|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har börjat få problem med min 520 -93. Det började för några (3-4) dagar sedan när endast batterisymbolen i laddningslampan i instrumenteringen började glöda. Jag tänkte att nu är det väl dags att byta laddregulatorn. Idag märktes det definitivt att något var fel. Jag hann köra bilen 5 minuter så blev den helt strömlös sedan, jag tog mig till en Ok/Q8 mack och där la bilen av när jag släppte på gasen och tryckte in kopplingen. Bilen stod kanske 15 minuter, sedan mätte jag över polerna på batteriet och det visade 12 volt efter att det fått hämta igen sig lite. Startade bilen och mätte på nytt över polerna och då visar den 14(mellan 13,95-14,00) volt. Hela resan hem på 2 mil gck utan bekymmer och hemma visade den på nytt 14 volt när jag läser av med voltmeter. Nu till frågan, vad är problemet? Kan det vara laddregulatorn eller ska jag leta dåliga kontakter?? Det är inte länge sedan jag installerade motorvämare på den, kan det ha att göra att jag jordat den på olämpligt ställe i karossen?? Mvh Fredrik Nilsson | |
| Hej! Jag tycker du ska kolla upp batteriet!...mät med syraprovare i alla celler,det kan räcka hända att en cell el fler har gett upp.... | |
|
Gör gärna dessutom en belastningstest på batteriet med 100-150A, finns provare för detta på en välsorterad verkstad. Om batteriet trots allt verkar OK, och alla anslutningar på batteri-startmotor-generator är rena och väl dragna så återstår nog bara generatorn itself. Laddningsregulator med vidhängande kol är kanske det första som bör kollas/bytas. Inte speciellt svårt eller dyrt. FP |
|
|
Uppdatering: Idag var jag ute och mätte polerna igen och nu laddar det ingenting! Altså kan jag väl utesluta batteriet iaf? Jag känner bara stor frustration just nu att det fungerar när det själv känner för det. Jag ska försöka få loss laddregulatorn och kontrollera kolen under dagen, och om de behöver bytas att lokala OK macken har det hemma. Typiskt nog händer det under nyårshelgen! |
|
|
Ny uppdatering: Jag har varit ute på nytt och kontrollerat. Det visar sig att batterilampan i instruenteringen inte tänds när jag vrider på tändningen. Jag testade flera gånger och någon gång ibland flämtade det till i lampan några tiondelars sekund innan den slocknar igen. Batterispänningen börjar bli låg. ca 12 volt när bilen är avstängd, kan detta spela in??? Jag har inte tillgång till batteriladdare så jag kan testa ladda upp batteriet heller.... Tips??? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det betyder att du inte får någon, fältström till generatorn, den går över lampan och är lampan trasig eller dålig kontakt i kablege/anslutningsblecket i generatorn som laddningsreläet ska trycka emot så "aktiveras" inte fältlindningen i generatorn därav laddar den inte. Nu är det ju också så att varvar du upp motorn riktigt några gånger så självmagnitiseras fältlindningen i generatorn och du får normal laddning i allafall, tills du stäänger av bilen och startar den på nytt, då måste du varva upp motorn rejält igen för att få laddningen att funka. Så kolla anslutningarna, laddreläet, samt den fjädrande bleck som ska ligga emot reläet i generatorn ev kanske lika bra att byta reläet när man ändå håller på. ///MVH Hasso Länk |
|
Laddningsrelä=laddningsregulator?? Lampan är ju hel iom att den flämtade till några gånger. Jag ska lossa regulatorn imorgon och kolla kolen. Något annat jag bör kolla upp? Jag måste säga att ni grabbar är guld värda! |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jepp = stämmer bra, bägge benämningarna är rätt. Kolla så att du generatorn är inte full av smuts utanpå, för fukt kan leda över i smuts mellan mittendelen och ytterhalvorna på generatorn och då få lite av samma fenomen med "glödgande" lampa och dålig laddning. Men det räcker med ett förslappat/ärgigt anslutningsbleck i generatorn för att få ditt fenomen som du har. Dåliga kol utan anliggning ger ingen lampindikering om det inte generatorn laddar, utan då kan plötsligt det bara var slut i batteriet utan att man har märkt av det innan. ///MVH Hasso Länk |
|
Tack hasso! Jag ska försöka få ner fingrarna i ormboet imorgon och få loss regulatorn för att inspektera den. Det kanske är lättare att komma åt det underifrån? I så fall kanske det är bättre att jag försöker ta mig till en GDS hall för att lyfta upp bilen? Att det är minusgrader här i Falun gör ju inte saken bättre precis :) Så du menar altså Hasso att om jag varvar till motorn rejält några gånger så hoppar laddningen igång även om regulatorn har gett upp? Vore ju bra om det fungerade tills jag fått ag på reservdelar på mekonomen. |
