AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
159.809

M50 i E30 ,fyll gärna i

Sida 4 av 20
Hur sitter stödlagret till veven? Jag har alltid sett veven som ett stycke, har missat att det finns stödlager.

Kommer man åt att byta stödlager utan att plocka ur veven?

1.det sitter i centrumet av veven.

2. ja, fast det kan sitta rätt fint.
Själv så gjorde jag ett specialverktyg för att slå loss det.
Ungefär som en metallkrok man kunde trä in inanför lagret och sedan slå på.

Länk
>>maqe
Hålen närmast torpedväggen i blocket.

Länk
hydrauliskt broms servo funkar också, tar inte mkt plats.

Länk
Di
11
Dieselboy
Oljebrännare...
På tal om att ta ur lagret i änden på vevaxeln...
Ta ett dorn eller en axel som passar precis i hålet på lagret utan att för den skull fastna, men det måste vara bra passform. fyll sedan utrymmet innaför samt hålet i lagret med fett. i med dornet och slå sedan med en hammare så ska det krypa ur fint...

Those people who tell you not to take chanses, they are all missing what life i about...
Jag har bytt kabelhärva till icke-automat, tog en härva från 320 med vanos. Dock så passar inte denna, kontakterna till knacksensorerna passar inte i varandra och det är 2 stift till knacksensorn vs 3 stift i vanliga fall.

Någon som kan kolla om det skiljer mellan olika årsmodeller med vanos eller om det skiljer mellan 2.0 och 2.5 motorn??

BMW här i stan vägrar jag fråga då han bara skrattade mig i ansiktet förra gången när jag frågade om han kunde fixa elschema åt mig. "kan du inte det så är det ingen idé du försöker byta motor" go snubbe.... Finns det något tälle man kan ringa och fråga?

Eilerto
Själv ha ja en e30 325 89a som jag ska klämma ner en e36 snurra i alu fästena som sitter på motorn passar dom rakt av lr måste dom modifieras? tråget är vänt frammåt på min och de borde passa som de ser ut men de ska väl jävlas förstås. Hur har det gått för dig har du bytt tråg?

Eliasson
jag har motor från 5-serie så det ska passa. Tyvärr så har jag inte kommit så långt än pga strul med kabelhärvan. Motorn står i stativet än, det är jävligt trångt med alla kablar, det går 11 givare under insuget!

Eilerto
jag har en kompett kabelhärva som jag fick med så de behöver jag inte bry mig i. tror du att mitt tråg kommer passa eller måste jag byta? hur är det med motorkuddarna måste jag ändra något där har kompletta fästen till båda motorerna men vilka kuddar gäller för att få motorn rak? Jag ska anväda lådan från min e30 vet du om några problem som kan uppstå? tacksam för svar

Eliasson
jag ska själv använda M20 låda och måste stoppa i ett stödlager inuti vevaxeln från M20 motorn.

Är det någon som har en M50 motor med vanos?

M50 motorn sitter i E30 perfekt om man använder E36 fästen och E28 535 gummidynor som man vänder ett halft varv. (bulten i styrtappshålet, styrtappen i bulthälet) blir som från fabriken...
hur höga är e28 535 kuddarna?

Visa användare
61
TraSheD
320tic -88
316tic -89
325im cab -92
har handlat på mig lite pryttlar för att stoppa i en m50 maskin i en e30.. men när jag läser här känns det som att alla mina planer spricker. hade tänkt mig att det skulle bli en smutt operation som inte skulle behöva ta alls lång tid. Antingen är folk bara otroligt osäkra på vad dom gör och krånglar till det hela nått så alldeles eller så är det betydligt mycket mer avancerat än jag nånsin vågat drömma om. ska göra ett ryck till helgen och om inte mina planer spricker helt och hållet så ska jag skriva ut ett recept på vad som exakt behövs för att få ner en sån där rackare.

tack för alla tipps!

det är inte krångligt men småsaker kan vålla problem såsom i mitt fall att jag hade felkabelhärva (elelr 3 st som inte passar) och inte vet vilken jag ska ha (bmw här i stan är dumma i huvudet och folk på forumet har inte tid att hjälpa till)

Visa användare
61
TraSheD
320tic -88
316tic -89
325im cab -92
sagt och gjort. nu ligger den i.
saker jag använde för att få i en m50b25 på 1½ dag i en e30.

528e28 motorkuddar, e36 motorfästen, e36 grenrör, vxl låda från en m42 (318is), 325 e30 kardan, uppfilade hål till bromsservon (ca 5mm). allt detta gjordes i en 318is -90 utan några problem...

