AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.890

Första avåkningen med 318is...

Sida 2 av 2
fl
168
flp
325ik -88
wendtan: då vi gjorde halkbanan på vanlig asfalt skulle vi panikbroms både med och utan abs. utan abs stannade snabbare.

absen är som det sagts tidigare till för att det ska gå att styra då man bromsar, inte för att förkorta bromssträckan.

MVH Micke
Jag har precis de erfarenheterna från halkkörningen som är obligatorisk när man tar körkort. Det stannade fortare utan ABS.

/Anton
Tu
114
Turbotomte
325 coupé -94 Twinturbo
jösses!!! Här var diskutionen i full gång. Ja satt just å fundera på om man inte skulle bygga på abs bromsar från en F1 bil....ne skämt å sidor. Dom bilar ja har plågat som har abs har varit opel omega -88 volvo 945 -98(lumpen) å 325 coupé. Det har nog hänt en del sen dess. Men dom abs systemen suger. bara smattrar hela tiden....
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Grabbar, ni måste skilja på gatbilar och på banbilar...Abs under bankörning/mycket aktivkörning ställer ofta mer till mer problem än gör nytta (barmark). Jag tycker det är absolut svårare att dosera bromskraften med abs än utan abs...ofta går absen in och ställer till det innan man har full bromsverkan!
Därmot en normalförare tjänar mycket på att köra med abs, tex sådana här saker som att vänterbromsa i sväng samtidigt som man ger gas... Att Tok bromsa samtidigt som ett hjul är luftburet är knappast något man inte ger sig på på en allmän väg??
Själv tycker jag att abs ställer till mer problem för mig än gör nytta (barmark på bana) men i normal trafik så är det outstanding.
På halt underlag, så kan man oftast bara trycka ner pedalen i durken sen fixar elektroniken resten....
borgmastaren
Till er som tycker att ABS har längre bromssträcka... Visst kan man tycka att om man nitar däcken från 110 KM/h till 0 på torr asfalt, då stannar bilen snabbare utan än med ABS... OM man glömmer bort vad som händer med varma gummidäck. De blir "slippriga" och hala... Så efter en lite stundsinbromsning så får du mycket sämmre friktion mot asfalten. Det optimala är exakt på låsningsgränsen.
De gamla ABS-systemen var väl lite längre ifrån det perfekta än idag, men det är många aspekter som glöms bort...

Likadant, bromsa på ex. lerigt underlag... Om du låser hjulet, då är det samma mönster som ligger mot backen, hur ska den leran försvinna från mönstret om däcket inte rullar??? Om du inte låser så finns det en möjlighet till att du får fram bättre mönster.

Och till er som har kör på halkbanan... Fick ni inte höra i lurarna flera gånger att ni skulle bromsa hårdare med ABS??? Utan, ja då är det "på eller av" som gäller. Med ABS, ta i av kung och fosterland... Körde på Gillingebanan för ett antal år sen, då fick vi höra att om man inte nöp till så hårt så hade man inte 100% bromsverkan på alla hjulen.

Det här är bara Mina tankar omkring ABS, lämna gärna synpunkter...

/Mats

svintoleffe
Du får kortare bromssträka på asfalt utan abs på grund av av friktionen med mera.
Det fick jag lära mig, när jag körde på halkbanan av killen som hade det.

MVH Leffe
Co
85
CostasA
330ci -02
Inte för jag vill verka dryg men jag tror knappast att nån här inne reagerar snabbare än en dator, man kör bättre med abs än utan.

Sen finns det bilar där ABS:en går in alldelses för tidigt, det kan jag hålla med om. En annan nackdel är att bromsarna blir varmare. Körde 2 sek snabbare på Sviestad med ABS än utan(samma bil), Kanske beror det på annat men det kändes mer säkert och jag vågade bromsa in i "rätt" ögonblick än utan.

å sen den största vinsten med abs är inte att kunna stanna tidigare utan kunna väja undan hindret, om vi ska snacka meter å junk.

Hur som helst så ser jag ABS som ett plus
Co
85
CostasA
330ci -02
det var förresten en Alfa :)
kanske darför bilen bromsade så fint :)
Aldric
ILiveToRide: Satan, det var ingen liten glädjemätare ...

Bra att veta när man har bråttom nästa gång.

//Aldric, som köpte PhotoBlocker-spray .. *S*

Aldric
wendtan: jag har inte talat varken för eller emot ABS i den här tråden, men om jag skulle sagt nåt om det hade jag nog sagt att jag föredrar det, tom på bana.

Aldric: Jag ber om ursäkt, Jag hade för avsikt att skriva Anton, och inte Aldric. Har nog sovit för mycket under min ledighet :)

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
Aldric:
hehe
Det är sant, beror till stor del på att dina hjul är lite mer än 5% mindre än orginal.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.