|
Sida 8 av 20
|
|
|---|---|
|
Hej undrar om någon har lust att maila den ideala kombinationen av delar jag måste köpa för att få in en M50b25 i en E30. samt dom modifikationer som är ett måste. skriv allt ni kommer på. jag ska bygga från noll. Chupacavras82@hotmail.com Tack i förhand. ps vet någon om det finns plats för enems kompressor efter motorbytet? |
|
|
b1- Då har du satt in en m20 motor, dvs exakt samma motor som sitter orginal i 320 och 325, dvs m20b20 eller m20b25. el-malo-e30 d här är grejerna jag kommer på: bilen, m50 motorfästen från e36 325 (tror samma med 320) e34ans tråg ngt mindre bromsservo (jag tog från en e21 alpina) tillverka ny växellådsbalk elen göra om eller byta ena grenröret, jag tog ett turbogrenrör och vände den nedåt samt lite små grejer som måste bytas plats på, typ bromsservoolja behållaren etc. har säkert glömt en hel del, men d poppar väl upp senare, vilken e30 gäller det? |
|
| hur gör ni med besiktingen? | |
|
Ursäkta Muratos men... Tror du verkligen inte att jag ser skillnad på en M50 och en M20.. Jag e 6 år... Här är en setup som som jag har.. den funkade ju klockrent efter att jag slutade fjanta och koplade rätt.. En E30 525i motor från en 90B (jag tror att det är ett sådant elsystem jag har, och det passade rakt i E30in utan modifieringar. Annars går man efter AGK schemat.) Växellåda från sammabil. Med fästbalk från E30 E30 mortorfästen och 535i E28 motorkuddar, vridna ett halvt varv. (styrtappen i bulthålet och tvärt om) E36 kylare, passar rakt i som det är. E36 grenrör. E36 främre rör ombyggt från kat. och framåt. Övrigt avgasystem från E36. Vilken 525 motor som helst går ju att använda, men då får man bygga om kabelstammen. Det verkar som endast jag har hittat dette märkliga M50 elsystem som passar i E30.. men om man hittar ett sådant, är det guld värt. Skillanden är att X20 kontakten på de nyare bilarna har 25 stift, och de gamla 20. Jag gissar på att min 525a var någon slags övergång, där dom hade M50 men med det gamla elsystemet. Detta är bara spekulationer, då jag aldrig sett någon annan bil som sett ut så än den jag tog motorn ur. Jag hämtade den på Returbilen i Malmö. |
|
|
hehe inget illa menat b1. när du sa tidig 525:a tänkte jag automatiskt på m20, ber om ursäkt. Men har aldrig hört talas om en m50 med orginal 20stift på kontakten |
|
| så du kör med e36 vxllåda, hur går det? | |
|
Var i garagen og kikka nå, min m50 motor fra 525 90mod har også 20 stift, samme som min 316 90mod! B1: du menade e36 motorfästen? |
|
|
Muratos: inga problem ;) Jag har motorfästen från E36 och gummi kuddarna från E28. E36 växellåda funkar utmärkt. nu när jag fått ordning på kopplingen, men jag har inte provkört ännu, kommer göra det imorgon. Jag har E30 bakvagn, så den kommer nog varva en hel del, men jag ska köra bana med den, så det passar mej bra. 02Ole: Då är det ju samma som jag har. Bara att plugga i den, du behöver inte koppla om något i den kontakten. |
|
| va fan!..nu har jag kopplat in allt, men bil jäveln vägrar sluta, kan inte stänga av den, har ngn ngn idé om vad det kan bero på? har dubbelkollat alla kablar | |
| Jag får inte ordning på min tempmätare.. Läste i denna tråd att man skulle ta givare från M20, men min givare jag hade från en 323 -84 passade inte, den var för liten... Sen funkar inte blinkersarna heller, men det verkar som alla relän är knepiga, för jag fick kortskluta under relät, för att fläkt och elhissar skulle funka.. tips? | |
| Kom på just efter att jag skrev förra inlägget, att den är annorlunda på M20B25. Nu funkar det. | |
| B1: har du ABS på din bil? Virker alt bra nå, kun ved å koble sammen x20 kontakten og bytte till m20 temp sensor? | |
| Ja, jag har ABS. Den funkar bra. (den har inget med X20 kontakten att göra) Nu när jag bytte givare till tempen så funkar den perfekt. Jag tog en givare från en M20B25 motor. Så enligt vad jag har byggt, kan du bara koppla ihop din kabel, och starta. Givaren till tempmätaren är den innersta av dom 2 som sitter i M50 toppen. Den andra går till sprutet. | |
| Har byttet den tempsensoren til riktig jeg og. Men jeg får ikke startet motoren. bilen min er 316i 90 mod | |
|
02ole, går bränslepumpen? |
|
| hur har ni gjort med fläkten? jag stoppade in en elfläkt framför min kylare..fast det verkar som om den sätter igång lite för sent..ngn idé om vilken givare man kan använda som funkar bättre? är er temp givare oxå väldigt "vinglig" min rör på sig om jag bromsar in hårt eller gasar. | |
|
Jag kör med org fläkten, lite tight men funkar. Då har jag iofs en kylare från e36. Den kylaren har en givare inbyggd så man kan ta signalen till eventuell el-fläkt därifrån |
|
|
Jag har el-fläkt, men har inte kopplat in den på någon givare än. Min tempnål fladdrar oxo ganska mycket.. Kan det bero på luftfickor?? 02ole: Kolla med stargas. Sen vet du om du har gnista ialla fall. |
|
|
kan vara luftfickor |
|
|
jag kör oxå med e36 kylare, har för mig att jag pressade ut luften, men får väl ta o kolla igen..by the way, ngn som vet om man kan sätta 215/40-16 på en 9" bred fälg? mina 225/45-16 tar i skärmkanten även fast att den är valsad, et är 15 på fälgarna... fulingbusen: tar den inte i överhuvudtaget när du gasar och motornrör sig. min bromsbelägg slut varnare lyser, och kylarvätska och motorolja lampan på checkpointen lyser oxå..gör era oxå? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.