AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.204

Fastnade i snön igen...

Sida 1 av 2
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag bor i Luleå och sen när jag skulle hem från jobbet så kom jag inte lös förrän efter ca 10 minuter. Jag var tvungen att köra där det var hjulspår och till slut kom jag bort från p-platsen. Det är sådana saker som gör att man överväger en X3 i stället för en 525. Fastnar ni ca två ggr per år som jag???

iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
Jag är själv från Umeå och vi har ungefär lika mycket snö på vintern (även om det är bra mycket mer i inlandet där du bor). Det finns ju många saker som man kan ha på vintern som gör livet lättare:

* Bromsad diffrential (Viskos eller lamell)
* Markfrigång (det går inte fort om man ska ploga vägen)
* Bra vinterdäck (mönsterdjup och bredd anpassade efter bilen)

Själv skulle jag allt bra gärna vilja ha det första på min Volvo 142 som jag kör nu, men det spelar ingen större roll så länge det är hyfsat plogat. 142:an är så lätt i baken så allt skoj man har med den uppväger det mesta :)

Men min 325iX, den är bara sagolik den här tiden på året.. synd att jag har plockat isär den för bl.a. omlackering..
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag har Gislaved Nordfrost 3 däck som jag köpte med bilen. Dom är också bara 15" i stället för sommardäckens 16". Så däcken kan man inte skylla på :)

stefannorr
Sen ska man ju koppla ur ASC+T om man typ fastnar när man backar eller bara står o spinner o inte kommer loss,nog inte många som tänker på det.
Dark Rider
Kan ju vara körsättet eller föraren om man fastnar!?
ixer:För info så ligger luleå närmare kusten än Umeå!

Bil´n min: Länk
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag kopplade inte ur DSC. Jag har dock kört länge i vinterväglag. Jag provade att bara släppa kopplingen utan att gasa, men det gav för liten kraft... Man kom ingenstans..

iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
Dark Rider: jo jag vet därför är det samma förhållanden eftersom Luleå ligger närmare havet men längre upp samtidigt. Men jag har varit i Boden och känt på vintern, kan inte påstå att det var som en ö i Söderhavet precis :)
iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
Tom i Norr: Vad har du för bredd på vinterdäcken?
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Koppla ur antislir/sladd om du tror att det kommer att bli besvärligt att ta sig fram.När det är inkopplat så kör man garanterat fast.
Full fart full gas ingen DSC så går det bäst..
Aldric
Jag har inte fastnat en endaste gång sen i lördags ... :D

< ---- iX

TT
105
TT:r
2002 touring.1973
Det är tufft med bakhjulsdrivet även med diff på vintern.

Därför kör jag all tid med ca 50 kg barlast i form av t ex sandsäckar på vintern. Försöker även att ha tanken full. Tillämpar receptet på alla mina tre bakhjulsdrivan bilar.
Jag var uppe i Luleå/Piteå-trakten över jul och körde fast redan första kvällen..=) Fram med skyffeln.
Sedan dess klarade jag mig, men fick skotta några gånger för att komma upp från parkeringen. Jag testade aldrig att koppla ur ASC när jag slirade i backen från parkeringen, får göra det nästa gång. Detta är min första nyare bil och första BMW och jag är klart överraskad över hur bra ASC fungerade. Jag fick anstränga mig rätt hårt för att lyckas få lite sladd i kurvor. Kopplade jag däremot bort den så kanade jag vilt på de snöiga vägarna.
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Antispinnen är ju det som räddat mig från att köra fast flera gånger, när jag kopplar ur den så står man ju bara och spinner med ett bakhjul, men med så bromsas ju det hjul som spinner så att kraften förs över till det andra bakhjulet.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag håller med Kilen i detta fall... Brukar lägga i 2:an och sedan spetta fullt... Bilen gräver ner sig till asfalten och skuttar där ifrån på bara några sekunder... jag vet dock inte hur detta sättet funkar om man inte har diffbroms...

---
Min E30: Länk
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Håller med Drutten jag...

//Thorssa
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Lösningen på problemet: Länk

Tyvärr hittar jag ingen monteringsanvisning till BMW, bara massa tyngre fordon.
svintoleffe
Än så länge har jag inte kört fast trots att jag fått använda bilen som en plog ett par gånger.
Boden och luleå, och piteå och allt vad det snackas om.

kul att se att det finns lite bmw killar och tjejjer häromkring ochså.

besök gärna www.raceinorr.com och kom på lite av våra evenemang, så man inte är ensam bayrare ;)

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Som flera tidigare nämnt är det oftast inga problem efter en knapptryckning på dsc:n. Annars är det vid mycket och hal snö lätt att bli fast i densamma!
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag har 195 iXer. Jag köpte det för att slippa åka "vattenskidor" på snön. Jag gissar att bredare däck är bättre på is....

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.