AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.481

BBC:s Top Gear prövar Z4

Sida 1 av 2
ay
234
aye
Z4 3,0i 2004 (ljusröd)
BBC:s Top Gear prövar Z4. Filen är på 50 MB och inslaget är på 4 minuter 54 sekunder.

Länk
Trevlig provkörning, men jäklar vad han dissar Z3... Fy! :)

/Masten

"En BMW går aldrig sönder - den kan bara tillfälligt upphöra att fungera"
vo
141
volatile
BMW Z3 Coupé 3.0 -2002
Jag är iofs benägen att hålla med han.. Iaf vad gäller Z3 Roadstern. Uppenbarligen har han inte provkört Coupén.. :)

*gömmer mig för alla Roadster ägare nu*
Han lär aldrig testat en M ROADSTER! :)

19" :-)
vo
141
volatile
BMW Z3 Coupé 3.0 -2002
Jodå, det måste vara det han pratar om. Det är ju inte kraften han pratar om utan att den är lite känslig om man kör den hårt.

Oavsett om du kör M-roadster eller en 2.8 Roadster så har du ju det klassiska Roadster-problemet.

Jag tycker tom. nästan att det yttrar sig mer i M-versionen, eftersom den ger föraren möjlighet att verkligen köra hårt med tanke på effekten.

Nåväl, detta är ju ett urvattnat ämne iofs. Jag och många andra anser att Roadstern (M) är på tok för vek, och andra gör det inte. Det beror väl på körstil, och vad man relaterar till.

På Z4:an har dom ju lyckats mycket bra att hitta styvheten trots avsaknat tak. Jag håller med han om att det är en enorm skillnad.

/Vol
patrick0209
aye

LÄNKEN FUKNA JU INTE
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Tiff Needell tycker inte att M-roadster skulle vara vek i Burning rubber, eller i hans test av den när den kom. Inte heller hans kvinnliga kollega när hon testade 01:an i top-gear. Inte heller Heller har jag hört någon annan motorjournalist säga att den skulle vara vek. Däremot har de sagt att Coupen är lite bättre, vilket är fullt naturligt, likaså att Z4 skulle vara lite bättre. också naturligt eftersom utvecklingen går framåt. Men att den skulle vara vek?!?! Nej för att inte vara en renodlad racer så kan man inte kalla den det.

Topgear får säga vad dom vill. Jag tycker inte sämre om min bil för det. Finns ingen bättre bil i den prisklassen enligt mig.

/Carl

Länk
vo
141
volatile
BMW Z3 Coupé 3.0 -2002
Jag tycker TopGear och liknanden program vänder kappan efter vinden rätt mycket dock. Man kan ju undra om dom får vissa förmåner i att rosa en bilmodell/märke. Jag håller med om att Z3:an var så "himla bra" när den kom, och en klockren bil att köra. För att sedan nedtalas när Z4:an kommer, då man helt plötsligt kommer med såna påståenden man aldrig sa då man prövade Z3:an.

Men, somsagt. Alla har vi olika åsikter om allt, jag talar av mina egna erfarenheter då jag tycker M-roadstern helt enkelt har en för stor motor, i en för vek bil.

När jag skulle köpa min första Z3:a fick jag möjligheten att göra ett side-by-side test på gamla landvettervägen i Göteborg, provade samma bil Coupé VS Roadster, samma dag, samma förutsättningar, och samma väg. MIN uppfattning var att Roadstern inte riktigt klarade av de hästarna den har i sig.

Detta tycker jag dock att dom har lyckats mycket bättre med i Z4:an, vissrligen har jag bara kunnat prova 3.0an ännu, eftersom någon M-version inte finns, men jag tycker det är en enorm skillnad.

Sammanfattningsvis måste jag säga att jag medhåller Top Gear's senaste "påhopp" om att just Z3 Roadster är "Wobbly". I relation till andra sportbilar, och Z4:an är den det... Men det är ju fortfarande en bra bil, med många nöjda ägare. Somsagt, allt är i relation till annat, och alla tycker olika.
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Vad hände med länken? jag får den inte att fungera!

Z3MPower.

P.S. Var det inte anledningen till att coupen byggdes, alltså att M roadstern var lite vek i chassit (eller något). Nu har jag aldrig kört en roadster, men det är vad jag läst mig till. Som Volatile skriver, det behöver ju inte betyda att det är en dålig bil och det är väl tur att utveklibgen går framåt, synd hade det väl varit annars. D.S.

