AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.132

Farsan är lack ang ESS trimm

Sida 1 av 2
Njuren
Måste man ta bort ESS trim innan besiktning???Min farsa som e lasbilsmekaniker säger att min bil inte kommer palla trimmnigen.Att delarna i bilen inte e byggd för det,kan det stämma?

BMW - i nöd och lust
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Besiktningen har han rätt i, det är inte lagligt att köra om kring med det.

Jag har inte hört talas om ett enda haveri av en motor som är ESS trimmad, oavsett motortyp.

Min 528i Touring
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle tro att det är växellådan som är svagaste punkten! (mht till det ökade vridmomentet)

Körsätt spelar nog STOR roll när man har kompressortrimmat.
Ordentlig varmkörning innan fullgas och bra olja med relativt täta byten kan nog göra en hel del för hållbarheten.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Johan B: Har du hört talas om en BMW låda som gett upp vid moderat trimmning som man får anse att ess kompressor konverteringar är? Lådan är ABSOLUT inte svagaste punkten, däremot kopplingen. Men det ingår en annan koppling i ess kittet va?
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Det ingår ingen koppling i ESS paket.
Automatlådan är nog den svagaste länken i kedjan.
Kopplingen på den manuella håller aldeles utmärkt om man behandlar den så som man ska.
www.esstuning.com för mer info om vad dom olika paketen innehåller.

Min 528i Touring
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Häng av drivremmen till kompressorn så är den inte i funktion om du är osäker för besiktningen, flertalet har besiktat med kompressorn inkopplad och en del med den avhängd vad jag förstått på resonemanget.
Trevligt med omtänksamma pappor :)) men dom har inte alltid helt rätt :)) Det håller bra om du kör med insidan det är ju "bara" drygt 70 hkr mera på en 523 men esskitt.
Och max vridet på ingående axel ingår i växellådsbeteckningen.
260-320NM finns angivet på olika lådmodeller.
Automatlådorna (310nm) modifieras i styrprogrammet så att det inte belastat fullt ut på ingående axel på 1-2 växel

///MVH Hasso
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Delarna gåller med bred marginal kan jag intyga själv efter 5.5k mil med esssats på min 540 och polaren har åkt 7k mil utan problem. Däremot är det inte lagligt att besiktiga med satsen. Det tar ca 2-3 h att ta bort den. De flesta besiktningarn som jag känenr till har dock besiktigat med remmen på och åkt igenom bes u a....
Mvh
Asken
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Jeg har vært i kontakt med ESS tuning gjennom mail, og jeg spurte hvor mye det kostet å demontere et kitt på min bil. Kommer inte ihåg om det var 3 eller 6 tusen dem skulle ha, eller om det blir 6k/12k totalt for å ta av/på før/etter besiktning.. TROR egentlig det blir 6k totalt, men er inte sikker.

I Norge skal det etter det gå fint om man tar av drivreimen. Tycker det er verdt et forsøk..
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
varför ska du lämna in den för att montera borT?
är ju inga som helst problem att göra själv. Om man är livrädd att inte gå igenom besiktning utan rem så är det bara lossa kompressorn med några få bultar. sen går den garanterat igenom.

E28 M535i TwinTurbo

Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Er det inte verre? Ikke noe mer å gjøre enn som så? Hvordan går motoren med "kompressor-chippen" uten kompressoren egentlig?
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Enligt ESS så går motorn marginellt sämre än orginal med deras kompressor-mjukvara utan kompressorn.

Min 528i Touring
Länk
Fi
240
Fidde766
328iC -95 "speciale"
Saker har visst gått sönder som har lämnat ESS trimning... Känner till i alla fall ett fall.. Totalt motorhaveri..

Att sakerna håller... Hmm, det beror ju på hur mycket pengar ni lägger ner på kolvar stakar och vilket ladd ni kör på. Alla faktorer spelar ju in i detta.. Även den nyaste motor kan gå åt pipan..
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Sakerna håller och jag känner även till detta fallet. Jag har sökt lite mer kring fallet för att försöka bekräfta vad som låg bakom det var. Korrekt var det var ett haveri. Hade mina undersökningar bekräftat att det berodde på ESS trimning hade jag personligen varken skrivit den artikel jag skrev eller för den delen kompressormodifierat min gamla 540a......
Mvh
Asken
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Instämmer med Asken, det haveriet som jag hört om var inte relaterat till ESS..... - stämmer också att man inte kan besiktiga med kompressor, det är ju ganska givet igentligen... har däremot hört flera som besiktigat både med monterad kompressor och rem utan problem samt folk som tagit av remmen och besiktigat utan problem.

egentligen är det väl så att bilen ska var i så gott som orginalskick idag för att den ska vara laglig eller?
så kompressorn borde ju inte vara något orginaltillbehör direkt.
men vad jag skulle tro så kommer sakerna i bilen hålla men påfrestningarna blir lite större vilket i sig är ganska självklart när man tar ut mer effekt,

det jag lärt mig som lastbilsmekaniker är att just dieselprylar är tåliga saker och sen sätta dit en dieselkolv av pendeltyp i en bensinmotor gör att man kan ladda lite mer om man kör med turbo eller kompressor, men vad jag tycker så är den manuella växelådan den svagaste delen eftersom automatlådan har fler kugg i ingrepp samtidigt.
Vad berodde raset på då?
Annars vet jag en annan 540k där lådan gick ner på nödprogram vid ett antal snabba starter, men det var aut.

Om man säger så här. En kompressortrimning är bra ur ett perspektiv och dåligt ur ett annat. Det höjda vridmomentet är inte bra för drivlinan, men å andra sidan behöver du inte varva motorn för att få effekten. Varv och vrid är dåliga saker för tillförlitligheten.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Jeg har inntrykk av at ESS selv iallefall hevder at effekten som kompressoren utgjør er såpass "ubetydelig" at ytterligere forsterkninger inte er nødvendig.. Jeg kan inte tenke meg at dem holder tilbake "sanningen," uten at man inte skulle få høre det fra andre (misnøyde) kunder - eller?
Fi
240
Fidde766
328iC -95 "speciale"
Det jag hänvisade till i tidigare inlägg pekar inte heller på att det är de saker och komponenter som ESS har satt dit som gjorde att sakerna gick sönder men utan de sakerna och utan överladdningen hade troligen den motorn rullat än idag. Därför är det rent ut sagt idioti att fråga om sakerna håller. Allt handlar ju om att alla komponenter i hela motorn även de sakerna som är original är utav original kvalitet och ej är slitna.

Även den starkaste kjedja är inte starkare än sin svagaste länk..

/Fidde
Fidde: "Det jag hänvisade till i tidigare inlägg pekar inte heller på att det är de saker och komponenter som ESS har satt dit som gjorde att sakerna gick sönder men utan de sakerna och utan överladdningen hade troligen den motorn rullat än idag."

?
Fi
240
Fidde766
328iC -95 "speciale"
Flåklypa

Nej det som detta innebär är ju att även om ESS saker håller så är det ingen garanti för att motorn håller efter detta ingrepp.

Om det är så att någon sak i motorn är defekt och man överladdar så kan detta räcka för ett motorras.

Förstår du nu??
nizze1985
Nu är det så att ESS gör en grundlig kontroll av motorn för att se om den är sliten... Är den det så avråder dom en från kompressorkonvertering och man får gå någon annanstans om man vill ha kompressor.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.