|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ja undrar om det är värt att köpa en katt för 2500 på skroten bara för att slå ut allt innehåll... Ger det någon effektökning aller är det bara hittepå? En fråga till - är det någon som har chiptrimmat sin 325, gör det någon märkbar skillnad? | |
|
Jag hävdar vänligt men bestämt att om den katalysatorn du har på är frisk vinner du ingenting på att rensa den eller byta ut den. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Hej Patrik, välkommen till forumet! Båda dina frågor är spörsmål som har diskuterats rätt frekvent på forumet. Om du använder "Sök inlägg" ( Länk ) lite längre upp, kommer du åt de äldre trådarna. Kortfattat kan man säga att båda operationerna som du frågar efter, ger marginella skillnader om du inte gör andra modifieringar i motorn samtidigt. (t ex andra kamaxlar) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hehe, du verkar hålla rätt stenhård koll på kat-frågor Jeppe.... |
|
| en katt på skroten för 2500 tycker jag låter jävligt dyrt!!! | |
| en katt på skroten för 2500 tycker jag låter jävligt dyrt!!! | |
|
Det ger ca 10 hk att ta bort innehållet. Jag gjorde det på min saab och märkte viss skillnad. Det kan man också se på vilka effektskillnader det blev när lagen kom o alla tillverkare var tvugna att sätta dit en kat. Nästan samtliga bilar fick ca 10 hk mindre om inte tillverkaren jämnade ut effektförlusten med att trimma motorerna lite till. Men jag tycker däremot inte att det e vär besväret att hålla på o skruva varje gång inför besiktningen. Tänk också på att det är brott mot miljölagen att köra med rensad kat. Om polisen skulle få nys på det kan det bli fängelse, dock oftast dagsböter! Det kan svida, jag har en bekant som vet =/ |
|
|
LexCom, det var inte katalysatorns införande som gjorde effektminskningen! Det var kompressionssänkningen som man tvingades göra i motorerna för att de skulle kunna använda 95oktan, som gjorde att många motorer tappade effekten! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
LexCom: Din Saab hade turbo? 325 Patrik: Jag har testat att ta bort katten på en 325i -92 och märkte ingen skillnad alls i prestanda förutom att ljudet blev skönare. Stoppa undan dina 2500kr till något annat istället, typ sänkningsfjädrar eller nått.... Jag chippade min och 3 polares, gjorde kopior på mitt chip, och det var förvånande att man märkte skillnad tycker jag. Typ 0-150km/h gick ca en sekund snabbare även för en med automat. |
|
|
Få frågor diskuteras lika ofta (och livligt) som denna. Uppenbarligen är det olika på olika bilar eftersom vissa säger si och vissa säger så. Jag upplevde större skillnad när jag plockade bort katten än när jag chippade min bil. Dock skall tillägas att jag körde med orginalsystem med katten o 2,5" system utan kat, vilket också kan ha gjort en del... Så jag har ingen erfarenhet hur det blir med orginalsystem och rensad kat... Mvh Muskeln aus München |
|
| Jag hade M3 3.0 grenrör (vilka ju är extraktor) , M3 3.0 kattersättare ifrån Köhler och Simons 2x2,5" avgas. Visst, bilen var lite varvvilligare, men den gick inte en km snabbare. | |
|
Det jag kände skillnad på var framför allt vridmomentet på låg o mellanregister.. Muskeln aus München |
|
| Ja men man kör ju aldrig på låg och mellanregistret! =) | |
|
hehe=) nja, det händer, måste jag säga... Muskeln aus München |
|
|
>>Johan B Japp min saab hade turbo! |
|
µ_bmw_µ |
Tänkte inflika i ett utjatat ämne: En rensad katalysator gör ingen större nytta, betänk att bilen konstruerades för att ha en katalysator och noggrannt har blivit inställd på fabrik för optimal prestanda tillsammans med katalysatorn. Att bilen blir marginellt piggare kan stämma(rensad katalysator gör ungefär samma skillnad som sportluftfilter, högre ljudnivå alltså). Skulle katalysatorn avlägsnas gör det ingen direkt skillnad på motorstyrningen och alltså inga monstruösa effekthöjningar som vissa påstår. Vill du förbättra prestanda efter avlägsnad katalysator så borde du mappa om motorstyrningen också. För övrigt finns det ett skäl till att alla bilar från 1989 måste ha katalysator, även vi bilintresserade borde tänka på miljön runt omkring så vi kan fortsätta ägna oss åt cruising i sommarnattsskymning och bus i vintersolen. Mvh Erik Det är något speciellt med riktiga bilar... |
|
Jag vill egentligen inte hålla på och tjata med det här, men jag pratade med han som portar toppar på vårat jobb, som förövrigt jobbar på saabs motorlabb. Enligt honom så står katten för stor del av mottrycket på dagens bilar, man skulle med samma avgassystem utan katt ha ca 70% mindre mottryck. Dessutom så måste katten sitta långt fram för att snabbt komma upp i driftstemperatur så den börjar fungera. Och det är absolut inte längst fram man vill ha ett motstånd i avgassystemet. Det är därför största ljuddämparna alltid sitter längst bak osv... Jag orkar inte argumentera med Jeppe, Erik, eller andra som påstår att katten inte tar någon effekt alls. MEN, folk i den här branshen som jobbat med motorer och trimning i hela sitt liv hävdar motsatsen, och det säger väl en hel del?? Mvh Muskeln aus München |
|
| Många bäckar små | |
| blir till slut en å | |
|
Håller med "smokey" det han sa.Själv hade jag en Volvo turbo med godis för ngr årsen och jag satte dit ett adapterrör istället för katen och fick mycket bättre bottendrag samt mycket piggare motor.Har även tillverkat Kat adapter till en 525TDS med chipsad elektronik får ngr årsen och bilens ägare var nöjd./dutta |
|
|
Jämför inte turbobilar och trimmade bilar med originalbilar utan överladdning, det är inte samma sak... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.