AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.583

Vända oljerikningen i turbo?

Sida 1 av 2
Bu
173
Butcher
320 2.5 TIC -85
325 Touring -88
Hej alla glada!!!! Har för mig att jag läst en tråd om att man kan vända riktningen på oljan i turbon. Alltså trycka oljan in i returen och ut genom inloppet. Någon som vet om det går och om det håller i längden?? Aggregatet i fråga är ett t25 från saab. Tack på förhand.
Visa användare
396
dieselmeken
330 diesel-06 powerchip edition
?????????

Är det meningen att man ska hälla motorolja i spolarvätskebehållaren åxå???? Kanske smörjer torkarbladen så man slipper gnissel på rutan?

MVH Göran dieselmeken Lindgren
Bu
173
Butcher
320 2.5 TIC -85
325 Touring -88
kanske ska formulera mig lite bättre. på saaben hänger aggregatet upp-och-ner, vilket inte går p.g.a platsbrist i bmw:n. Blir illa tvungen att "ställa det upp" för bästa möjliga tillfredställelse. då hamnar inloppet till oljan nedåt och returen uppåt. Är medveten om att det går att vrida aggregatet men efter ett x antal försök skippar jag nog det eftersom det inte vill lossa.
Butcher>> Nej, det inte någon bra ide du går och klurar på.
Aggregatet lär inte bli speciellt långlivat.

Ta nya tag och försök att vrida det rätt eller släng det istället. :-)

Mvh TD04

Bu
173
Butcher
320 2.5 TIC -85
325 Touring -88
F*N!! Då går de inte. När jag själv tänker efter va de en förbannat dum fråga. Nu ska f*nstyget vridas!!! Höga knän o slägga 'e de enda som hjälper. pass på!!!
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
Jag har två t25:or på min bil, aggregaten "hänger" under grenrören. Då får man returen rakt nedåt. Båda aggen är menade att sitta på s**b. Returen sitter i avgashuset om jag inte missminner mig helt, och avgashuset kan du inte vrida då detta är ihopgjutet med anslutningen mot grenröret. Det är kompressorhuset du kan vrida.

E28 M535i TwinTurbo

Herregud, naturligtvis sitter returen i lagerhuset. Både avgashuset, eller turbinhuset och kompressorn går att vrida hur mkt man vill, MEN det sitter alltid stystift mellan delarna för att dom inte ska behöva krångla på fabriken när dom plockar ihop motorerna. Om man tar loss både avgashus och kompressorkåpa så kan man ta bort stiften och sen vrida hur man vill.
Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
butcher: hej jag har samma problm som dig. försökte vrida avgashuset men det satt som berget. Är det din 320 du ska bygga på? ja kan försöka ficksa bilder på mit så kan du e vart mitt hamna. försökte svetsa litte mer i kväll men va -15 i garaget så man förs så förbanat så det gick inte. men i morgn hoppas jag på att turbon komer på plats. du får nog också göra grenröret så. kommer nog inte att gå å vrida avgashuset tror jag. men lycka till

Meningen me livet uppstod 1983 och slutade tillverkas 1993 (e30)
bm
26
bmw02racing
1600-2 -69
1602 -72
1602 -74
2002 pickup -75
318i -82
Hallå! Bäckis snackade just om styrstift har ni funderat på att kolla det ;) / Magnus
jag kan ju säga som så att det finns olika modeller av turboagg men en gemensam sak är att returen ska vara neråt så att oljan rinner av självtryck därför är även den öppningen större.

det ska vara rätt tryck in till turbon för den är ju faktiskt glidlagrad och om den behåller oljan i turbon när man stängt av motorn så bildas koks i lagerhuset och det vill man inte därför kör man med motorn igång så den kyler ner oljan lite så slipper man taskig olja.

man kan se att dom som kan lite om turbomotorer som går bra att dom har motorn igång en stund när dom kört eller en eldriven oljepump som kör runt oljan i lagerhuset.
tn
Dom sitter hårt beg å körda..

Låt det ligga lite ex..WD 40..5-56 .. på kommpressor/lagerhus nån dag.. Då losnar det lättare..

styr stift sitter inte på ex T25 saab mod cse
vad jag vet....
Bu
173
Butcher
320 2.5 TIC -85
325 Touring -88
Efter MÅNGA om och men gick det att dela på agget(inga styrstift!!). Gissa om det blev lätt att välja placering!!!! Olja in och ut löste sig precis som det ska vara. Skruvade 42 timmar i streck för att få bilen att gå och det gör den!!!! Alla som tvekar vad gäller turbo val till m20b20 kan jag starkt rekomendera T25.

Lycklig att köra överladdad BMW igen :)
T25 är en väldigt liten turbo med väldigt liten kapacitet. För dom står och tvekar på val av agg på lilla modellen av konvertering så säger jag bara Mitsubishi. Bättre än T25/T3 på allt. 13C är väl som en T25 i kapacitet och den är nästan gratis beg samt ger absolut bäst respons av alla småttingar jag känner till. Sen är det bara att byta till 15T, 16T, 18T eller 19T utan att bygga om nåt då dom är exakt lika utvändigt.
Bu
173
Butcher
320 2.5 TIC -85
325 Touring -88
Tyckte T25 passade bra till 320. Trodde det bara gick till 318 eller mindre. Har fullt laddtryck vid 1500 varv (0.55b) och hela vägen till varstopp. Vet inte om det bygger något avgasmottryck.....hur märker man det??
tn
T25 an körs väl ända upp till 2,3 saab...å ferrari använde ochså såna.. mf..:) gammal mod..men funkar.

sen bror det på hur man gör med grenrör turbo placering...

Orginal t25-vs T16 som ex så kan en t25 va riktigt smidig i tajta utrymmen...:/

tn>> Ja, T25 används på Saab 2.0t 150hk-->2.3T 200hk.
På 2.3TAero som har ytterligare 25hk har man dock slängt iväg T25:an till förmån för ett TD04HL-15T.

Ovanstående siffor jag skrivit gäller Saab 9000.

Mvh TD04
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Vad händer om man har oljereturen uppåt då? Tänkte nämligen sätta den så för att få den så högt upp som möjligt för att koppla den till oljestickans topp. Vet att oljan kan rinna in i turbinen så att det blåryker när man startar eller riskerar man att få on olja i tryckrören okså?
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Vad händer om man har oljereturen uppåt då? Tänkte nämligen sätta den så för att få den så högt upp som möjligt för att koppla den till oljestickans topp. Vet att oljan kan rinna in i turbinen så att det blåryker när man startar eller riskerar man att få in olja i tryckrören också?
danrang: tänker du mata den underifrån alltså? Oljestickan är inte det röret lite litet? man ska ha rätt grob retur, INTE och ABSOLUT inte mindre än trycksidan iaf, saken med att returen är nerår är ju för att oljan inte ska bygga tryck så man har sönder lagret.

www.535twinturbo.com
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Trycksidan är ganska så liten och där oljestickan är iaf större än den. Nja, vi får se hur jag ska göra nu sitter nämligen oljereturen uppåt men jag får väl riva turbon och vrida på den..
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Nu har jag in på sidan och ut på andra sidan, det borde fungera eller? Någon som har bild på oljetryckskontakten?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.