Nog diskuterat var är filmen!?
z3mpower: Filmen togs bort från servern pga. för hög belastning tror jag. Jag laddar upp filmen på Z3-FTP:n, ftp://z3:z3users@z3.hoj.se .

/Masten

fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Filmen finns kvar på servern, de har bara bytt namn på den (movie.mpeg)...
Länk

Från www.bmwmregistry.com ang Z3 Coupé vs Roadster...

- What's the story behind the M coupe's development?
The M coupe was developed under the leadership of engineer Burkhard Göschel with the intention of adding increased torsional and structural rigidity to the Z3 roadster’s chassis. The development team had a hard time convincing the Board of Directors to approve the model for production, but it was eventually given the green light as long as it remained cost-effective to produce. To achieve this goal, as many body panels as possible had to be shared with the roadster, thus the doors and everything from the A-pillar forward are interchangeable between the coupe and roadster, as are most interior parts. The Z3 coupe, which mates the M coupe's body with the standard Z3 drivetrain, chassis and cosmetics was approved for production at the same time.

- How much stiffer is the M coupe compared to the M roadster?
The M coupe has a static structural stiffness of 16,400 Newton-meters per degree of twist, which is 2.6 times as twist-resistant as the roadster. BMW claims this makes the structural stiffness higher than any other model it has ever produced. Dynamic stiffness is rated at 29.2 Hz, the same as an E36 M3 coupe.

/Fredrik
Man tackar för länken. Alltid kul med TopGear :)

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
fdahl: Jag skrev den ändrade adressen tidigare i tråden, men det inlägget togs bort. Fick samtidigt ett mail från Autopower om att inlägget tagits bort på begäran av trådstartaren, om jag förstod det rätt. Senare på kvällen fick jag ett mail från han som driver servern (en engelsman) som filen ligger på om att det inte var tillåtet att länka till de filer som han har, och att jag därför skulle ta bort länken, vilket då redan var gjort av Autopower. Om inte skulle han bli tvungen att ta bort filen från sin server. Det var just därför jag la över filen på FTP:n ovan.

/Masten

fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Ok, men då borde min länk vara ok eftersom jag inte länkar direkt till filen =)

Annars antar jag att Autopower crew får ta bort mitt inlägg också...

En trevlig film är det iaf! (även om de dissar Z3 lite väl mycket)

/Fredrik
Visa användare
132
Krokodil
BMW Z4 3.0
ahhh.. unerbart ! men nu längtar jag vansinnigt till våren hade nästan glömt bort henne..

Hellre snygg än rik
Visa användare
132
Krokodil
BMW Z4 3.0
Fast jag gillar inte det sista han sa om att den inte är lika snabb som porshe boxter :-) , när dom är i stort sett lika snabba runt Nuerburgring och Hockenheim (boxter S)
Länk

He makes the sign of a Z
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Det är som vanligt, porsche får oförtjänt bra kritik för sin prestanda.

Poängen han har är: Z4 är inte en ny Z3 på samma sett som en 3 serie är inte en fem serie. Därför heter den Z4 och inte Z3 precis som till exempel en 328 heter likadant över åren oberoende på kaross serie men går inte att jämföra med en 528 som är en helt annan bil. Därför häpnar jag att efter en så klok början faller han ändå åt att göra den jämförelse som han antydde inte finns.
För övrigt: jag tror och hoppas att en Z3 kommer att så småningom återkomma som modell, en mindre Roadster kanske även redan under Z4 livstid som förväntas vara i produktion kanske ändå in på 2010 talet?

Fdahl: jag observerar med häpnad att Coupen är mer än 2 och en halv gång styvare en Roadster: otroligt!!! Det är som om det var två helt olika bilar.

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
z3c 4 ever!: Dessutom har jag för mig att jag har läst någonstans att Coupéns kaross är styvare än Viper och andra "superbilar". Skönt att BMW-teknikerna lyckades övertala ledningen om att bygga den! =)

Någon ny Z3 lär det aldrig bli. I så fall kommer den att heta Z2 eftersom udda nummer är lika med 4 dörrar enligt BMWs nya standard.

Jag skulle vilja se en Z6 som ersätter Z8...

/Fredrik
fdahl: inte då så kontigt att M Coupen blev Motorteknikens näst bästa bil i test på bana för några år sedan. Då blev t.o.m Lambo Countch nerskriven i jämförelse till M Coupe.

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.