|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har under en längra tid gått och funderat på hur det kan vara möjligt att du skall behöva betala allt mellan 10-30kkr för en gammal m-bil (exempelvis min m5:a) om man beräknar att jag vid försälljning skulle få ca 100kkr är det verkligen rimligt att jag ska betala 1/10 av bilens värde bara i försäkringar per år ???. Jämfört med andra så kallade prestanda bilar tex audi s4 eller nissan 300zx tt så är ju detta nästan dubbelt så mkt rent i premie pris (jag har tidigare haft dom nända bilarna). Skriv gärna några rader om vad ni tycker och kanske finns det någon försäkrings man som åxå åker bmw som kan förklar den snedvridna prissättningen. Mvh Daniel W | |
|
Att betala 1/10 av bilens värde i helförsäkringspremie varje år tycker jag faktiskt låter ganska rimligt. Med en bil som min ligger det snarare på hela bilens värde årligen. Jag har haft en del diskussioner med försäkringssäljare, främst en på Trygg Hansa för några år sedan. Han motiverade prissättningen dels med att det var en importerad bil, dels att den var väldigt dyr. Jag frågade ungefär vad han trodde bilen var värd, och han gissade på en halv miljon!!!!! Jag frågade om han menade allvar, bilen är från 1988. Ok, sa han, 300000 då? Då frågade jag om jag skulle få ersättning med 300000 om bilen blev stulen, det visste han inte, det var inte hans avdelning. Sedan jämförde vi med lite andra bilar, det skulle bli billigare för mig att helförsäkra en Lamborghini Diablo eller en Ferrari F50 än min egen bil. Det motiverade han med att det inte finns någon skade/stöldstatisktik på dessa modellerna. Ungefär där gav jag upp... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Man kan säkert få en premie som är högre än bilens värde med tanke på att försäkringen även täcker personskador, det kan ju bli miljonbelopp oavsett hur billig bilen är. | |
| Jag tycker hursomhellst att bmw ligger för högt i försäkring rent allmänt. Iof har jag väll en av dom extremare bmw bilar man kan äga men jag tycker iof att 10 000:- helår är för mkt om man bor som jag i norrland. | |
|
Problemen startar när 3 eller 4 ägaren av prestandabilar kommer in i bilden. Ofta en man under 25 år som statistiskt "råkar" ut för fler olyckor, bilstölder, bilbränder etc. Jag räknar själv med att behöva byta till en nyare modell (E60 540 när den kommer) pga att premien på min bil kommer att öka de närmaste åren, ju mer priserna på premiumbilar rasar ju fler riskbenägna ägare. Mvh, Steaman |
|
| Jamen det är ju inga superbilar precis, en vanlig 520 och en 540 skilljer sig väll mest genon att det sitter en stor motor i 540:in vidare så rent kaross messigt så är dom ju lika. | |
|
Det har inte med superbil att göra utan bara relaterat till villka kostnader som kombinationen förare och bilmodell orsakar försäkringsbolaget! Mvh, Steaman |
|
| Helt sjuka priser tycker jag! Men det är väl vi bilägare som skall bekosta toppchefernas miljonbonusar. Kolla bara vilka kontor dessa försäkringsbolag har! Nej, dra ner premierna på dessa bilar framförallt på de äldre modellerna. En självklarhet tycker jag. Det skall inte bara vara förunnat "täta personer" att äga roliga bilar. | |
| steman: förklar då hur min bil som tillverkats i 891 exemplar där ca 20st finns i sverige kan ligga i ca 15 000:- helår. Frågan man ställer sig är ju hur många 18 åringar som köper en m5 kombi när dom kan köpa en m3 för samma pengar och det är ju den gruppen som ligger "risigast" till i statistiken | |
|
Svaret på den frågan ger du ju själv: Vad kostar M bilarnas special delar när dom gör i så små serier som 891 st bilar?? Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Gammla M3 och M5 med många mil på mätaren och ännu fler oredovisade är relativt billiga att köpa men mycket dyra att laga, därav höga premier orsakade av både trafikolyckor och bedrägerier! Mvh, Steaman |
|
|
M5-Touring: Tyvärr eller kanske inte ;) finns det fler än 20 ex i vårat land. Rent allmänt kan man säga att jag fick en liten rabatt när jag oxå tecknade barnförsäkring i T.H. P.S. Det du betalar är ändå rimligt, jag lovar :( Micke K. bmwcs nr.05085 Länk |
|
|
Gasar-Magnus: Då kan du ju berätta vad som är special på m5:an i förhållnade till en vanlig 5-serie e:34, förutom drivlinan. För vad jag vet så finns det ju inte många som försäkrar drivlinan på en så här pass gammal bil därtill bör väll åxå sägas att det är touringen som tillverkats i en serie om 891 st sedan modellen är ju som alla vet betydligt fler och skillnaden dom i mellan vad jag vet är ju karossen. Då tror jag mera på vad Steaman säger angående bedrägerier. |
