AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
4.289

Köp av Bmw 325 i Tyskland vad ska jag tänka på ?

Sida 1 av 2
Hej jag ska ner till tyskland i sommar o köpa en bmw 325......
Vad ska jag tänka på (svagpunkter som bilen har) ?
Finns det några knep att kolla att mätarställningen e sann ?
Har hört att bilar som rullat 11,000 mil o runt där är osanna, oftast backade det är en enkel kortslutning som gör att mätaren står på 11,000 är det sant.......
Är tacksam för alla svar MVH Daniel
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
E30, E36, E46 ?

Dr
175
Drewl
520i - 91
Inte för att jag själv har importerat, men jag har hört att bilen måste vara orginal för att den ska gå igenom regbesiktningen, alltså motorn får ej vara trimmad och bilen får inte vara sänkt.
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
ta en titt i Länk

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Hej ska köpa en 325 e36 kanske en 92-93 får se hur mkt pengar man hinner skrapa ihop till sommaren :))) el så bilr det en 91 i värsta fall.
Fr
135
Fre4k
E46 330T M -02
E36 325C -92
Frågan är om det verkligen lönar sig att importera en 11-12 gammal bil? Marknaden här i Sverige är nog rätt mätt vad det gäller impoterade e36or, eller e36or över huvudtaget...
Men, gör du ett riktigt fynd kanske det kan vara värt besväret!

Lycka till!

I verkligheten är jag perfekt, men det är sällan jag är där.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Fördelarna med den tyska begagnatmarknaden är väl främst tre:

Snabbare värdeminskning, särskilt de första åren
Lägre moms, ger närmare 10 % lägre pris på begagnade bilar
Större utbud, lättare att hitta en bil om man har krav på utrustning, utförande etc.

Effekterna av den snabbare värdeminskningen och den lägre momsen ger störst effekt, i kronor räknat, på bilar som är 2-5 år gamla. Som Fre4k skriver, det är inte säkert att skillnaden i pris är så stor mellan tyska och svenska 325 E36, i alla fall inte så stor att det lönar sig att ta in en tysk bil.
Söker du en bil med viss utrustning, färg, klädsel etc. har du naturligtvis större möjligheter att hitta en sådan i Tyskland.
men jag har kollat i sverige många i sverige har rullat mkt närmare 20.000 o priserna ligger på 50000 o uppåt har hittat några 92 full utr så som elhissar sollucka centrallås elspeglar larm skinklädsel servicehäfte färddator 2x airbag o rullat ca 15000 med garanti för 35.000 i tyskland allså. är det bra pris på den el ???
Visa användare
57
Jill
Toyota Prius
Visst att serv. häfte är bra.. men när vi importerade så BMW´n hade inte så vi sa att vi inte ville ha den, varpå säljaren lovade att fixa ett fullt tills i morrn "he´s friend is working for BMW".. OJ vad tryggt det känndes helt plödsligt:-) hehe...
visst finns det mkt fiffel men de är oftast privat (mindre försäljare) men det viktigaste är att höra motorn att den går bra o inga missljud o att de inte har lagt tjock olja då är det skumt men som sagt man kan inte skydda sig mot allt....... Allt finns överallt men i tyskland lite mer antar jag...
gr
407
grizzli
Skoda Fabia 1,2 TSI 105 DSG7 - 11
hej det finns ett knep att kolla att mätarställningen är sann alla siffrorna ska stå i mitten utom den till höger är du osäker kan du åka till BMW och kolla det för bilens riktiga mätarställning finns alltid lagrad i bilens minne MVH/Anton är det en e 36?

The_BMW_Lover
grizzli: Inte på en E36:a.
gr
407
grizzli
jo det kan man vist det vi har gjort det ju

The_BMW_Lover
www.mobile.de kolla där på lite bilar som finns att hitta i tyskland..m.m..

de vanligaste grejjerna att kolla efter vid import är väl mätarställning, service bok?, bla bla bla..

har en -91´a 325..imp -97..går som en klocka..nemas problemas
grizli: Har du gjort en DIS kontroll av mätarställningen på din E36:a, eller vad menar du? Berätta gärna mer, det ska inte gå.
sk
252
skinkan
M3 cab 98
535 dam-sport touring 07
bmw 645 cab 12v
730 95 e38
3,0cs 72
Danieel.Leta ordentligt här i sverige istället för det går att hitta billigt här oxå.förra vintern gav jag 34500 för en 325 92 diamsvart med både skinn och ac +mer utrustning.den hade gått ca 22 tusen men tror inte en så gammal bil gått mindre i tyskland med tanke på att tyskarn kör mer än svenskarna i genomsnitt.
gr
407
grizzli
Jag har inte gjort något min pappa har jag är bara 13år men grymt intresserad av BMW. När vi köpte bilen var den nyimporterad av en bilfirma. Och de sa att man kan åka till BMW och kolla bilens "verkliga" mätarställning så vi gjorde det du fuka iaf

The_BMW_Lover
Det BMW kan kolla på en E36:a är bara om det har gjorts garantireperationer på den och i så fall vid vilka mil. Man kan inte göra en DIS avläsning på en E36:a så det har du nog fått om bakfoten. Om du inte tror mig så ring till en BMW-åf och fråga.
Ba
18
BaDHaBiTt
540iA Touring -98
Om man trycker in resetknappen för trippmätaren i 10 sekunder och sen vrider på tändningen kommer den riktiga mätarstäkkningen fram. Så har jag för mig vi gjort på flera e36or.
"Om man trycker in resetknappen för trippmätaren i 10 sekunder och sen vrider på tändningen kommer den riktiga mätarstäkkningen fram. Så har jag för mig vi gjort på flera e36or."

Men det är väl en skröna?
Ba
18
BaDHaBiTt
540iA Touring -98
ja det är möjligt....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.