AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
159.801

M50 i E30 ,fyll gärna i

Sida 14 av 20
Mu
103
Muratos
325is -90
325ix Touring -88
jag kör med 325a låda från e30, så vet tyvärr inte om kardanen passar med m50 låda.
Jag ska försöka lägga upp schemat SENT ikväll, om jag får igång internet hemma.

Jag läste länge sedan att kupéfläkten och elhissarna inte funkar för att de är ihop kopplade med e30 tändning, och att man kunde koppla om på ngt sätt förbi säkringslådan och sedan anväda sig av relä och extern säkring (dvs utanför säkringslådan), eller att man kunde helt enkelt bara permanent jorda fläkten och hissarna, men då finns chansen att man glömmer att stänga av kupefläkten.

Ngn annan på ett forum, minns inte vem o var, nämnde ngt om att det kan vara fel på tändningslåset, men jag tror inte att det är aktuellt längre för att de flesta verkar ha samma problem med kupéfläkten efter motorbytet.

Jag ska börja titta närmare på mitt problem efter nyår, skriver om jag kommer fram till ngt.

Hur gör ni med besiktningen, ni med katt?
Tack muratos vore riktigt vänligt ifall du kunde fixa de...
:)

Jag undrar också... hur gör ni med katt vid besiktningen?
Mu
103
Muratos
325is -90
325ix Touring -88
ursäkta att det har tagit så långt tid, har fortfarande problem med mitt internet hemma, men så här kopplade jag, då funkar det mesta problem fritt, utom kupé fläkten, elhissarna, och oljenivå varningslampan på checkpointen

M50b25 e30 320-90
13, fuelpump/ox.sensor 6, grön/lila
24, bensinmätaren 8 vit/svart
14, hast.mätare 14 svart/vit
12, Temp. 4 brun/lila
18, starter 18 svart/gul
19, Diagnostic com. 11 vit/grön
23, oil pressure 5 brun/grå
20, rpm 9 svart
21. ign.switch 7 grön
25, alternator charg. 1 blå

Har inte testat men jag tror att 10 och 2 på bilen, är kopplade till oljenivå varnaren på checkpointen på taket.

Hoppas att det går bra nu!
Grubblar lite i ett tidigt skede:
Bör man sträva efter en vanos-motor? Upplevs det någon skillnad i en E30?
Blir det någon skillnad på soppaförbrukningen med eller utan vanos?

to
708
toby 2001
Bmw Z4 3,0 2003
vanos motorn drar lite mindre soppa.....

///Tobbe
Mu
103
Muratos
325is -90
325ix Touring -88
på tal om vanos, ngn som känner till vad felet kan vara:

när jag kopplar min vanos, så skriker motorn otroligt mkt när jag gasar lite, så jag kör utan vanos nu, måste hela vanos enheten bytas?

en annan fråga oxå, ni som inte har sänkt era e30, får ni på 9x16 tummare med 215-40 däck på back utan att den tar i ngnstans?
Muratos, du har inte fått någon spänning polvänd till vanosen? Ibland kan det bli en "bromsande" effekt om det blir så.

/Tobbe
Mu
103
Muratos
325is -90
325ix Touring -88
ingen aning faktiskt, har inte alls öppnat vanos skiten....hur kan jag se det utan att skada den mer?

Jo
172
JohnC
318is -90
323ti compact
Hur knöligt är det att hiva ned en 323 M52 motor istället för det tunga M50 aset. Jag har fått för mig att det skiljer närmare 15 - 20 kg i vikt.

Besiktning är ointressant för min del.

JohnC
Rent fysiskt är det ingen större skillnad, EWS systemet eller vad det heter är visst lite bökigt att få till (om det nu sitter på de modellerna)
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
Tja

är lite sugen på liknande projekt, fast i en touring (finns bara med kat), vill ha den besiktigad så en reggning som ombyggt är ett måste,

så jag undrar vad som måste göras för att fixa det? hade varit fint om therealpinto kunde kika in o säga exakt då ja inte hittar nån info på SFRO:s hemsida.

tänkte utgå ifrån t ex. en 318 eller 316 o byta bak o framvagn (+ bromsar) motor o låda samt skaffa servo till den, det borde väll räcka av vad ja lyckats läsa mig till här på forumet. men vill gärna få mer exakta uppgifter.

mvh Erik
Mu
103
Muratos
325is -90
325ix Touring -88
Är intresserad av samma sak som jajsen!

