|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Främre sidorutan är samma i alla E30, M3 inkluderat. Bakre sidorutan finns det tre olika: # 1 sitter i alla E30, inklusive M3 (förutom evo II) # 2 sitter i baur-cab-modellerna # 3 sitter enbart i M3 Sport Evo II /// Bavarian Motor Works \\\ |
|
|
Så det borde funka att ta en M3 ruta och limma i en "vanlig" e30 kaross?...lr är jag ute och cyklar... Mvh Jocke www.frid.cc |
|
Franke |
Det verkar så =) |
|
Rafko: Anledningen till att M3 rutan är större är just att den är limmad. Gummilisten runt rutan fungerar som en "täcklist" och ligger väl där mest för syns skull. Medans vanliga E30 framrutans gummilist både klämmer fast och tätar rutan. Taklinjen är garanterat samma på både M3 och vanlig. Tror att taket är i stort sett samma men på M3 har man lagt på C-stolpspågyggnaden. Frazze: Givetvis är M3 E30 och vanliga E30 karosseristomme identiska.... tex. bakskärmarna och C- stolpspåbyggdnaden sitter ju i karosseristommen. På 325iX tror jag anledningen till annerlunda ETK nummer är att den har andra fjädertorn fram, som är mer lodräta. (kan vara mer som skiljer !?) /Fredrik Larsson BMWCS syd #4131 |
|
|
hmmm... skulle stå "Givetvis är M3 E30 och vanliga E30 karosseristomme INTE identiska.... " /Fredrik Larsson BMWCS syd #4131 |
|
grenen |
skärmarna tillhör väl inte karossens stomme? klär man av en M3:a helt så får man en vanlig e30 bottenplatta, stolpar och tak. Så är det. |
|
Bakskärmarna tillhör karossens stomme..... Du får ingen vanlig E30 bottenplatta för att du strippar ner en M3 E30.. Så är det. /Fredrik Larsson BMWCS syd #4131 |
|
grenen |
Fredrik Larsson: M3:an är en superkul bil i mina ögon, men tror du på allvar att den har egentillverkad bottenplatta, A-B-C stolpar och tak? c-stolpen är väl ett ganska tydligt bevis på att det inte är så... först bygga den med vanliga c-stolpen och sen bygga den andra utanpå? vore det inte korkat då, att BMW med denna konstuktion jagar vikt och släpper ett antal tunnplåtskarosser som BMW Motorsport senare torskar med på racingbanorna? Stommen är samma som vanliga e30 men där slutar väl likheten på nämnda bilar. Men det är samma. |
RafkoM3 |
SKit samma boys...Jag behöver en S14 Termostathus omgående. Är det någon som har en liggandes i Skåne? Råkade vrida runt den och nu så läcker den när jag skulle starta bilen :( Länk Länk |
|
Grenen: hmmm.. du och jag menar nog samma saker!! Jag är mycket väl medveten om att det grundar sig på en vanlig bottenplatta och har inte påstått att den har "egentillverkad bottenplatta, A-B-C stolpar och tak?" MEN... karosseristomme är inte samma för i den ingår bakskärmar och C-stolpsbreddning. (kolla ETK) Hade du beställt en karosseristomme ny så måste det vara en M3 E30 stomme för att det skulle va rätt. Altså är är det olika! Men men... vi är på samma spår! /Fredrik Larsson BMWCS syd #4131 |
|
grenen |
Fredrik L: Okej, det köper jag! Hur som helst är det bilarnas bil.. |
|
Det var det jag också menade, så länge det 11-siffriga reservdelsnumret inte är samma, då är det heller inte samma del. Det är ju trots allt 28 kg viktskillnad på M3-karossen och "den vanliga" E30-karossen. Sen är det ju antagligen typ lösa plåtbitar som svetsas fast på vissa uträknade ställen för att det ska förstärka karossen. Tar man bort dessa "lösa plåtbitar" så är det, som du menar Grenen, en vanlig E30-kaross. Fredrik: ska du med på chassi- och väghållningsseminariet med BMW Sport Club den 24/1 ? Länk /// Bavarian Motor Works \\\ |
|
|
Frazze: Nej det ska jag inte... kan inte den dagen! Många "här nereifrån" som ska dit eller? /Fredrik Larsson BMWCS syd #4131 |
|
|
6 pers. /// Bavarian Motor Works \\\ |
|
|
nån som vet hur bred anläggningsytan där limmet läggs till framrutan är på en M3? den är ca 10mm på en "vanlig" E30..misstänker att den måste vara runt 20mm? Mvh Jocke www.frid.cc |
|
grenen |
ni med etk: vad har påbyggnaden på c-stolpen och förlängningen på hatthyllan för reservdelsnummer? |
Franke |
Ram bakruta : 41 32 1 945 822 (Finns även i fyra delar) Vet ej om den är komplett med den nedre plåten mellan c-stolparna. Borde vara det men bilden var för dålig för att se. Om inte så heter den delen : Ram-bakruta undre 41 32 1 935 499 Har ingen M3:a själv så jag vet inte riktigt hur det ser ut med hatthyllan ,men jag får det till att den heter : Slutbleck ram bakruta : 41 32 1 945 821. |
grenen |
tackar! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.