AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.192

330 Peformance Package

Sida 1 av 2
Är de någon som vet vad detta paket som ska finnas som tillval (I USA) Innehåller? En liten kompressor? Måste vara något likande då man trampar ner i e36 m3 teritorium 0-100.
Länk

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Är inte deras performance package lite som vårt sportpaket?
Från www.bmwusa.com

This package offers more power, quicker acceleration, short-throw 6-speed manual, higher redline, more responsive handling, higher top speed, deeper engine growl, and more.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Player: Det framgår av texten att det inte är liknande vårat sportpaket. Sportpaketet kanske ger more responsive handling men knappast higher top speed, higher redline, more power eller quicker acceleration. Mycket intressant. Är Dinan fortfarande officiell hustrimmare i USA?
Acey: Ja Dinan är fortfarande officiell hustrimmare.
När jag såg prestandan började jag oxå undra, därav min fråga. :) Skulle tro att de rör sig om en mindre kompressor konvertering, men har inte hittat specifikationerna än.

BMWCS Syd #05392
Länk
330 Peformance Package är en speciell USA modell som har kommit till på grund av den stora efterfrågan på en mindre E46 M3 fast som fyrdörrars modell. Lite annan motor, chassi, mm. Den har INTE någon kompressor!

Angående Dinan så har de tappat mycket i anseende det senaste på grund av sina hysteriskt höga priser och mer eller mindre fejkade prestanda siffror samt några fall där de bl a sågat isär Z8or vid modifieringar.

/RS2

RS2: De är alltså fortfarande en 3.0 liters motor? Att pressa ner 0-100 från 6,5 till 5.9 görs inte bara genom att sätta högprestanda kammar och annat avgassystem. Skulle vara väldigt intressant att få veta vad som är gjort med M54TU
Hittar inte info någonstans om exakta specifikationer.

BMWCS Syd #05392
Länk
Wendtan,

Press release ifrån BMW USA. Andra kammar, högre varvtal, annan växelåda och utväxling och ny programvara.

/RS2

PERFORMANCE PACKAGE NOW AVAILABLE ON 330i COUPES AND CONVERTIBLES

Debut at the Los Angeles International Auto Show

Woodcliff Lake, NJ - December 4, 2003 ... The widely-acclaimed 330i Performance Package, originally introduced on the 330i Sedan in January 2003, will make its debut on the 2004 330Ci Coupe and Convertible at the Los Angeles International Auto Show on December 29th, 2003. The 330i Performance Package has received rave reviews from the press on the strength of its performance and handling prowess. The extension of the Performance Package to these two additional models will raise the driving experience of the 330Ci Coupe and Convertible to an even higher standard.

The 330i and 330Ci Performance Package has been created exclusively for the North American market for enthusiasts by enthusiasts at BMW Individual, a division of BMW M GmbH. Every aspect of the driving experience has been enhanced by the Performance Package. Engine modifications, which include different camshafts and performance-modified Digital Motor Electronics, yield a 10 horsepower increase to 235 for the 3.0-liter in-line six. A six-speed manual transmission is already standard; however, with the Performance Package it will include a shorter shift lever. The package also includes a shorter final drive ratio. The benefits of these modifications are immediately evident - the 330Ci with Performance Package will accelerate from 0 - 60 mph in 5.9 seconds-about half a second faster than a standard 330Ci. To match this power boost, a new sports suspension-more aggressively tuned than the 330Ci's standard sport suspension-is mated to 18-inch wheels with mixed-size performance tires(1). In addition to the wheels and tires, the exterior of the 330Ci Performance Package is distinguished by its Aerodynamic Package, high gloss Shadowline trim and an exhaust that not only appears, but also sounds more aggressive.

The look and feel of the interior has been refined with cloth and Alcantara sport seats matching the Alcantara sport steering wheel. An anthracite headliner and Black Cube aluminum trim complete an ambiance tailored to the enthusiast. Attractive Silver Cube aluminum trim is optional at no extra cost. The instrumentation includes red needles while the tachometer reflects the modified engine's 300 higher rpm limit. Production of the 330Ci Coupe and Convertible Performance Package will begin in March 2004 with the first cars arriving at BMW centers in April.
Sen är det faktiskt skillnad på 0 - 100 km/h och 0 - 60 mph.

/RS2
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Kanske dom får en eurospec med 231hk ist för 225hp
RS2: ja om jag inte minns fel är 0-60mph = 0-96.204 km/h

BMWCS Syd #05392
Länk
Player: De är ingen skillnad på effekten i den amerikanska o den europeiska versionen. De använder bara ett annat sätt att mäta hästkrafter(Bhp) vs våra DIN Hk.

Rs2: Du måste hålla med om att prestandaökningen är imponerande med andra kammar och högre varvtals stopp?

BMWCS Syd #05392
Länk
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
wendtan!

Du uppgraderade väl oxå motorstyrningen nyligen?
Blev det ett högre varvtalsstopp då? Det är nämligen 530´s mjukvara som man får.
RS2:De verkar hänga mycket på växellåda och utväxling och väldigt lite på effektökning i detta fallet. Intressant hur som helst.

Tack för bra info.

BMWCS Syd #05392
Länk
Player: Mycket välbefogad fråga, de stämmer att jag uppdaterade min motormjukvara till version 35.
Jag har ingen aning eftersom jag inte provat o dra min bil till rödmarkeringen varken före eller efter uppgraderingen.

Varför skulle 530 har högre satt varvtalsstopp undrar jag?
M54TU är väl samma motor i 530 som i 330?

BMWCS Syd #05392
Länk
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Samma motor men annan mjukvara. Vad jag hörde då jag gjorde mjukvaruuppgraderingen var att jag fick 530´s mv.
Kanske en lättare 330 med 530´s mv gör att bilen blir snabbare. Hörde detta direkt av Borgs bil i Stockholm.
SAE (USA) respektive DIN (Europa). Brake horsepower (bhp) kan vara både SAE och DIN.

235 SAE = 238 DIN så det är väl bara ca 7 hkr mer än den vanliga Europeiska som har 231?

Jag tror nog att 7 hkr är ganska rimligt med andra kammar och ny programvara.

/RS2

Horsepower is a measurement of the engine's ability to perform work. One SAE horse is the ability to lift 33,000 lbs one foot in one minute. One DIN horse is the ability to lift 450000 kg one cm in one minute. For the same power the SAE measurement is thus 98.60% of the metric DIN measurement.

Jo jag såg att du skrivit så i "de andra" forumet med.
Mina generella intryck på den nya mjukvaran är att respons samt bottendrag blivit klart bättre.
Är din rödmarkering flyttad efter uppgraderingen?
Jag fick iaf ingen info av Förenade bil om detta, trots att jag fråga fler än en gång :)

BMWCS Syd #05392
Länk
Player,

Det är helt omöjligt att få någon annan programvara än den som är avsedda till din bil!

CD36 programvaran finns ute nu men jag vet inte vad som är nytt i den.

/RS2
Rs2: Okej, så 7 hkr och annan utväxling och vips har man vunnit 0.6 sek 0-60 mph.
De hade varit intressant att se några mätningar 0-100 mph osv.
Troligtvis är skillnaden väldigt liten i verkligheten.

BMWCS Syd #05392
Länk
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Jag gjorde även uppgradering av steptronicen. Kanske det var där 530 kom in i bilden.
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Nej min rödmarkering är inte flyttad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.