AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.042

Försäkra M-Bilar

Sida 2 av 2
M5
45
M5-Touring
M5 Touring -92b
OK

Kontentan av denna tråd kan man ju säga är att dom felsta m-bils ägare är nöjda med sin premie?? Jamenar det finns ju en hel del av er som svarat och försvarar att man betalar ca 20% av bilens värde per år bara i försäkring. Det säger jag absolut inget om det är ju bra att försäkringsbolagen har nöjda kunder ;)

Men JAG tycker INTE att det är rätt. För det första så kan man ju inte åberopa att man även räknar in personskador för det är ju som ANDERS S säger detta täcker ju trafikförsäkringen och en m5 gör ju inte större skada än tex en Cheva Van.

För det andra så drar ju detta ner värdet på våra bilar. Hur många är det som tycker att det är lätt att sälja en bil som kostar ca 20 000 helår i försäkring. Detta innebär ju att unga människor som har råd att köpa bilen men inte råd att helförsäkra den köper en billig m3/m5 och ev krockar den villket resulterar i att försäkrings bolaget skrotar bilen och ännu en M-bil går i graven.

-d
299
-dB
130i -07
20% av värdet för att helförsäkra en M-bil som blir svindyr att laga är väl inget att klaga på,
däremot betalar jag 25% av värdet för halvförsäkring på min motorcykel som inte är en sporthoj direkt. skulle jag ha helförsäkring skulle den kosta 100% av hojens värde per år, DET är svinigt
Försäkringsbolagens premier utgår ifrån kostnadsstatistik för ägare och bil. Att BMW är så mycket dyrare beror helt enkelt på att BMW är vållande i betydligt fler trafikolyckor än övriga fabrikat. Går inte att påstå någonting annat!

ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
tycker också att permierna är på tok för höga på m bilar. Tycker även att beräkningarna försäkringsbolagen gör är väldigt knepiga.

Jag hade en celica -87 på ca 150hk värde ca 35-40k som kostade 500kr/månad.

Skulle byta till en celica gt4 -90 205hk, turbo värde ca 80-90k skulle kosta 500kr/månad hos samma försäkringsbolag.

Få ihop det om ni kan.

Även om m-bilarna är dyra att laga så behöver ju bara förs. bolagen lösa ut dem om någonting allvarligt händer så kostnaden för en gamal m-bil är ju lägre för dem än en ny std. bil som krockas så pass att det blir skrot, så varför skall en gamal m-bil kosta mer än en ny bil??

Ta tex min m5:a är värd ca 50-60k och har en förs. på ca 15 000kr /år

skulle jag köpa en ny volvo eller saab för ca 3-400k så skulle ju förs. ligga bra under hälften..

Jag tycker att förs. bolagen borde be ägaren värdera bilen i samband med försäkringen och sedan beräkna försäkringen efter värdet på bilen som man uppgett.
no
1
norrbaggan
E30 ///M3 -89
E30 327TIC -85
E30 318is -90
E30 325i -86
E30 320i -86
I norge skulle dom ha 76 000,-Nkr/år for min E30 M3!! I pappas navn (han e 60år).. Forsikringer SUGER!
Mo
21
MouZer
320i -93
Jag har alltid drömt om att äga en E36 M3, men eftersom f-premierna är överdrivna som lär det aldrig hända.

Kollade upp en svensksåld E36 M3 försäkrad på farsan skulle hamna på 26000 kr/år !! jämför det med en porsche 996 som kostar över 400000 och kostar bara 17000 att försäkra.

Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
MouZer:
kanske är så att det är långt mkt fler unga som har råd med en M3 E36 och dom är inblandade i fler olyckor än ägare till en 996 som ofta är 40+ och förmodligen inte inblandade i så många olyckor.
Men visst är det jobbigt att det ska kosta så mkt.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Mo
21
MouZer
320i -93
Anderson_CSl: DEt är sant det du säger....

Men hur ska man skaffa en M3:a då? När man är 60 år och bor i Norra Norrland eller? För just nu verkar det vara helt omöjligt att köpa sig en E36 M3:a och försäkra den till ett rimligt pris..

Undrar hur mycket folk som äger en M3:a och är bosatt i Stockholm betalar i försäkring??

MouZer; När jag köpte min f d M3 E36:a var jag 28 år och bodde i Stockholms innerstad. Parkerade dessutom på gatan. Min helförsäkring kostade ca 13 000:- per år på Trygg Hansa och det tycker inte jag är så farligt.

Jens
haimaul
Har kollat några bolag. Exempel: 27'/år på en M3 -98, 14'/år på en -02. Bor på Söder, parkering på gatan. Inga skador, 33 år gammal, körkort i 15 år. Premierna på M-bilar har rasat iväg ganska rejält bara på ett par-tre år vad jag föstått. Én del bolag vill inte ens befatta sig med dem.

__
When in this charming car,
this charming man...
-d
299
-dB
130i -07
Om det nu är så dyrt att helförsäkra och det är så låg risk med m-bilar så kan man ju alltid ha trafikförsäkring och sedan laga den själv om man mot förmodan skulle orsaka en olycka. Detta är vanligt bland hojar som har betydligt högre försäkringspremier och lägre pris än m-bilarna.
Förmodligen gör detta att folk kör lite förståndigare när dom vet att det svider rejält om man är vållande i en olycka alt singelolycka. Olyckor där man blir påkörd eller ej är vållande är ju omöjligt att undvika.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Klart man tycker det är dyrt att försäkra M-bilar men jag förstår precis varför det är det.
Om M-bilar vore en stor inkomstkälla för försäkringsbolagen och risken så liten skulle bolagen slåss om att vilja försäkra dessa men så är inte fallet utan precis tvärtom.

Håller med -db. Om man vet med sig själv att vara en lågriskkund och betalar alldeles för mycket i relation vad bilen är värd så är det ju bara att tecka enbart trafik.

Är man ung och vill åka M3, köp en fin -93:a, skaffa bra stöldskydd och helst garage. Ta endast trafik och kör försiktigt.
Man ska dock inte ha lån på bilen och vara beredd att ta konsekvenserna om något skulle hända.
En M3 kan vara ganska krockad och ändå vara värd en bra slant i delar.

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag skulle aldrig våga åka en meter med en M5 utan minst halvförsäkring! Tänk att aldrig kunna parkera i stan utan att vara livrädd att bilen skall vara borta. Jag tycker inte man skall köpa någon fin BMW om man inte har pengar till minst halvförsäkring. Min egen 750 E32 är idiotdyr i halvförsäkring men jag betalar ändå, för mig finns det inget alternativ, tänk om bilen skulle bli stulen och slaktad eller brinna upp eller liknande!

BMW CS #5139
Som sagt alla som tycker försäkringen är på tok för dyr (vilket även jag tycker) borde ju ta och teckna halvförsäkring. Sen e det bara att köra försiktigt, som alltid...
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Ett bra larm och en dold strömbrytare till tändningen sen skulle jag sova ganska gott.
Skulle sova betydligt sämre med en försäkringspremie i storlek med en tredjedel av bilens värde.

Hur ofta får man bilen stulen rent statistiskt? Jag har haft bil i över 15år och aldrig fått bilen stulen eller vandaliserad (pepper, peppar).
Visst är det dyrt att försäkra M-Bilar, en M3 E36 har alltid varit en drömbil för mig och jag väntade länge innan jag tyckte det var rimligt att försäkra en M3.
Jag är nu 36 år bor i Norrland och betalar 8800kr/helår för en helförsäkring vilket jag tycker är någorlunda rimligt för en gammal M3a.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.