AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
159.798

M50 i E30 ,fyll gärna i

Sida 15 av 20
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
Hej igen

Gustav, du skriver att

"Avgasintyget är ett resultat av en "jämförande kontroll". Tom 1988 års modell kan intyget skrivas av en verkstad direkt men from 1989 års modell måste även BMW Sverige skriva under."

tom. -88 årsmodell, så ja kan alltså ta en -88 (då med katalysator men med dom "lättare" avgaskraven) och sänka ner en M50 med alla original avgaserningsdelar kvar och få den reggad lagligt, via en jämförelsekontroll, eller?

mvh Erik

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

(ärligt stulen av Jesperado)
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
EDIT: måste utgångsobjektet vara svensksåldt? elelr går det bra med en importbil.

mvh Erik

Man måste hålla isär årsmodellerna. From 1989 måste avgasintyg (ett intyg som efter en kontroll - kalla den jämförande kontroll eller vad man vill - bevisar att en motor är i ett avgascertifierat utförande) skrivas under av tillverkare/generalagent centralt.

Till och med 1988 kan intyget skrivas ut direkt av en verkstad.

En inte alltför vågad gissning är att det är lättare att få en verkstad att skriva intyg, än att få BMWs huvudkontor att göra det...

När det gäller om intyget är "omöjligt" att få så är det BMW som ska svara på det. Men from 1989 års modell så är det betydligt fler saker än bara motorn som påverkar avgascertifieringen (och därmed hur "lätt" det är att skriva intyg). Totalutväxlingen (dvs slutväxelns utväxling och växellådans utväxlingar) och bilens vikt påverkar, och det är upp till BMW att bestämma hur petig man är med att dessa saker exakt ska motsvara bilen som motorn kommer från.

Ett motorbyte i en 1988 års E30 Touring med kat från början, är alltså bara möjligt om man får en verkstad att skriva ett intyg.

Ett motorbyte i en 1989 eller nyare E30 Touring med kat från början, är alltså bara möjligt om man får en BMWs huvudkontor att skriva ett intyg (efter att en verkstad "besiktat" bilen).

Intyget behövs vid regbesiktningen på Bilprovningen.

Sedan tillkommer frågan om ökning av effekt och vridmoment men det går alltid att lösa, handlar det bara om att byta till en motor med runt 200hk och vrid på inom 10-30% av original kan man regga som ombyggt fordon om man bygger om tillräckligt mycket annat men det är en annan fråga egentligen.

I praktiken har det ingen betydelse om bilen (E30'n) är en importbil eller svensksåld. Motorn man stoppar bör helst komma från en svensksåld bil för att man ska vara säker på att slippa strul med olika specifikationer.

/Gustaf (nu har jag varit snäll och svarat på massor av BMW-frågor, stjärna i kanten va?) ;-)
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
hahaha, tack gustav, stor guldstjärna mitt i pannan på dig ;-)

OK

Upptäckte nämligen att E30 touring började tillverkas i januari -88 och finns som -88 i tyskland, men började säljas först som -89 i sverige, så projektet kanske är genomförbart endå.

Hur hårda är besiktningen vid reggning pga. utbytt motor när det gäller effekt och vridmoments angivelser? en original BMW 325 -88 har nämligen 170 hk och 222 nm, men en M50B25 har 190 (eller 192, har hittat två olika uppgifter) hk och 245Nm i vrid. 222 nm +10% = 244,2 nm, alltså igentligen 0,8nm för lite i vrid för att man lagligt ska få den reggad enbart med utbytt motor (M50B25).

Sen sitter ja o kikar lite på eran hemsida (SFRO) där du har uppdaterat med info om motorbyte, bilar 76 o framåt. där står det att det är OK och inte kommer behövas några intyg om man "katalysator konverterar" en bil genom att montera en motor som är helt original och med katalysator i en bil utan katalysator. har ja fattat det rätt då?

Anses en bil från -88 vara utan katalysator (med tanke på att dom inte har dom hårdare avgaskraven på dig) även om den har katalysator? Det va väll "frivilligt" med katalysator -88?

