paap Reeder |
Hej! Hårdraggar nu på 4-gas. Måste dock räkna med att betala 12-16´ om man vill få några som helst garantier på att det fungerar och kan kalibreras. Wadel - vad fick du ge för din?? Å andra sidan skall SBP (Jesperado får ursäkta men jag kallar dem fortfarande för SBP) tillhandahålla en tjänst som kallas miljökontroll och som är avsedd för diesellastbilar tror jag men här i 08 så får man rabatt på detta med miljökontroll och sist tror jag att jag betalade ca 150:- för en ren avgaskontroll. Billigt i sig men då får man å andra sidan stå i kön för efterbesiktning ngn timme samt ngn möjlighet för "experiment och mek" gives ju givetvis inte. MVH /// Paap R |
|
Jag har hört att det kan hjälpa att gasa ur motorn rejält innan man kör in i testhallen, stämmer det+ Man ska stå med automaten i N/kopplingen nere och dra upp motorn så långt man bara vågar några gånger. |
|
|
Jabbal: Just att varva ur motorn hjälper inte, däremot att varmköra den ordentligt. Detta görs med fördel på lägre varv. Att varva motorn högt i neutralläge i onödan ska man undvika (om man har automatlåda), det kan uppstå skador på lådan i värsta fall. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
papp : jag köpte först en 4-gasare modell dyrare , låneköp av en som tröttnat men sedan tyckte folk att man klarar sig med en billigare 3-gasmätare i ett hobbgarage så det fick bli en 3-gasare med skrivare lite under de priser du skriver. men alla mätare kan kalibreras , det kostar inte så mycket och använder man sin mätare modest behöver det inte göras särskilt ofta. sett att det finns nya 2-gasmätare för 8000:- + moms hos vissa företag när det är kampanjer. begagnat är mycket mycket billigare , jag tror ju att 2-gasmätning räcker gott för en hobbymekare , vad tror ni andra ? Janne : an där garanti verkar vara svår att få av vad man hört hos kompisar med "jobbiga" fel som låter bilarna åka in/ut på verkstad till halva bilen är bytt. Arguing on the internet is like Special Olympics - Even if You win You´re still RETARDED ! |
|
Paap Reeder |
Hej! Ni som har erfarenhet av detta med mätare - finns det HC + CO + Lambda eller finns lambdafunktionen endast på det typer som även mäter O2?? Vill även ha Lamda-funktionen ty när jag förra vintern var inne på Bilprovningen så var det 0 på HC. 0 på CO samt 0 på lambdavärdet. Vi var tvungna att öppna huven en extra gång för att se om motorn överhuvudtaget var igång......men det var den. Icke desto mindre blev jag "underkänd" ty ett vettigt lambdavärde var man tvungen att ha sa bilprovaren. Det hade då inte räckt med bara en HC + CO mätare i vedboden. MVH /// Paap R |
|
villken rackare paap. jag hade 400 i hc ja bytte stift, tändkablar, fördelarlock, rotor, tog bort luftfilterna vid bes, (utan 75%etanol hehe) vipps hc 52 (100) hela kalaset gick på 3500kr pirat hela skiten (nya grejor) tegnaby skrotdemontering i växjöomr mvh matte |
|
|
ps. med tanke på att motorn nästan går på tomgång vid laglig körning så bekar det igen rätt så duktigt PLATTAN I MATTAN är det som gäller mvh matte |
|
| Det ska jag fan ta vara på. Tack för tipset BMW750! | |
|
Paap: Det krävs en fyrgasmätare om den ska kunna räkna ut Lambdavärdet. Samtliga mätvärden i fyrgasmätningen ingår i formeln. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Franka2 |
Hej igen ! Tack för tipsena. Ny olja och filter, stift, luftfilter och 6 liter k-sprit gjorde susen. co: 0,0 co 2500: 0,0 hc: 39 lambda: 1,1 Den stora skitiga tysken har blivit ren. Franka |
|
Franka2: Synd att du slog i 6 liter K-sprit, nu vet du ju inte om motorn är frisk? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Paap Reeder |
Hej! Håller nog med Jesperado ty "går den inte rent av sig självt" utan knep så är det nått fel som i längden kostar en massa soppa. MVH /// Paap R |
|
Franka2>>Lambda 1,1?....Går den verkligen igenom bes. med ett dylikt lambdavärde?? Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.