|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ja å några polare var ute å sladdade. Vi var 3 bilar, körde över 10mil på fina snöiga grusvägar! Fan va sköj!!! Fast ja överskattade mina "rallytallanger" lite grann. JA VILL HA KORT STYRVÄXEL!!! (318 is -90) Fick en retur som inte gick å hämta hem så de va bara ut på åkern! frontplåt, tröslel å ett snett extraljus blev resultatet....men de e bara å knacka lite plåt å ut igen!!! =) Har nog aldrig kört en roligare bil på snöiga slingriga grusvägar!!! E36:an är alldeles för tung, klumpig å helt obalanserad....E30= körglädje. De va allt vettigt ja hade å säga. ;) | |
|
Undrar om du vet vad du talat om komma här och säga att e36 är obalanserad Fnys!!! Jag hoppade med en 325 e36 och den landade fan imej plant så mer välballanserad får man leta efter.och vad det gäller snöiga vintervägar så gäller det bara att gasa och inte styra så mycket så nog går det att åka med e30 då du kommer iallafall inte upp i sådana farter med den |
|
|
glader: Är inte lika övertygad som du. E30 är körglädje. E36 är komfort. Viktfördelningen är säkerligen bättre i E36, men E30 är mycket lätt att köra brett med när man känner bilen. |
|
| jag har kört både e21, e30 och e36 och jag anser att det bara är två saker som är viktiga för att ha svinkul när man sladdar. man ska ha tillräckligt med effekt och man ska ha diffbroms. har man dom två spelar den ingen roll vilken modell man kör. | |
|
glader: ja hoppade lite ofivilligt med min 325:a å den landå då på fronten.(den nylackade) *snyft* E36:an är ju inte så dålig men den går inte att gämföra med e30. Ja fattar inte hur du menar när man inte ska styra så mycket? Kör man fort å brett på små kurviga grusvägar så bör man styra endel.... E30 318 is -90: + liten, lätt, ingen servo,ingen abs, diffbroms, lätt motor. - för många rattvarv, kunde vart piggare. E36 325 coupé -93: + stark motor, mindre rattvarv. -tung, stor,servo,abs,ingen diff, Detta e bara mina tankar om mina bilar. Andras bilar kan ju vara bättre/sämre. Mvh Andreas. |
|
|
Andreas: Har du diffbroms i din is?! Har du det originalmonterat med originalutväxlingen (4.10:1) eller är det en annan utväxling? |
|
| ja har bytt bakaxel. Fast utväxlingen är ju inte helt bra. 3.23:1 tror ja den var så den blev lite slö. Men den gör 120km/h på 2:an. =) | |
Linkannr2 |
Jag har diffbroms på min Is men jag undrar ifall jag har orginal utväxling,hur mycket gör en Is med orginal utväxling på 2:an?? |
|
Turbotomte: Intressant att du sätter abs som minus. ALLA som jag pratat med som åker mycket bana tackar Gud för att ABS finns. Mäniskan är inte perfekt, de är helt omöjligt att bromsa lika bra innan varje böj. Jag håller inte heller alls med Folk ovan som säger E30=Körglädje E36=Komfort Har ni kört e36 m3? Om ni bara tycker den bilen är komfort tycker jag ni bör uppsöka läkare. Ni tycker säkert att E46 endast är komfort den med. Jag håller dock absolut med om att e30 är en riktigt härlig bil för sin ålder. Jag har kört lite med m3 e30 på bana och är fortfarande imponerad. BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
Aldric |
Jag har original utväxling på min is och den gör 102 km/h på 2:an (mätarfart) vid 7200 rpm med 215/40-16. |
|
vendtan: Asvalt: Ja har kört ganska mycket på bana men inte med abs. De ja har kört med abs har ja inte fått nån bra erfarenhet av. Tänk dig att du kommer in i en kurva i hög fart bromsar ner å ena bakhjulel vill lätta lite...absen får värsta spelet å smattrar å har sig istället för å bromsa. Men de har ju hänt en hel del då den fronten. Det kan ju vara bättre på nya bilar. Grus å snö: Många gånger måste man låsa hjulen för att inte åka av. Eller när man inte hinner med och ratta så kan man låsa hjulen....låsta hjul styr inte. =) Å du...försök bromsa ner en absbil i lösgrus.;) ja har inte kört nån m3:a så dom vet ja inget om. Men förmodligen skulle ja inte ligga o 120km/h på snöiga grusvägar men en m3:a. JA E JU FATTIG MEKANIKER!!! ;) Mvh Andreas |
|
|
Aldric: min varvar bara 6600rpm å ja åkte på 215/40 -17.(fast de skiter ju hastighetsmätarn i) *s* |
|
|
Linkannr2: Du bör komma upp i nästan 100km/h. Jag gör det precis om jag drar mer än vad jag vågar. Men d¨klan jag varva till 7300 ungefär. Allt efter vad jag ser på mätaren. Wendtan: Jag kommer nog att bli dumförklarad nu. ABS tycker jag tar en del av den yttersta känslan då ABS-systemet som regel bryter in för tidigt, iaf på det bilar jag har kört. Om man kunde ställa känsligheten på ABS-kretsen och få den att verka konsekvent (och lite senare än vad de flesta system gör idag) så håller jag med dig, det är av godo. Om man bromsar på packad snö eller liknande halt underlag så har man ett "sug" i bromsningen ända tills ABS-kretsen tar över. Jag tycker det det känns lite läskigt att inte veta exakt när det byter till ABS när man ligger och finlirar på pedalen. På en ren bruksbil, en bil som man tar ut för att åka till tex affären så är det enbart av godo, självklart. Men när det börjar bli små marginaler i pedaltryck osv vill iaf inte jag ha ABS. Angående M3 E36. Jag har åkt med M3 E36 