(om du svara på alla mina frågor och skickar mig din address så ska du få ett helt ark med guldstjärnor) ;-)

mvh Erik

Handlar det bara om 0,8 Nm brukar det anses ligga inom felmarginalen...

Det viktiga är om bilen har kat eller inte, en 1988 års modell med kat räknas som kattad (!), även om det inte var katalysatorkrav 1988 så är bilen reggad med kat från början, då kan man inte tillämpa undantaget för att slippa avgasintyg.

Hela tanken med undantaget från krav på avgasintyg när man sätter en kattad motor i en bil som inte hade kat är att man förbättrar miljöprestandan. Det gör man ju inte (med säkerhet) om bilen hade kat från början.

/Gustaf
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
OK

fan va tråkigt då.

men när man reggar en bil som är importerad och är en -88 finns det då en möjlighet att regga den utan kat för att sen lyckas med motorbytet?

verkar se minst sagt mörkt ut för mitt projekt, iaf. för att få det lagligt.

mvh Erik

Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
kom på en grej till,

intyget som verkstaden skall skriva (gällande en -88 med katalystor, som ska reggas som ombyggt fordon) vad skall det innehålla? finns det nån speciell mall eller räcker det med att verkstaden skriver att "Motorn är i sitt original utförande med alla sina avgasrenande atiraljer monternade" typ?

antar att intyget måste vara en märkesverkstad.

ni som har lyckats få en bil reggad lagligt, har alla utgått ifrån -87 o "katalysator konverterat" bilen? eller är det nån som reggat bilen som ombyggt fordon? skriv gärna några rader hur ni gjort.

mvh Erik

Man kan bara regga en importbil utan kat om den inte hade kat från början i ursprungslandet, man får inte ta bort katten.

Intyget ska skrivas enligt denna mall:

Länk

Att regga som ombyggt fordom påverkar som sagt inte avgasfrågan alls med dagens regler.

/Gustaf
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
OK, tack.

så enda chansen är alltså att importera en E30 touring -88 från tyskland (finns troligtvis bara med katalysator där med) byta bakvagna framvagn motor o låda samt bromsar o få den reggad som ett ombygtfordon.

o då måste man fortfarande få en verkstad att skriva under avgascertifieringspappret.

får se hur det blir med detta projektet, får nog ligga på is ett tag.

STORT tack till dig gustav för att du orkar svara på alla frågor.

du är en grymm resurs på detta forum.

mvh Erik

Er
19
Erikssons grabben
320iM -89
320i -86
1602 -75
tjena någon som vet om man får plats med m3 grenrör eller någor annat extraktorgrenrör i en e30 med m50 motor?
Jag var och frågade på bmw versktad i malmö om hur man skulle kunna få tag på ett sådant intyg...men de visste inte vad jag pratade om...
Är det ett vanligt avgasintyg man behöver...(ska man fråga efter ett avgasityg på verkstaden) om man ska registrera som ombyggt fordon!

Mvh
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
kollar du therealpinto:s senaste inlägg så finns mallen till intyget där.

håller även jag på o snackar med en BMW verkstad, får se hur det löser sig.

mvh Erik

Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
Hej igen

Har nu kollat med en BMW verkstad och det ser lite ljusare ut nu,

Om man utgår ifrån en -87:as 325:a så behövs inga intyg eller nått sånt om den är katalysatorfri, då man gör en så kallad katalysatorkonvertering.

Har man därimot en bil som redan har katalysator och är av årsmodell upp till och med -88 så krävs intyget som therealpinto länkar till ovanför ( Länk ) och detta kan en vanlig BMW verkstad fylla i. Men då måste bilen reggas som ett "ombyggt fordon" alltså måste massa andra delar även bytas (drivlina och bromsar bland annat). Men det är alltså inte omöjligt!

Verkstaden jag varit i kontakt med har aldrig gjort något liknande jobb innan och kunde inte ge något fast pris utan det är timkostnad som gäller 825:- exl. moms.

Om Gustav kunde ta och kika här och svara på följande frågor vore fint.