Öb
298
Öberg
BMW 325 -87
Trashed: Gick det felfritt att att köra en 6a i en som är avsedd för en 4a? alltså visar mätarna rätt osv? Passade kablarna?
Visa användare
233
maqe
BMW E46 330CI -01
Min E30 varvar otroligt mycket med E36 låda. Någon som vet vilken klump jag kan använda för att få bättre utväxling? En annan fråga, vilken pinne på e36/e34 kabelhärvskontokten går till ekonomi mätaren? Trashed, hur passade E36 grenröret och vad använder du för avgassystem? Själv kör jag med E34 525 grenrör och modifierat original E30 325 främre avgasrör och det var lite knepigt att svetsa tycker jag och blev inte så bra som jag skulle vilja ha det. Börjar bli många som har E30 med M50 motor nu, vi kanske ska dra igång en webbsite :)
Maqe:
Ekonomimätaren har jag för mig är pinne 41 på ECU:n, vit/svart tråd i alla fall.
(E34 525 -95)
Ska dubbelkolla vilken pinne det var igen nu i helgen så återkommer jag om det.
Kommer tyvärr inte ihåg vilken det var i E34:ans runda "motorrumskontakt".
Jag gjorde misstaget att koppla in den till ett av stiften i den runda kontakten på E30:n.
Det var förbrukningssignal UT från instrumenthuset till diagnosuttaget på min 320 -86.
Verkar vara brun/gul ledning vid 3-poliga kontaktstycket mellan styrbox och instrument inne vid handskfacket som är ingången till intrumentet.
Har kopplat in den där nu men har inte provkört ännu eftersom bilen saknar hjul för tillfället.
Återkommer med hur det funkar.

Diffklump har jag från en E36 Compact 323ti, 3.07:1 utväxling.
Har drivaxlar och bärarmar + bromsar från samma bil.
Varvade duktigt mycket för mig också med originalklumpen.
Det var ju 0.8:1 på femman i gamla lådan jämfört med 1:1 i nya.
Var lagom att slänga i femman i sexti så drog den fint, 2000rpm!
Fast då hade jag väl ännu mer fel utväxling i min gamla 320-klump än vad du har med 325:ans
Visa användare
233
maqe
BMW E46 330CI -01
Markus: Är det bolt on med Compact grejerna på E30?
Då får man väl 5 bult bak om man gör som du gjort? jag skulle vilja ha en enklare och något billigare lösning på det problemet :) Finns det nån klump som passar e30 med original drivaxlar?
Jag kan köra i 50Km/h utan att den låter ansträngd. är det inte bara att koppla ihop den kabeln från e34 härvan som går till eco mätaren med den kabeln från e30? Jag har gjort ett skarvdon mellan E34/E30 kabelhärvorna så det borde väl fungera att koppla ihop dom bara?
Bolt-on är det vad gäller själva klumpen mot fästen och kardan, men vet inte om drivaxlarna från din 325:a passar på klumpen, men det är väl inte omöjligt att de gör det.
Det kan vara svårt att hitta en 323ti dock, hade bara två att välja på när jag letade bland skrotarna.
Jag valde 323ti mest för att den har ett tvärgående förstärkningsstag på bärarmarna, ska SFRO-besikta bilen och då är det ju bra ju fler förbättringar och ändringar man har att visa upp.

Tror att du kan använda klumpen från en vanlig E36 om du byter bakre kåpan, men det är ju samma sak där med drivaxlarna.
Kollar du upp om drivaxlarna passar så ska nog resten passa, förutom att jag fick skarva i en annan kontakt till hastighetsgivaren, flatstift på min och runda stift på de nyare.
328:ans klump borde passa bra i utväxling, E36 har ju större hjul än E30, så antagligen får du lite höga varv även med E36 325 klump.
Blir ju iofs bra klipp på ettan då.
Har för mig att vissa E28-klumpar också passar om man byter kåpan, men det har jag dålig koll på, har glömt det mesta tyvärr...

Förbrukningssignalen i den runda kontakten på min (pinne 16) var utsignal till diagnoskontakten på motorn när jag kikade lite närmare på det, så där kan man inte skicka in nåt om det ska funka.
Nu är ju min en 86:a med LE-jetronic, så det kan vara annorlunda på din bil.
Men kolla om du har det lilla kontaktsycket vid handskfacket, har du det så koppla in där och prova, på min är det tre trådar:
En svart/blå som är varvräknarsignal in till instrumentet.
En grön som är tändningsplus ut till insprutningen (gissar att den används som startspärr ibland eller nåt sånt), används inte.
Och så en brun/gul som verkar vara insignal till förbrukningsinstrumentet.
Vi får väl se vem av oss som hinner prova först :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.