AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.822

Har BMW aldrig byggt en Turbomodell som går på bensin?

Sida 1 av 2
Njuren
Har BMW aldrig byggt en Turbomodell som går på bensin?Eller kommer dom o göra det?

BMW - i nöd och lust
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gjordes redan i början/mitten av 70-talet!
Länk

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Po
110
Power M5
BMW M5 -91
de är nog bara alpina som byggt några moderller
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Suck, 2002 Turbo.Det skulle jag gärna vilja ha en,enda modellen av 02 som jag inte har ägt..

hjorten
*B
535
*Bumse*
324td -88
745i E23 med en 3,3l sexa med övertryck är ett exempel.

Min ögonsten..
Länk
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Jag hoppas BMW inte kommer bygga överladdade motorer. Har kört en chippad Audi A6 allroad 2,7t. Ingenting, ingenting, sedan kommer allt: Ketchup, blä :)
Bmw ludde
Bmw kommer i framtiden att ta fram turbomatade bensinare, har jag läst.

Mvh Ludde
Länk
Ludde,

Tro inte på allt du läser ;)

BMW har gjort en sak av att utveckla de finaste tillgängliga sugmotorerna, och lyckats väldigt bra med detta. Personligen så hade jag inte haft något emot en överladdad fabriks-BMW, men tänk på följande:

BMWs M62 4,4 liters V8 utvecklade 286 hk. Med hjälp av Valvetronic (och givetvis en mängd andra modifikationer) utvecklar man nu ur samma motorvolym 333 hk (i 545i/645i/745i).

Tills lanseringen av E90 (nästa generations 3-serie, 2005) skall även BMWs raka sexor vara försedda med valvetronic-tekniken. Då kan man applicera samma procentuella effektökning, och helt plötsligt är 260-270 hk ur en 3-litersmaskin inte omöjligt. Vem behöver då turbo, är min fråga?

Mvh,
Kalle
_____

Länk
BMW har verkligen indikerat att man KOMMER med turbo i bl.a nya V10:an men troligen även i andra (bensinare). Tro´t eller inte.

FP
Haha, den ultimata ironin. Alpina har övergett turbotrimning och börjat kompressormata, och BMW skall börja turbotrimma. Det är nästan too much...
TT
105
TT:r
2002 touring.1973
Alpina - rätt.
Vid turbomatning finns effekttillskottet oftast i det övre varvtalsregistret. Kompressormatning innebär att vridmomentet stärks över en stor del av varvtalskurvan. Turbo säljer bilar, kompressor levererar.
Dom har ju byggt alpina b10 biturbo på över 300 hästar
Folke,

Var har du fått denna information? Jag är mycket nyfiken :)

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Jag läste det (!) i AM&S, men har även sett uppgifterna på nätet, var har jag glömt tyvärr.
Tror det var rätt länge sen i AM&S, vill minnas att det var tillsammans med de allra första bilderna på nya 5:an, långt innan bilderna började cirkulera här på nätet. Det visade sig att bilder var rätt också, i efterhand. Jag brukar spara tidningen och har sökt efter just dessa uppgifter men förgäves, nån i familjen har slarvat bort den...
Har för mig att de bl.a formulerade sig just i stil med "nu tar BMW hem tekniken som Alpina har kört med länge " osv.
Det rörde sig om bi-turbo på V-motorerna osv, huga....
Att BMW har förfinat sina sugmotorer och höjt effekterna duktigt är tveklöst sant, men märk väl att det råder ett hästkraftskrig utan dess like bland de tre tyska pojkarna.
333Hk är fint ur 4,5-litaren men vad hjälper det när Audi/MB fläskar på med 500-600Hk?
Kommande M5:an med V10 och 500Hk jämnt är väl redan höjd till nånstans runt 550Hk läste (!) jag. Orsak: Se ovan..))

FP
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Jag har oxå läst detta i AMS. Stod bland annat att bilen skulle troligtvis heta 330ti

Micke K. bmwcs nr.05085
Länk
Folke,

OK, det har jag också läst. Jag trodde att du hade information från någon "hemlig" initierad källa eller något :)

AMS i all ära, men BMW med bensinturbo....jag tror det först när jag ser det....

Mvh,
Kalle
_____

Länk
KH,

varför inte ha ha ännu mer effekt med turbo än utan turbo. TT:r riktigt så enkelt är det inte att en kompressor är bättre på allt än en turbo, en mekanisk kompressor levererar som du säger effekten vid lägre varvtal generellt sett än turbo, dock tar kompressorn effekt från motor, en turbo drivs av avgaserna tar inte på samma sätt effekt från motorm, dvs högre verkningsgrad.

/Simon
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Av vad jag har hört så kommer V10an utan turbo. Dock så kan det komma en sexa med biturbo i framtiden. Det är dock ett ganska löst rykte.

//Thorssa
Visst kommer V10:an utan turbo först, den är ju redan visad osv, Troligen vässas den dock något vilket iofs inte bör vara några probs, även utan turbo. 10-15% eller nåt på denna spis gör ju några Hp....
Det här med turbiner osv ligger lite längre fram. Och 330Ti, nja knappast!!))

FP
Njuren
kingigt me TURBO på luckan

BMW - i nöd och lust
breyton har byggt turbo till bmw länge med en hel del effekt i olika modeller
www.breyton.com

helgonet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.