Jag ringde sfro, och fick inte reda på mkt, killen mumlade ngt om att jag måste ändra på mkt, och även stoppa in en bur :S

Jag är inte säker på att jag exakt förstår frågan...ni vill byta motor i en BMW E30 touring som idag har kat?

För att kunna göra det krävs:
A. Ett avgasintyg på nya motorn från BMW
B. Att effekt/vridökningen kan godkännas vilket i praktiken brukar betyda att man måste regga som ombyggt fordon och ligga inom 15kW/100kg tjänstevikt. För att FÅ regga som ombyggt fordon måste man minst byta till exempel motor, låda, bakaxel och HELA bromssystemet.

Avgasintyget i A brukar vara det svåraste.

/Gustaf
Hej Gustaf!

Jag har bytt bakre bärarmar, krängningshämmare, fjäderben fram, samt fjädrar och dämpare på min 318 -88 till motsvarande från en Alpina B6 3,5-89 (det mesta samma som 325). Bromsar från E-30 325.
Jag tog kontakt med SFRO angående ett motorbyte i denna, och fick då detta tillsvars:

"Jo om 325-prylarna är grövre än dina 318-prylar så går det bra.
Ty om du byter ut eller kraftigt modifierar motor, växellåda, fram- och bakaxel samt bromsar - men behåller karossen intakt - så är din bil ett ombyggt fordon - och då får den maximala vikt/effekten vara 15kW per 100 kg tjänstevikt - det motsvaras ungefär av 200 hk per 1000 kg."

Kollade med bilprovningen eftersom det sitter kat på bilen, och där verkade det heller inte vara några bekymmer, för katten var"frivillig" på denna modell(?).

Verkar detta med katten stämma? Jag hade tänkt välja en motor med kat.
Behövs ett intyg från BMW i alla fall, när man besiktigar till ombyggt?

/Tobbe
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
Hej Gustav, trevligt att du kika in igen!

Men måste man ha ett intyg från BMW att motorn är avgas sertifierad när man sätter den i ett ombyggt fordon? räcker det inte med en "jämförelse kontroll" som en verkstad kan inteyga, alltså dom kollar att alla avgasreningsprylar som sitter original på motorn sitter kvar även i den nya bilen?

motorn sitter ju i en svensksåld bil o är redan godkännd, inget snack om turbo eller nått sånt som gör att motorn inte anses var i sitt "avgas sertifierade sick" måste man endå ha det intyget?

mvh Erik

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

(ärligt stulen av Jesperado)
Nanker, vem pratade du med på Bilprovningen? Har bilen kat ska avgasintyget krävas men alla enskilda besiktningsmän kan inte reglerna utantill...

Jajsen, ombyggt fordon har EXAKT samma avgasregler som andra bilar. Ingen skillnad.

Avgasintyget är ett resultat av en "jämförande kontroll". Tom 1988 års modell kan intyget skrivas av en verkstad direkt men from 1989 års modell måste även BMW Sverige skriva under.

/Gustaf
Gustav:
Det var som jag misstänkte då, för bra för att vara sant...
Jag ringde kundtjänst, tekiska frågor och blev kopplad till en man som jag inte minns var han satt eller hette. Det var ett tag sen.

Verkar ju dock hoppfullt om det räcker med ett intyg från en kunnig verkstad på en -88, eller måste det vara en auktoriserad?

Muratos:
Kan tyvärr inte hjälpa dig där, har inte skruvat med vanos.

/Tobbe
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
OK tack för klargörandet,

ser jävligt mörkt ut då tyvär.

mvh Erik

"Kunnig verkstad" men det är Bilprovningen som bestämmer vilka de litar på, så i praktiken lär det vara auktoriserad som gäller. Verkstaden ska ju också kunna få fram uppgifterna till intyget (avgascertifikatsnummer osv.).

/Gustaf
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
är det 100% säker att de tär omöjligt att få ut avgas certifieringen på en helt original motor? eller moste motorn sertifieras om för att den sitter i en annan kaross?

när under processen rä det som pappret behövs? vid SFRO besiktningen eller hos SBP?

fan, vill ju verkligen lyckas med o få en E30 Touring med M50 lagligt (utan att flytta till tyskland)

mvh Erik

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.