|
|
Hasso har som vanligt rätt, mitt i matlagningen! Det finns lite varianter på kopplingar osv i generatorer, en del tar inte upp fältström när man varvar upp utan hjälpspänning via laddningslampan, blå kabeln osv. Börja med det mest troliga, utslitna kol, oxiderade anslutningar smuts osv. Glöm inte att lossa batteriet innan du börjar skruva, den grova pluskabeln in i generatorn är inte avsäkrad! FP |
|
Maten uppäten :)) godkänd!! Oxfile på råstekt potatis bädd,gratinerat med vitlöksmör, samt ungstekt tomat. Carrington 7748 helt OK. Hoppas det laddar bra inför nya året. !! Jepp varvar du upp maskinen så ska den ladda enligt säker källa.:)) Häls Skjulsarvet :)) ///MVH Hasso Länk |
|
Jag ska skicka raketer över Skjulsarvet åt dig :) Måste bara packa dem med krut först så de tar sig så långt :) Det är nog kanske dryga 5 km fågelvägen. Men det ska vi väl klara av på något sätt! Mvh Fredrik |
|
|
En kanske lite dum fråga, men jag är inte alls hemma på bilelektroniken. Kan man plocka ur ladnningsregulatorn altså och att den laddar ändå enligt det sätt Hasso påtalar????? |
|
Nix det kan du inte, då har du skruvat bort en vesäntlig del av generatorns funktion. Nämligen, kol och regulator/relä. Varför den tankegången har jag lite svårt att förstå. ///MVH Hasso Länk |
|
Hehe, i så fall skulle jag kunna plocka ur den och sticka ner på loala OK macken och kolla om de har ny där :) Jag sa ju att det kanske var lite dum fråga :) Det är mildare väder ute idag iallafall så man kanske slipper frysa fingrarna av sig. // Fredrik |
|
Då har ni en förbaskat bra OK mack i såfall om de skulle råka ha laddningreläer, de säljer ju mest godis o korv numera.:) verkar inte ens som mekonomen har det ens, enligt deras websida. ///MVH Hasso Länk |
|
Hehe, vi har faktiskt 1 bra Ok mack här i falun ut mot Gävle hållet i Hälsingegården. Suverän GDS hall och bra utbud på reservdelar. Kom ihåg det om du skulle behöva in nåonstans och du är ute och åker i trakterna. Självklart har de även korv! :) Jag kollade mekonomen och de har det inte om man söker under BMW. Men även vissa modeller av bilmärkena Audi, Ford, Opel och Volkswagen använger sig av likadan generator och till dem har de så det löser sig nog. Nu till en konstig sak igen. Idag när jag vred på tändningen lyste lampfan och bilen laddar när jag startar den och körde den en sväng! Kan kylan spela in på saken??? Jag ska hissa upp den en snabbis på lyften nere vid Ok om några minuter och snabbkolla kontakterna vid generatorn. Men är ditt tips fortfarande laddrelät? Jag blir som sagt inte klok på det när det fungerar när det själv vill!!! |
|
Kylan spelar alltid roll på material, då den påverkar storleken :)) Ledande material som koppar påverkas av kyla,värme och kan många gånger vara det som får elektriska komponenter att ge upp och kontaktproblem om dom är slitna. ///MVH Hasso Länk |
|
Hello boys! Gott nutt år! Jag har också haft problem med laddningen på min räktrålare, 525tdsa -93. Tyvärr sitter det en Valeo generator på min bil, och ladd.regulatorer finns sällan hemma hos den lokala tillbehörsfirman... På nyårsafton hittade jag en affär som var öppen, Micro på Väla stormarknad, Helsingborg. Det ända som fanns var Bosch, så en sådan införskaffades. Hem i rappet, lödde bort kolen från Bosch regulatorn, slipade om dom (Bosch är lite bredare) och lödde i dom i Valeon. Funkar perfekt! Kostnad 119:- + några timmar i en carport, brrrr (kan vara kallt i skåne också) Hälsn Hp maybe just once, someone will call me "Sir" without adding "you´re making a scene"... |
|
|
Jag lossade hela generatorn igår iom att det sitter en luftkylning i vägen vilket gör allt väldigt pilligt. På 535:an jag har är allt lättåtkommligt men på 520'n sitter denna luftkylning, är det verkligen nödvindigt med luftkylningen?? Nu till mitt problem. Till min fasa såg jag att jag också har Valeo generator. Ingen vanlig reservdelsfirma verkar sälja Valeo-reläer... Men jag ska kontakta en firma som håller på med bilel på måndag och hppas på att de har hemma. Iallfall så var kolen väldigt slitna så jag förstår varför bilen slutat ladda. När jag tittar på kopparringarna som kolen sliter mot så är den ena måttligt nedsliten, kanske 0,1 - 0,2 mm. Men den andra är ca 1 mm nedsliten. Hur djupt kan spåret bli innan det blir problem? Kan jag bara skaffa nya kol eller bör jag lämna in generatorn för att få dessa kopparringar utbytta?? MVH Fredrik |
|
|
tyvärr, utbytes/renovering är nog att satsa på då... ta gärna en från en sen automatare ( =140A generator...) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.