AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.617

Är M3 dörrarna bredare ?

Sida 1 av 2
Franke
Hej!
Är det någon som jämfört m3 e30 dörrar mot vanliga e30 dörrar.
Undrar om dom ser olika ut och om dom är bredare än vanliga e30 dörrar
Nån som vet ?
Undrar även om någon vet hur mycket bredare dom är i såna fall om man jämför med vanliga dörrar.

Mvh Danne
RafkoM3
Dørrarna ser annorlunda ut.

Hela bilen e bredare vid stolparna. En 325 och m3 E30 framruta passar inte till exempel...

Länk
Länk
Franke
ok där ser man.
Undrar lite för att för att jag planerar inför ett bygge av m3 replica med "handknackade" skärmar i plåt.
Kommer att använda evo III glasfiberskärmar som mall.¨
Har kollat på lite bilder på replikor och jag tycker orginalet har lite snyggare och diskretare breddning.
Tycker dörrarna såg lite bredare ut , men om hela bilen är bredare mellan stolparna så är det ju inte så konstigt.

Har inga planer på att bygga en bil som ser ut som evo III utan en något diskretare variant.
SÅ jag undrar om det finns någon vänlig person som har lust att mäta bredden på själva "vecket" på fram och bakskärmarna.
Vill ha måttet på det bredaste stället på själva breddningen på skärmarna.

Mvh Danne
grenen
M3:an är inte alls bredare vid stolparna, det är samma kaross i gunden.
Framrutan passar utmärkt, förutom att M3:ans är limmad och vanliga e30 sitter i gummilist.
Jag har själv monterat ruta med gummilist på M3:a, så jag vet att det går.

Påbyggnaden på C-stolpen finns att köpa som reservdel och kostar ca 4000 kr, den är punktad utanpå den vanliga c-stolpen.
Ja
145
James
M3E30 -90
325-88
E60 525i
rutan är tyvär inte samma
det fattas en hel cm runt om
det måste nog läcka ordendligt hos dig grenen
har själv provat mellan en
325 och en M3 E30 eftersom jag har bägge bilarna
eller hur RafkoM3
RafkoM3
grenen:
Jag tror du misstar dig då vi har testat med en 325 rutan på en M3 E30. Och det passade inte, fattades ca 1 cm på varje sida.

James: Eller så har du en special-bred DTM-karross som egentligen inte finns ;)

Länk
Länk
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Det 11-siffriga reservdelsnumret på M3 E30`s vindruta (med grön kant längst upp) är : 51 31 1 953 990. Utan grön kant längst upp : 51 31 1 942 568. Dessa båda rutor passar ENDAST till M3 E30!

Endast EN karossdel är samma på M3 E30 som på övriga E30-serien : motorhuven

Själva kaross-ramen är INTE samma..

Det stämmer att den bredare C-stolpen är punktad utanpå, men bakskärmen som är därunder är inte heller samma....

/// Bavarian Motor Works \\\
grenen
ta inte illa upp nu men det passar...
gummilisten bygger en del så visst ser det konstigt ut när man lägger på en lös vanlig e30 ruta på M3:an.
En polare som byggde racebil av en krockad M3:a ville inte ha den limmade rutan och även han har satt i ruta med gummilist, han tyckte det var tajt att få i den så han slipade av ca 1 mm runt om på kanten fär att få i listen.

Frazze:
Stommen är samma på M3/"vanlig"e30, sen skiljer det mesta men det är samma bottenplatta.

Köhler och jag hade en diskution om detta för några år sedan då jag vägrade tro att det var samma bil i grunden, men jag blev överbevisad ganska snart.
Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
Dörrarna på en vanlig E30 har försänkta spår till listen medans M3:an har släta dörrspeglar. I övrig är dörren samma.

I övrigt tror jag inte det skiljer i karossbredd på M3 E30 och vanliga E30.
Som sagt är framrutan limmad på M3:an och därför har kanten där limmet ligget breddats.

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131
Ca
226
Castor
320 -89
M3 -87
325i -93
Daniel: Har du fått reda på det du vill ha svar på. Jag ska ut till bilen imorgon och då kan jag mäta lite i så fall. Är det bara dörrarna och skärmarna du vill ha reda på eller är det mer saker?
Ska bli intressant att se resultatet av bygget sedan...
Franke
Castor :
Skulle vara väldigt tacksam om du ville mäta skärmarna åt mej =)
Sen var det nog inget mer.

