|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hade planerat lägga E46-beställning till våren men har fått beslutsångest. Var först inne på en 320i men har på senare tiden kikat på 330. Tanken var att köpa ihop med min farmor för att få ner försäkringen till bråkdelen. (Jag är 22 =) ) Men sen kom ju diskusionerna om bolag som vägrar betala ut pengar. Vad göra? Ska jag satsa på en nästan fullutrustad 320 eller en 330 med "det viktigaste" och sedan stå för kalaset på egen hand? Räcker halvförsäkring? Inte så haj på sånt där. | |
|
Jag skulle inte vågat ha varken en E46 320i eller 330i på min farmor. Särskilt inte med tanke på att jag tillhör gruppen färska körkorttagare. Har din farmor ens körkort? |
|
|
Dumt att köpa sista årsmodellen på E46, sjunker som en sten när den nya 3:an kommer nåt halvår senare (tror jag) Vänta på den nya, eller köp en relativt ny beggad lågmilare. |
|
|
Vad du än gör så provkör inte en 330i!!! Gör du det så är du fast i "330i-träsket" =) Enligt många en underbar bil med en motor man bara kan älska enligt många härinne. Ang försäkring på bilen så ska du söka inlägg inne på forumet. "Försäkring och Värdering". Skulle tro att det finns väldig många 90-åriga tanter som kör omkring med M5:or och värsting bilar i detta landet. De kan ju inte hjälpa att de älskar bilar med monstermotorer. Att de sedan är snälla och lämnar ut bilen till sina barnbarn är ju helt lagligt och väldigt snällt. =) Nu kommer det komma en massa inlägg om hur "farligt" det är att skriva över bilen på nån annan. Skulle tro att de inläggen till 90% säkerhet kommer ifrån personer som jobbar inom försäkringsbranschen och vill skrämma oss. Vågar nog påstå att de flesta här inne som inte har fått full bonus har sina bilar skrivna på nån annan.. Dock INTE jag! Kan ju säga att 12.000:-/år svider!!! |
|
|
Jag jobbar DEFINITIVT INTE åt något försäkringsbolag o tror heller inte att många på detta forum gör det. Men jag skulle absolut inte våga skriva en sprillans bmw på ngn annan pga att jag tror att risken att man kan nekas ersättning vid skada kan vara ganska stor när det gäller en så pass ny o dyr bil. Sedan så tror jag inte en försäkring kommer kosta skjortan även om bilen står på dig, är du 22 år så har du antagligen redan 3-4 skadefria år o en 320 e46 är ju inte så jättehögt premieklassad heller, sedan så räcker det ju med halvförsäkring de första åren eftersom du har vagnskadegaranti. Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
|
330-träsket. Den var bra! Jag jobbar hårt för att ta mig upp My Bimmer is my mistress |
|
|
Olof Ovenholm: Än så länge har jag 4 helt felfria år, och man får väl hoppas att ta håller i sig. *salt*spott*trä* =) Farmor har körkort, ja. Är bara 66 och har jobbat hela sitt liv med att klä om bilstolar. Pistolas: Enligt min återförsäljare så kommer den nya inte förrän sent -05/tidigt -06 och då blir det perfekt att byta lagom tills dom upptäckt babyfelen på den. Makes sence... Jimmy Nilsson 81: Är redan fast... =( |
|
|
Saverman, har du räknat på ditt bilköp? Jag menar, om du funderar på en 330 och kanske en 320 så verkar du ju ha tilräckligt med pengar till ditt bilköp. Sen är det ju så att du i princip får en nästan ny 320 för samma pengar som en 2 år gammal 330. En försäkring på 6´ eller 12´ (gissning), är det verkligen SÅ relevant vid köp av en bil för över 200.000 ? Börja med att kolla med olika försäkringsbolag hur mycket du får betala för respektive modell. |
|
| Anders S.: Ja, jag tycker det. Vill försöka få totalkostnaden under ett visst månadsbelopp då jag är egenföretagare och har en del oväntade utgifter emellanåt. | |
|
Okej, du ska alltså köpa en NY E46:a !? Och du funderar på hur mycket mer en 330 kostar i försäkring!? eh... hur mycket mer tror du 330:n kostar att köpa då? :) |
|
| Kapitalkostnaden för en 330 istället för en 320 är nog en betydligt större del isf. | |
|
Anders S.: Jag vet att det skiljer i pris, men man vill ju ha det rejält med en gång. =) Sen var ju inte frågan vilken som kostade mest utan vilken jag skulle välja ur utrustnings- vs. körglädjesynpunkt. Men det har inte kommit upp än... Klart att jag frågade lite om försäkringen oxå, men det var ju mest det andra jag ville ha synpunkter på. |
