|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag minns svagt att jag försökte koppla ur DSC förra vintern och hjulen spann lös ordentligt. Om man har DSC på och gasar i botten så bromsas hjulen om det är lite friktion. Jag ska prova att koppla ur nästa gång.. Det gick inte alls bra utan DSC alltså.. |
|
| Det är inte bara i norra Sverige det kan vara svårt att komma fram, dumt att fickparkera i uppförsbacke. Fick hjälp av en granne i en 320 att komma ut. | |
-Daniel- |
iXer: du får nog slita fram kartboken, Luleå ligger just vid kusten precis som umeå har på 5 år med körkort bara kört fast 1 enda gång och det var när jag skulle vålda in min gamla på en oplogad parkering med licka mycket snö dom bilen var hög så det var en aning självförvållat |
|
Tom i norr: Jag skulle siktat på ännu smalare däck än 195 på vintern. Speciellt då du driver på bara bakdäcken, jag har 185/65 på min iX. -Daniel- : Luleå ligger vid kusten, men inte på samma sätt som Umeå. Du får kalla det hörsägen för en Luleå-bo berättade det för mig ;) Nåt i den här stilen: Orsaken till att Umeå/Luleå har samma medeltemperatur beror på att bottenviken höjer temperaturen för Luleå och att kvarken utanför Umeå är isbelagd större del av året än bottenviken utanför Luleå. Om det är sant kan jag inte stå för.. |
|
|
Nu fattar jag ingenting! Varför skulle det vara bättre att koppla ur ASC+T/DSC om man slirar? Trodde det systemet var till för just det att man skulle låta bli att slira?! Har iof inte testat i praktiken då jag aldrig kört fast med den enda bil jag haft/har med antispinn så det kanske finns någon konstig anledning till att det skulle funka. Klart tveksam till det iaf med de däck jag har (odubbade michelin vinterdäck 205 breda) |
|
stefannorr |
Alltså asc + t ska kopplas ur om du typ står på en pakering eller liknande o fastnar slirar! inte vid annan körning om du inte vill slira spinna o kasta med bakvagnen. Finns t o m inskrivet i instruktionsboken o funkar mycke bra dom få ggr ja behövt använda mig av det. iXer> är Luleåbo men nog ligger isen här lika mycket som i Umeå om inte mer*L* o båda ligger väl så nära kusten man kan komma. |
|
stefannorr: Jag får skylla på Lulebon som berättade för mig. :-) |
|
320-325 |
om jag kör fast så är det bara att gasa fullt o växla upp till 5 an o ge järnet ... så brukar all is o snö smälta och så får man grepp till slut... hehehe |
|
Jag gjorde felet förut när jag hade DSC på att jag gasade lite och hjulen spann lös. Jag fick då inte något grepp alls. Jag gasade sen i botten med DSC och då bromsade systemet hjulen så det inte slirade. Gasar man på lite hinner systemet inte bromsa hjulen. Dock kom jag inte lös så lätt denna gång. |
|
|
inte för att vara petig. men du skrev juh faktiskt "i innlandet" ;) /mvh jocke - www.raceinorr.com - |
|
Maha |
Jag har kört på dom mest djävulska ställena... så att snön plöjs så att det far över rutan, så att dörren skjuter bort en halv decimeter snö när jag öppnade dörren... och häromdagen körde jag fast på riktigt för första gången!, jag skulle parkera bilen utanför garaget där jag alltid parkerar.. hade skottat nyligen men det hade snöat 2 cm nysnö... jag fick för mej att jag stod snett och när jag skulle backa ut så satt jag fast!!! jag provade att gunga loss bilen, la en brädbit under däcket som spann inget hjälpte! till saken hör att det åxå var en framhjulsdriven bil... hur f*n gick det till! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.