|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
| Man får inte bogsera fortare än, vad är det, 30 km/h. (eller i runt däromkring...) heller får inte traktorer eller fordon som färdas i just den hastigheten vistas på motorvägar för att dom utgör fara för andra. Rädd att man måste ringa efter hjälp... | |
|
LGF-fordon, alltså max 30 km/h-fordon, får inte trafikera motorväg. Därimot vissa mobilkranar och andra motorredskap som inte är LGF-fordon och som får/kan köra över 30 km/h får trafikera motorväg. Snårigt det där, men har bestämt för mig att det var så. Bogsering är tillåtet till närmsta avfart. Backning är ajjabajja, även på påfarts/avfartssträcka. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
saverman: Du vet alltså inte hur lagen är utformad, utan drar bara egna "logiska?" slutsatser? "9 kap. Bestämmelser för trafik på motorväg och motortrafikled 1 § På en motorväg gäller följande. 1. Endast trafik med motorfordon eller motorfordon med tillkopplat fordon som är konstruerade för och får framföras med en hastighet av minst 40 kilometer i timmen får förekomma. Mopeder klass I får dock inte framföras på en motorväg. 2. Fordon får föras in på en motorväg endast vid vägens början eller på en påfartsväg och föras av motorvägen endast på en avfartsväg eller vid dess slut. 3. Fordon får inte föras på skiljeremsan eller på en tvärgående förbindelseväg mellan körbanorna. 4. Fordon får inte vändas eller backas. 5. Fordon får inte stannas eller parkeras annat än på platser som utmärkts med ett vägmärke som parkerings- eller rastplats. Bussar i linjetrafik får dock stannas vid särskilt anordnade hållplatser. 6. Fordon får inte föras med högre hastighet än 110 kilometer i timmen. Vägverket får föreskriva att fordon eller fordonståg även i andra fall än som anges i första stycket 1 får föras på motorväg. Föreskrifterna skall vara förenade med sådana villkor att trafiksäkerheten inte äventyras." I enlighet med det sista stycket har Vägverket bestämt att det är tillåtet att bogsera ett fordon till närmsta avfart... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Jesperado: Lugna ner dig nu! Får ursäkta om jag trodde annat... | |
|
Jag är lugn, mycket lugn... Det krävs lite mer än så för att hetsa upp mig. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado: En sak som jag retar upp mig på är alla mobilkranar som lunkar i 50/60km/h på motorvägarna,vanligt här runt Gbg blir häftiga inbromsningar köer tack vare dessa fordon.Får verklingen de köra på motorvägen eller tar de en rövare? mvh dutta |
|
|
Dutta: Läser du lagtexten jag klippte in ett par inlägg tillbaka så framgår det att fordon som är konstuerade för och enligt lag får köra 40km/h eller fortare är tillåtna att framföra på motorväg... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jo visserligen men anser ändå det är trafikfarligt...//dutta |
|
|
Det trafikfarliga är egentligen inte fordonen som kör långsammare, det är de andra fordonen som kör antingen för fort eller för nära framförvarande fordon, oftast båda samtidigt... Det är lite av en utopi, men om alla höll hastighet och avstånd skulle påkörningsolyckorna på motorväg vara väldigt sällsynta... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Troligen en utopi. Men om bara alla höll ögonen öppna, borde påkörningsolyckorna i alla fall MINSKA :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.