|
|
Själv betalar jag 8000:- om året i försäkring för min 330i, men det skiljer så mycket på bolag, ägare, var man bor, etc. Det finns nog ingen annan råd än att låna ett regnummer av bilfirman och ringa till försäkringsbolaget för en förfrågan. Trivs för övrigt väldigt bra i "330-träsket". |
|
|
Nockenwelle: Förstår att du gör det! =) Men ni sa tidigare att det räcker med halvförsäkring så länge man har vagnskadegarantin. Hur lång är den? 2 år? |
|
| Vangnsskadegarantin gäller väl i tre år. Har du det så bör det räcka med halvförsäkring. | |
|
Att fråga om vilken bil man ska välja ur körglädjesynpunkt är som att fråga om en Minardi är snabbare än en Ferrari. Självfallet är 330in roligare att köra och bättre utrustad som standard, dessutom är beg 330is ofta mycket bättre utrustade än en 320. Köp en lätt begagnad 330 till liknande pengar som en ny 320. Tänk på att försäkringen på dig förmodligen hamnar någonstans i regionen 15-20.000kr/år för en helförsäkring. |
|
|
Acey: Jag är tokallergisk mot att köpa begagnade bilar. Ingen aning om hur personen innan har kört och dom kan ljuga om i stort sett allting. Jag litar helt enkelt inte på svenska folket. =) Skämt åsido, har för dålig erfarenhet av begagnade bilar och det är på tiden att man ger sig in i leken på "riktigt". |
|
|
Till "JN" Varför skulle du inte kunna göra det? Ett ex: Om en person köper en bil och tecknar försäkringen på sig själv så får han ju låna ut sin bil till vem han vill så länge han inte har kryssat i rutor som ex: "person under 25år ska inte köra detta fordon" m,m. Då kvittar det ju vem det är som ev smäller bilen. Eller? Försäkringsbolagen måste ha starka bevis på att nån har skrivit över försäkringen på nån annan. Okej det finns ju ex som detta. En ung kille smäller en BMW M5-03 inne i STHLM en lördagsnatt kl 04:30. Bilen ägare är en 95-årig svårt sjuk blind rullstolsbunden tant från inre småland som även har försäkrat bilen på sig själv. DÅ kan jag förstå att man sitter illa till.!! (sorry om jag har fått denna tråd att bli nått helt annat) MVH Jimmy |
|
|
jimmynilsson81: Ja fast klasulen är försäkringstagaren måste ha ett ekonomiskt intresse i det han försäkrar. Alltså är det enkelt för FB att kolla upp att du har tagit ett lån, som du betalar från din internetbank varje månad samt att du också betalar försäkringspremien. Det finns fall där FB granskat överföringar mellan bankkonton, bensinkort, intervjuvat grannar och framförallt frågran agda 75 var backen ligger på en BMW. Det är riskabelt, antigen betala 30k/år i försäkring eller skenförsäkra men då riskare att inte få ut något. Snyggast vore väl att ha sin far som gemensam låntagare på lånet på bilen dä har man iaf ett ekonomisk intresse. Inte alls säkert att det räcker dock. saverman: Ja isf så är det ju en ganska ordentlig skillnad på att köpa ny 320 och ny 330. Med lite utrustning flyger man förbi 400k sträcket för en 330. |
|
|
JimmyNilsson81: Lungt! Ett bra argument. Har haft det i tankarna oxå. Mina föräldrars försäkring gällde när bilen började brinna när min syster körde. =p Kollade orginalförsäkringen nyss. 330i ligger för mig på 17783 och 320 på 15271. Sjukt liten skillnad. Det var en halvförsk, då. Det här med hur långt man kör per år, hur allvarligt är det? Om man typ överskrider med 20 mil, får man pynta mer då? =) |
|
|
Saverman, behöver frågan verkligen ställas? Den om vilken som är roligast? :) Jimmy, det kan tyckas juridiskt riktigt att "låna ut bilen hur ofta man vill och till vem man vill" men då ska man veta att försäkringsbolagen ofta gör sin egen bedömning av fallen. Dvs. Inte så kul att stå där med en smälld bil för 300´ och börja processa om vem som ska betala skadorna... Detta har diskuterats i tidigare trådar och borde nog diskuteras i dessa. :) Inget illa menat men det är tråkigt att göra om denna tråd till nåt annat när diskussionen "skriva bilen på morsan" redan finns. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.