Vad är det som skall kollas under kontrollen när intyget skall skrivas? Är det bara att alla avgasrenande komponenter sitter där (typ lambda, kolkanister kattar, vevhusventilation o att den fortfarande har original styrsystem)?

Om du har nån lista på allt som ska kollat så vore det fint om du kunde posta den, eller om du vet vart man kan få tag på den.

mvh Erik Jakobsson

Jag har blivit informerad om att även om man katalysatorkonverterar en bil så måste BMW skriva intyg på att motorn är i avgascertifierat tillstånd.

Men det kanske bara var på mitt besiktningsställe

Jag var i kontakt med min lokala BMW-verkstad och de utfärdar inga intyg på bilar som inte är i originalskick. Oavsett om ett byte är baserat på BMW originaldelar, så blir det inget intyg för att bilen inte är i sitt ursprungliga utförande alltså.

Däremot kan, enl SFRO, en annan seriös och kunnig verkstad utfärda intyget gällande avgasreningen när det rör sig om ett ombyggt fordon (på årsmodell -88 i mitt fall)!
Så det är inte hopplöst än!

/Tobbe
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
Nanker.

skummt, jag har ju som sagt varit i kontakt med en BMW återförsälgare som skulle kunna fixa fram detta, helt utan problem, så länge allt som behövs finns på motorn.

just gällande årsmodell -88 (med katalysator).

mvh Erik Jakobsson

Ja rätt skumt Jajsen, att man får olika svar...

Min verkstad här sa att de skulle kolla med BMW centralt, och man får ju lita på det de säger.

/Tobbe
to
708
toby 2001
Bmw Z4 3,0 2003
Jag har skrivit detta tidigare men här kommer det en gång till....

Jag bytte motor i en e30 325i 1987, monterade en motor från e36 325i 1992 istället, (monterade även komplett kat m.m.) min lokala bmw återförsäljare gjorde en kontroll att den "nya" motorn var i orginalskick gällande avgasrening, m.m.

Dom skrev även ett intyg om "jämförande undersökning" att motorn var från en 325i 1992 och hade si och så många hästar/newtonmeter.

Tror jag betalade ca 500kr för detta jobb. Sedan vägde jag bilen och bokade tid för reg. besiktning.

Bilen blev godkänd med "nya" motorn och har rullat på våra svenska vägar sedan dess...

Det som ska kontrolleras är kort sagt att motorn och dess avgasreningsutrustning är i originalskick och verkar fungera. Det är i praktiken upp till verkstaden att bestämma hur noga man vill kolla och vilka data man behöver (jämför med vad som ska stå i intyget) men ska man göra 100% rätt så ska man gå efter den komponentlista som ska ha funnits vid motorns ursprungliga avgascertifiering. Där ska alla viktiga komponenter anges med artikelnummer etc. och den listan brukar var halvsvår att få tag på. Listan är förstås också unik per fordon/motor så det går inte att lägga upp en generell lista.

När det gäller att "katalysatorkonvertera" en bil så framgår det klart och tydligt av lagtexten (SNFS 1992:12) att om man stoppar motor MED kat i en bil (årsmodell 1976-88) som INTE haft kat från början, så krävs inget avgasintyg. Jag vet att det förekommer både verkstäder och besiktningsmän som tyvärr inte vet detta. Men jag vet faktiskt också att jag har rätt ;-)

Som ni förstår hänger mycket på hur pass tillmötesgående verkstaden är. Det är ju alltid enklare att bara säga nej men en "bra" verkstad kan oftast hjälpa till och har de dessutom bra kontakter på BMWs huvudkontor kanske de kan ordna saker som BMW normalt sett säger nej till...

/Gustaf
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
OK, tack för svaret Gustav.

Den kontrollen som gjordes på toby 2001:s bil, är det samma som som den som kommer behövas vid reggning av en -88? eller är det nått annat intyg dom skrivit där?

Nanker.
Den verkstan ja varit i kontakt med har oxå varit i kontakt med tekninska och det skulle nog gå att fixa detta med lite hjälp från dem sa dom.

mvh Erik Jakobsson

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.