|
|
Finns det bara 20 M5 touring i Sverige så är det väldigt lätt att det slår fel i statistiken. Tänk om 5st totalförstörs eller drabbas av stöld/bedrägeri så är det 25% av alla M5-T som finns i Sverige. Tyvärr finns det väldigt lite rättvisa i hur försäkringsbolagen tänker, men detta har diskuterats flitigt i andra trådar. |
|
|
M5T: FB lutar sig på en hel del statistik på alla bilar så du får ju "betala" för dom M5or som tidigare haft t.ex. skador på just drivlina, EDC ( inte helt ovaligt på M5...), inredningar mm mm sen så klart väger ju även gamla synder som bedrägerier och ett litet antal bilar i din premieberäkning ( + att FB skall tjäna pengar , inte att förglömma) och detta gäller ju inte bara M5or utan alla äldre lyx/sportbilar som t.ex E32, MB S etc etc Som en liten jämförelse hade Motorjournalen upp just detta med höga premier ang nån fet hoj (R1??) och av ca 270 hojar hade visst över 50% det gångna året haft skador som FB hade fått betala..... tänkvärt... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
10k är väl rimligt, själv betalade jag drygt 18k.. Ang orimliga premiesättningar kan jag informera om en nätt premiehöjning på min fd mc, en suzuki gsx-r 750 -96. Jag hade en årspremie på ca 14k för hel vid vinteravställningen. Våren kom och jag ställde på den, försäkring ska ju hoppa igång automatiskt vid påställning, dock kom det inte hem några papper från fb så jag ringde och kolla efter ca 14 dagar: visst, mcn var försäkrad dock så hade det skett en liten premiehöjning.. okej, tänkte jag, nån femhundring mer kan man väl leva med. Höll dock på att ramla av stolen när han berättade den nya premien.. endast 136000!!! och vid frågan om varför dom inte informerat om detta sade dom att man får räkna med premiehöjningar en gång om året och att dom inte behövde meddela detta.. Visst är dom härliga att ha att göra med, våra kära försäkkringsbolag?! mvh evers |
|
|
anderssose: Det handlar inte om chefernas bonusar eller hur försäkringsbolagens kotor ser ut det är en väldigt liten kostnad i det hela. Försäkringsbedrägeri är det som kostar pengar och om vi försäkringstagare slutar med dessa så kan jag lova att försäkringbolagen genast går riktigt bra och kan då sänka premierna. Tex. Hur många är det inte som har haft inbrott i bilen och anmält att det har fösvunnit mer och drare utrustning än vad det i själva verket har gjort.....???? Hur många är det inte som varje år anmäler sin bil stulen fast den i själva verket har blivit sönderkörd av ägaren själv eller att ägaren vill ha snabba pengar och inte blir av med bilen.....???? Jag tcker själv att premien på min 325a är dyr men det är bara att betala och se glad ut, det är vi försäkringstagare som höjer prmien!!! Alternativet är att köpa en gammal Saab 900 el liknande. Min vinter bil är en Saab 900i -89 och den betalar jag 225:- / månaden i Helförsäkring och stora bilextra. Jag hade förresten inbrott i bilen i natt och man blir ju så jävla trött på dessa idioter som bryter sönder låset och bryter sönder växelspak samt t-lås, men det blev billigare för mig att åka till skroten och köpa dessa grejer för 400:- efter som tjuvarna inte tog nåt, annnars är det 1200:- i självrisk. PS: Klaga inte på försäkringen, du vet ju vad den kostar innan du köper bilen och då har du ju ett val om du tycker att det är rimligt eller ej!!!! Mvh Jonas Har haft minst 200 bilar på 10år och BMW är klart OUT STANDING!! |
|
| Är det lönt att ha helförsäkring på en Saab 900 ´89:a. | |
|
Kanske inte men det var en billig försäkring så det fick bli en helförsäkring ändå......!!! :-))) // Jonas BMW är det rätta valet...!!! |
|
|
TP, "Man kan säkert få en premie som är högre än bilens värde med tanke på att försäkringen även täcker personskador, det kan ju bli miljonbelopp oavsett hur billig bilen är" Det är väl trafikförsäkringen som täcker detta, då borde ju denna utgöra en större del av den totala premien. Men det är ju /egendomskydd/ samt /vagnskada/ som är dom stora posterna vid dessa monsterpremier..? |
|
|
Jonas75: väl talat :) Anders S : ingen 993? Prisbilden är ganska trevlig nu annars ;) mvh Anders PCS #8050 BMWCS #4727 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.