AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
159.795

M50 i E30 ,fyll gärna i

Sida 6 av 20
Markus Fors: Är din bil Reg.besiktigad
BMW Berra:
Den ska bli det, men via SFRO, se Länk
Just nu har jag fullt upp med å spackla ihop vinterbilen medans det fortfarande är varmt ute, så bes. blir det inte förrän i september antagligen.
Får hoppas att inte salthelvetet hinner före ut på vägen igen..
Vore gott om det vore klart innan nästa säsong med bes. och sånt.
Visa användare
233
maqe
BMW E46 330CI -01
Markus: Mycket snyggt bygge, ser välgjort ut.
Man kanske ska lämna in bilen till bmw så dom får göra en diagnos på bilen och se om lamdan mm är ok. Mitt största problem är ju dock fortfarande att den varvar som tusan. Funderar på att slänga dit E30 låda igen om den passar vill säga. Jag har ju svänghjul och lamell från E34. Men bäst vore om man kunde få dit en diffklump som det är lite bättre utväxling på.
maqe: Tackar!
Kan säga att min varvar fortfarande rätt mycke med 3.07:1 så det ska till en del för att få ner varvet, har för mig att den ligger runt 2500 i 100 nu.
Å andra sidan orkar den nog inte så himla bra med högre utv., vill ju ha lite klipp på ettan ifall nån volvoraggare försöker nåt vid rödljusen du vet.
Lämna in den på BMW, vore ju lite kul med deras reaktioner opå bygget.
Annars kan du mäta lambdan med voltmeter, du mäter mellan de två signalstiften eller om det blir mellan jord och ett av stiften.
Det ska finnas runt 1V ut från sonden när du gasar till (den genererar spänningen själv)
Digital voltmeter är nog ett måste om du inte ska belasta för mycket.
Ger den låg spänning eller ingen alls (min var stendöd) så har du hittat felet.
Har även läst här på forumet att dålig av jordning av sonden kan ställa till det på E36.
Av nån anledning har E36 tretråds med jord i avgassystemet, men på E34 är det fyrtråds.
Visa användare
233
maqe
BMW E46 330CI -01
Jo klart att man vill ha lite klipp i bilen :) ... Jag kan starta på 2an utan problem och min varvar nog strax under 3000 vid 100. Jag ska test att mäta på sonden, vet inte ens om jag satt dit rätt sond :) ... kan vara den som ska sitta på m20 spisen hehe ... men det kanske inte gör något?
Visa användare
233
maqe
BMW E46 330CI -01
Angående utväxling så tänkte jag på E28 klumpen, det lär väl knappt bli bättre med 3,46:1 utväxling som E28 528an har?
Nej det tror jag blir samma som med klumpen du redan har.
535 klump finns ju men då passar det sämre.
Visa användare
233
maqe
BMW E46 330CI -01
Fick tag på en 323ti klump för 4k. Man kanske ska chansa o se om man får dit den utan att modda allt för mycket
Visa användare
233
maqe
BMW E46 330CI -01
Någon som vet om m20 lådan passar med svänghjul och koppling ifrån m50?
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Borde göra det då du kan byta till m20 svänghjul på M50.
du behöver byta stödlagret i veven igen dock.
lutningen blir lite fel så du får bygga om spakstället en del.
(jag åker på det men då tvärsom,m50 motor och låda men med m20 lutning på motorn )
jag har kört M50B25 i med original svänghul/koppling (525 -91) och 320i -85 ZF låda. så har jag också prövat med M20 svänghjul/sachs sport koppling) med M50 startkrans (omsvarvat för att passa) och E30 325i getrag. man måste vinkla om "växel-plåten" vid lådan så den kommer mer åt vänster, längre bullt o några brickor räcker. så måste man bygga om växelådsbalken så gummidynorna passar med den nya vinkeln. det kan passa med E36 balk har jag hört men ej testat själv då jag gjorde helt ny/egen balk.

"325!s..."
gamla bilder... provstartade i tisdags... testat mappning sen dess, går förvånansvärt bra med tanke på att den inte är körd i bänk ännu. fegar med 0,7 i laddtryck, då bakhjulen tar i skärmkanterna vid gaspådrag... Länk

"325!s..." Länk
Ni som kör med e28 535 kuddar, hur har ni gjort vid monteringen av motorn? Mina skruvar på kuddarna är för nära varandre, skulle behöva ha dom 1-2 cm längre isär för att de ska passa i hålen. Just nu är passagerarsidan inpassad men jag klarade inte av att krångla dit motorn ensam på förarsidan. Det är ju rätt så långa skruvar, funderar på att kapa av ena sidan lite eller skruva fast motorkudden i motorfästet först för att sedan passa ner den i framvagnen. Det är ju ganska kraftig lutning på kuddarna.

vänd motor-kuddarna 180grader, så bulten kommer i styrhålet och styrtappen i bullthålet.

"325!s..." Länk
Det har jag gjort... Kan jag ha fått fel kuddar? Mina skruvar satt i mitten av kuddarna på båda 2

de borde ha undre bulten "offset" så du har nog fel kuddar.

"325!s..." Länk
Visa användare
233
maqe
BMW E46 330CI -01
Efter min konvertering har elspeglar och fläkt slutat fungera. Någon som vet vad som kan vara fel?
Ha
214
Hael
M50 E30 TIC
M5 E34 3,6L
320 E30 TIC snik
multiremmen har jag problem med att hitta rätt längd. jag kör utan ac och servo så jag har ju bara vev, v-pump, generator, och spännare. ni som kör samma hur lång rem har i köppt???

beemwee
Wa
198
Wardof
525i Touring
325 e30 24v
6PK 1450
Fungerar bra utan servo- och ACpump på M50 motorn.
Ha
214
Hael
M50 E30 TIC
M5 E34 3,6L
320 E30 TIC snik
tack ska tästa den

beemwee
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.