och jag är självklart imponerad av framfarten. Men det som imponerade mest var hur pass bra man lyckats bygga bort brutaliteten som finns i bilen. Det märktes inte att det var en hejdlöst "spruttibangbang" i bilen. Jag åkte med en erkänt bra chaufför och av allt att döma var det full attack som gällde. Jag tror att om man tar ut den på bana i standardskick så måste jag se på klockan för att inse hur fort det verkligen går. Detta gäller om jag inte kör själv, gör jag det förändras troligen alla upplevelser och jag inser hur pass fort det går. Men min bild av M3 E36 är en bil med hysteriska prestanda förpackade i en finkostym som verkligen inte behöver dra någon skam över sig. Ett bra betyg för en sportbil, enligt mitt sätt att se det! Nu ska jag bara ta reda på vilken läkare som är redo att ta hand om mig. ;-) ;-) /Anton |
|
|
Aldric, du gör bara 92km/h verklig fart då. Med diameter som på orginal dimentionen 195/65 -14 så gör man 87km/h verklig fart på 2:an med orginal utväxling. Jag har en sådan och en med 3.73 så den gör 95km/h vid 6500. |
|
| Förresten jag körde av första gången med en 318is på nyårsnatten. kl 5 på morgonen:) | |
|
Har åkt av två gånger med min 318is. :) En gång på Anderstorp p.g.a. bromsfade (tog bra bak dock...) och en gång på Kinnekulle p.g.a. väta och att jag bromsade på mig. Har dock aldrig varit av med mer än två hjul samtidigt. :D |
|
|
Haglund: Vad körde du för tid på kinekulle? Om du klockade nån tid vill säga? Ja körde 1,06 med volvo 142 turbo(tort) å 1,11 med is:en.(regn). Fast de e ju roligare å köra brett så man kanske kunde slipa lite på tiderna om man har rätt spårval å sånt. ;) |
|
|
Turbotomte, Aldric: Precis som ni skriver så styr inte låsta hjul. Dagens ABS system känner av hur mycket varje hjul bromsar och fördelar bromskraften mellan de olika hjulen (CBC Corner Braking Control) ABS:ens uppgift är vid låst hjul bromsa upp bilen så fort så möjligt med bibehållen styrförmåga. De ni försöker få fram är att ABS systemet griper in innan man egentligen har låst hjulet, Jag köper inte det. Jag är inne på min 3:e bmw nu och jag har aldrig upplevt du beskriver. Bromsverkan är exakt lika stor tills hjulet låses upp sen blir den bättre på en bil med ABS. Jag vägrar tro att om ni kör 10 varv på en bana utan abs och sen 10 varv med så får ni sämre varvtider med abs. Alla sportbilar såsom standardbilar har idag abs. Tom F1 bilar kör med ABS idag utav en orsak, nämligen den mänsliga faktorn. De går inte att bromsa perfekt innan varje sväng, De är helt enkelt omöjligt. Självklart har F1 bilarnas system högre toleranser än en personbils.Därför kan man se att f1 förare lyckas låsa upp ett däck imellanåt in i en sväng, och vad händer då? Jo dom förlorar massor med tid på detta varv. Ta gärna 2 bilar av samma årsmodell och koppla ur abs verkan på den ena(Detta går dock inte på dagens bilar) Kör sen 10 varv med den ena och 10 varv med den andra. Framför allt i banmiljö där adrenalinet pumpar så bromsar man alltid på sig lite för mycket någon/några gånger per varv. Angående lösgrus, några gånger har jag fått panikbromsa på dessa underlag och aldrig haft problem att få hejd på bilen. Jag påstod aldrig att Snöiga grusvägar var platsen för m3 e36, Jag hänvisade till personen som sa E30=ren körglädje E36=Komfort Angående halt underlag: Återigen Försök få en kortare bromssträcka utan abs på packad snö än en bil med abs, med samma däcksförutsättningar och jag ska personligen tvätta o vaxa era bilar. Era uppfattningar verkar vara grundade i första generationens ABS småklumpiga funktion. Saker o ting har en förmåga att förbättras tillsammans med utvecklingen. BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
|
wendtan Det där med F1 å abs kan du glömma, det är förbjudet. Bromsar utan abs får faktiskt kortare bromssträcka än abs på lösgrus eftersom, precis som sagts, att utan abs gräver sig däcken ner till fast mark + att det bildas en lite grusvall framför däcken som säkert hjälper till lite :) Abs uppfanns inte för att ge kortare bromssträcka utan för att kunna svänga när man bromsar |
|
|
Palle: My mistake, De är enligt gällande regler inte tillåtet med abs. Sist jag var på ett formel1 lopp så var de dock det. Såg väldigt tydligen hur systemen hjälpte bilarna hålla stabil kurs vid inbromsning. Antislirsystemen hjälper idag F1 bilarna hålla stabilitet genom kurvor. Låter ganska tydligen speciellt från ferrari bilarna hur dom misständer och ligger exakt på gränsen på hur fort man kan köra genom kurvorna. Förklara gärna hur en bil utan abs får kortare bromsträcka än en bil med på torr asfalt eller på något annat underlag än just nedanstående. Jag håller med om att på just lösgrus kan icke abs vara effektivt, men hur ofta kör man sin bmw på grusvägar fulla med lösgrus? BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
|
Turbotomte: Klockade inga tider för det var regn och ganska mycket trafik (läs ovana förare i familjebilar) på banan. Har dessvärre inte fått köra där när det är torrt än, men nästa år så... :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.