Mvh Danne
RafkoM3
Hur kan det då vara att vi tog av en ruta från en E30 325 och lade emot en m3 e30 framruta som var sprucken och så var det inte samma storlek?

SKa mäta imorgon i garaget, från ena gaveln till den andra och vice versa...så kan väl någon annan mäta på en 325a E30?
Postar bredden sen här på forumet

Länk
Länk
Ca
226
Castor
320 -89
M3 -87
325i -93
Rutan är förmodligen större på en M3 men ruthålet är det troligtvis inte.
Kollar man hur de sitter så ligger M3ans ruta mer utanför (upphöjd) på grund av limningen antar jag medans vanliga 3-seriens ruta ligger mer i jämnhöjd med A-stolparna.
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
grenen: tittar man i etk så har M3`ans kaross-stomme inte samma reservdelsnummer som 325/320/320is/318/318is/316. Eftersom detta reservdelsnummer är olika, kan det ju inte vara samma..

M3`ans kaross-stomme väger 227 kg, medans övriga E30-seriens kaross väger 198 kg. 29 kg är ju en hel del. Troligtvis sitter det förstärkningar i M3-karossen som ökar vridstyvheten.

Ett annat exempel: 325ix har inte heller samma kaross-stomme som 325/320/320is/318/318is/316...

Köhler har haft fel förr...
Jag KAN förklara vad jag menar men det, men det blir för långdraget att rabbla det här..

/// Bavarian Motor Works \\\
RafkoM3
CAstor:
Oki, då kanske det kan stæmma....Någon som har en 325 utan ruta och kan mæta lite :) ?

Länk
Länk
Ca
226
Castor
320 -89
M3 -87
325i -93
Danne: Framskärmen breddar totalt 5,5cm och själva Can Am hyllan (eller vad man nu ska kalla det) är 3cm. Bakskärmen breddar 6cm och 3,5cm på hyllan.

Ang. bredden på bilarna så är det 104cm mellan dörrarna uppe i taket vid b-stolpen på både vanliga E30n och M3 . Mätte mellan listvecken.
Franke
Nu har jag mätt lite grann på en slaktad 325 kaross utan framruta.
Mätte ett måttband (talmeter) utan någon assistent så jag hoppas mina mått blev riktiga.
Det är lite svårt att mäta rutramen fram och sedan förklara exakt vart jag mätte på den.
Hoppas ni förstår ändå.
Jag mätte mellan a-stolparna i höjd med svets-skarvarna till taket och där fick jag det till 1075-1080mm.
Mätte på utsidan av bilen.

Satt mej sedan i mitten på bilen och mätte mellan a stolparna inifrån, på insidan av dörrarna där det normalt sitter smala gummilister.
Mätte även där jämms med svets-skarvarna till taket.(ej dom skarvarna i taket på bilen,utan skarvarna mellan a-stolparna och taket)
Fick måttet 1065mm.

Sedan mätte jag under b-stolparna, ungefär 1-1,5dm under låsanordningen till dörrarna.
Fick då fram ca 1350

Bilen jag mätte på saknade gummilisterna på insidan av dörrarna

Det blev en invecklad förklarning men fråga gärna om ni inte förstår.

Mvh Danne
Franke
Tack så mycket för måtten!!
Håller på o köper loss ett evokit sen blir det till att börja bygga =)

Det verkar som karosserna är lika då iaf.
Franke
Enligt vad jag har läst på här på forumet så breddar evoIII kitet totalt 18cm och 12 fram.
Det är ju lite skillnad mot en äkta m3:a.
Ca
226
Castor
320 -89
M3 -87
325i -93
Kollade även dörrarna och det verkar bara vara yttre plåten som är olika.
Men jag har hört att taklinjen också ska vara olika, fast det är ju lite svårt att kolla. Men någon med ETK kanske kan kolla om det är samma sidorutor i dörrarna och sidorna för är det det borde ju även taket vara lika...
Franke
Kollade i HTK å där var dörrutan och sidorutan lika.
Så taket borde vara lika i alla fall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.