AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.908

Ipaq och AUX in på bmw orginal system

Sida 1 av 2
Är de någon som kör mp3 genom Ipaq eller Ipod tillsammans med sin orginal stereo?
Jag har en buisiness cd i min 330 dvs singelcd, jag borde ha cd växlar ingången ledig för ett sådant bygge.
Att sända det FM vägen är en lösning som tappar för mycket ljudkvalite enligt mitt tycke.
Jag använder redan Ipaqen till navigation, men vill använda den som mp3 spelare i bilen.
Förslag på lösningar välkomnas.

De finns en Amerikansk nätbutik som säljer färdiga lösningar för IPOD för ungefär 2 kkr. Dessa fungerar bara med 2003 E46 och framåt tyvärr.

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
Vilken Ipaq kör du navi med?
Vad har du för naviprogram och vilken antenn kör du med?
Lite nyfiken bara då jag själv även använder min Ipaq till navi. Är lite besviken på dålig uppdatering från GPS ,den släpar en del så är det täta svängar så hinner den ej med. Kör själv med Destinator ver 2.

Jag använder IPAQ 3970, Destinator 2.0 med tillhörande antenn. Jag tycker inte min släpar något nämnvärt.
Jag har iregel kontakt med 8-10 satelliter. Den släpar lite när man acclerar kraftigt, men visar alltid rätt hastighet efter några sekunder. När man navigerar tycker jag den i princip alltid hänger med, avstånds bedömingen till korsningar och rondeller kan dock vara lite knas imellanåt.

BMWCS Syd #05392
Länk
Den infon jag hittat är på bmwtricks, där visas dock endast en installation med tv/nav i bilen.

samt denna:
Länk
Och kasett lösningen är utesluten.

BMWCS Syd #05392
Länk
Tänkte föreslå just adapter från Blitzsafe eller dylik. Funkar inte med tidigare modeller, skumt?
Ang. Destinator osv: Först och främst ser man till att ha högsta möjliga hastighet på dataöverföringen mellan mottagare och PDA, i inställningen väljer man med fördel SIRF-protokollet och gärna 38900 eller uppåt i hastighet.
Själva datapaketen från GPS kommer ju 1gång/sek, inte mycket att göra åt. Kör man hastigt så kan korsningar osv komma lite offside. Samma på Destinator och t.ex TomTom.

FP
Jag tror jag hittat de jag letar efter, de borde vara denna produkten, har mailat för att säkerställa att de passar till min huvudenhet. Lägger ut det i tråden för framtida referens.

Länk

BMWCS Syd #05392
Länk
PE
144
PEH61
X3 30D -14
Z4 3,5 iS -10
WENDTAN
Passade den boxen eller hittade du något annat, letar själv efter en sådan lösning för att kunna använda en lös mp3 spelar
BM
178
BMWentu.
728iA -96
Subaru Legacy-01
Tja Wendtan/ har du gjort nåt fram steg i det här har du köpt denna adapter jag är mycket nyfiken. Har samma problem har insttalerat laptopp i bilen men jag vill har ljud i original system. Det finns ingen Aux ingång på min bmw proffsione rds sterero. Dena har 17 polig gammal kontakt. Hör av dig .

//Harvinder
Th
59
TheHenk
318i -04 (04.06.18)
Har också varit på jakt efter just den Connects2 adaptern som Wendtan länkar till! Det verkar vara precis vad man behöver för att få en aux ingång!

wendtan: Du kan väl låta oss veta sedan om detta är rätt väg att gå?

/TheHenk

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Tja.
Också inne på att kopplain en extern ljudenhet via aux på en business cdspelare.
Det jag inte förstår är VARFÖR måste man ha en adapter som kostar ca 1200kr från connect2 ? Kan man inte koppla in den direkt in i cd:n, om man vet vilka "pins" i kontakten som gäller ?

Dessutom så undrar jag också hur man väljer aux efter det att man kopplat in den på stereon?
Kan det vara så att adaptern krävs för att man ska kunna välja aux ?

Ser att www.brl.se har 2 st olika kontakter som man kan köpa. Kan man inte använda någon av dem ?

/Pär
Mitt Mp3 projekt har tyvärr avstannat så jag har inte svaret på era frågor tyvärr. Ja måste lösa själva "h.d" problemet först alternativt köpa en ipod.

Men enligt allt jag läst på diverse amerikanska forum så ska ovanstående länkade adapter(från i havetohaveit) vara de som behövs.

Preko: Bmw använder sig av en intern variant på lågnivå och är inte kompatibel med "standard" prylar.

Angående vilken källa som mp3 spelaren blir så är svaret aux. Den ersätter cd växlaren om man nu har en sådan.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Har själv en Ipod och beställde en sats för inkoppling via cd-vxl uttaget från Ihavetohave.it men de säljer inte på export men nämnde att de skulle göra det i början på maj. Har försökt komma in på deras forum där alla nyheter presenteras men den är ju stängd :(
Så nu blir det en Alpina Mp3 cd-vxl istället.

M V H
Stephan

-Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk
Tackar för svaret.

Ok, hmm kanske blir en fm-sändare tills vidare då. är ju inte så himla dyrt, vi får se.

/Pär
Stephan: Humm, en alpina mp3 växlare, har den turbo då eller? :)

Jag har kikat på den lösningen själv men tycker att den verkar vara lite instabil ihop med bmw orginal stereon.
Dvs den har lite nycker för sig när man hoppar över låter 100 osv.
Stort plus för att den funkar med multiratten osv dock.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Wendtan:
Gammal vana att skriva Alpina;)
Ok, det visste jag inte. Kan du ge några exempel hur den reagerar när den är nyckfull?
Tack på förhand

M V H
Stephan

-Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk
Hmm hittade detta
Länk
Verkar vara en guid hur man gör en egen aux ingång.

Om det här fungerar på äldre bmw originalstereos vet jag inte. Har för mig att det här handlar om 2002 stereos och nyare.
Nån som vet ?

/Pär
Th
59
TheHenk
318i -04 (04.06.18)
Enligt den artikeln som preko länkar till ovan verkar det som att det finns en BMW AUX-input adapter som tiibehör???

/TheHenk

En gång BMW - Alltid BMW - Nu endast 2 dagar kvar till ny BMW
ShProPro-medlem
207
Shopkeeper
X5 3.0iA -04 Safirsvart
Jag köpte en AUX-anslutningskabel på BMW till 525:an ifjol, den har artikel-nummer 65 12 0 153 502, och då får jag upp AUX i menyn på stereon, uttaget placeras i handskfacket, men den passar bara på E39 och X5, och tydligen bara bilar tillverkade senare än 09/-02, till E46 heter den 65 12 0 153 501, men det är samma sak där, från 09/-02.

mvh
Kent
Allt som behövs är en iPod och ICEiceLink ifrån Dension! :-)

Länk

Kommer en uppgradering som ska kunna visa ID3 på navigator skärmen.

/RS2
Th
59
TheHenk
318i -04 (04.06.18)
Shopkeeper: Får man fråga om du kommer ihåg vad den gick lös på? Jag ska iofs ha den för E46:an men priset borde väl vara ungefär detsamma!?

/TheHenk

En gång BMW - Alltid BMW - Ny BMW idag!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.