AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.128

ta bort katten

Sida 1 av 2
noizen
låter bilen "mycket" mer om man tar bort katten
och bara sätter dit ett rör med samma inner o ytter diameter som resten av röret... inte mycket va ?...
och hur många hästar skulle man tjäna om man gör det på min bil 318i e36 ?
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Skulle inte rekomendera att ta bort "katten" och ersätta den med ett rör. Eftersom det blir dyrt för dig om Polisen upptäcker det vid en flygande besiktning, har hört något om summan 15000kr!
Däremot kan du ersätta den med en "racekatt" eller en rensad orginalkatalysator.
Ljudvolymen kanske blir 1db högre, och runt 3-5hk kan man tjäna på att ta bort "katten".
noizen
ok tack... tur att man inte gjorde det då.. =)
var kan man köpa en billig racekatt då ?

tack på förahand...
Es
96
Eson
520i -88
Tjena noizen!

Tänkte bara säga det att rensa ut "katten" inte heller är en särskilt bra idé om du har en nyare bil än 88:a, för då kollar dom nämligen CO halten på besiktningen. Utan "katt" blir dessa värden för höga och det blir ombesiktning. Ett alternativ är att skaffa en beg "katt" och rensa ur å sedan skruva dit efter besiktningen. Samt skruva tillbaka orginalet när det är dags igen.

Ha det!
//Eson
betriebsanleitung
jag besiktigade häromdan med rensade katalysatorer,bilen klarade gränsvärdena,ska det inte va omöjligt egentligen?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag köpte en deffekt kat. på skroten, rensade den och satte dit den på bilen (328i). Bilen gick som ett skott, drog brorsans T5R och åkte jämt med kompisens chippade Calibra turbo.
//Marin

Får åka en skitig Golf-92 nu:-(

Blykälkeraggaren
Dra ett 2,5" system istället dra 2,5" rör rätt igenom gamla katten sen har du fått lite effekt ökning + rätt så manligt ljud...

Sex cylindrar är manligt fyror är trams
De
145
Dexx
523 E39
Blykälkeraggaren,

8 cylidrar är manligt,sexor är trams....

men det manligaste måste vara 12 cyl......
Hur man mäter manlighet i antalet cylindrar övergår mitt förstånd, men det verkar du ha koll på..??

;-P

Mvh Dexx
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
DEXX:
Vad tycker du om din C43-a? Har haft mina funderingar på en sån.
//Marin

Får åka en skitig Golf-92 nu:-(

518i slow mobil
Som Blykälkeraggaren sa..... En opel lösning, men i alla fall... Dra 2,5 tumssystem eller 3 tums sytem rakt igenom. Dra igenom katten och ha de inkopplat vid beiktning, då är det inget problem..... Undar bara, hur skulle snute få veta att man kör utan katt?

Kärringar kör Golf. Män kör BMW
toyota
tacka vet ja toyota...

de ska va rost...
noizen
nja... kanske det blir en blandning av en rensad katt och ett rör igenom(är det inte mycket krabb för så lite hk?)... eller bara en rensad. Måste iaf fall har kvar den gamla så man kan byta när det är besiktnings dags.
Betriebsanleitung. då hade du nog tur,det låter konstigt att du klarade avgassvärdena, bilar med def kat brukar hamna runt 0,6% i co och gränsen är på 0,3.
har dock sett bilar med över 10% i co men då har det varit lambda fel, gubben var lite förvånad när hans Astra 1,6 drog 2,5 liter milen. mvh jocke
betriebsanleitung
vid första mätningen låg det precis över gräns värde,men jag fick köra en runda på en halvmil,sen gick det
Br
196
Brutus
Något modifierad 730 -91
noizen- Köp en racekat... Katalysator sitter på bilen av en anledning. Katrensare är miljösvin. Att rensa eller ta bort katten på din bil ger ingen märkbar effekt mer än sämre avgasvärden och ev lite högre ljud, ljudnivån kan du uppnå med ett sportrör...

Hellre stor & rapp än liten & slapp... :-)
noizen
oki... har du nått pris på en sådan?
Jag har rensat katten på min 325i -88. Prestandaskillnaden var inte stor, förmodligen knappt mätbar. Dock tycker jag att det blev lite rappare gasrespons.
Jag svetsade i en skiljevägg i katten då det blev väldigt "burkigt" utan.
Mitt råd är alltså att inte rensa ur katten. Lägg tid och pengar på ett ordentligt sportsystem istället.

Freude am Fahren
///Juan Pablo
///M ax
Halloj.. Jag ska göra ett nytt system på cabben till våren... Jag ska plocka väck systemet från kattarna och bakåt, dra 2,5" hela vägen och avsluta med en M3ljuddämpare!! Räknar med 20hästar extra.. Jag kommer att göra så att det bara är att sätta på orginal när jag ska besikta... Allt ska vara smidigt att byta!!!
Hm jag har funderat på att ta defekta/rensade kattar , och svetsa ett genomgående rör inuti dom för att om möjligt slippa att åka dit om Polisen stoppar en, dom borde väl ändå inte kunna se avgassvärdena på plats.

Sen när det är bes dax så klämmer man dit dom riktiga kattarna det tar ju endast 10-15 minuter och behöver göras en gång om året.
Af
9
Aftermath
328i -99
Är det någon som vet var man kan få tag i en racekat och hur mycket kostar dom?
BOGEYMAN
Kolla Hansen racing tror jag !!

Svetsa förbräningsrum så blir det bättre!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.