AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.283

Är bogsering på motorväg tillåten?

Sida 1 av 3
Kowalski
Hej

Fick mig en märklig syn idag på E6:an utanför Lomma. En Saab 900 bogserandes en E34:a i högerfilen i ca 40 km/h. Bilarna låg alltså INTE i vägrenen.

Man kan förstås spekulera över inblandade personers intelligenskvot, men jag undrar om detta verkligen är tillåtet. Om inte annat är det ju att åsamka fara för andra trafikanter.

Mvh
/Kristoffer

BMWCS # 4918
BMWCS SYD
Visa användare
262
Biffen
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
Nej, inte tillåtet & desutom jävligt olämpligt framförallt denna mörka hala årstid.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Om det är nödvändigt är det tillåtet att bogsera till närmaste avfart, detta SKA då ske på vägrenen.

En annan sak att tänka på är att trots att det inte längre är otillåtet (regeln togs bort för några år sedan) så är det mycket olämpligt att använda varningsblinkers vid bogsering. Varningsblinkers är till för att visa att bilen står still...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag ska kanske förtydliga...
Det är aldrig tillåtet att bogsera en bil ut på motorvägen, men stannar bilen på motorvägen får man bogsera den därifrån...

Jeppe

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Anser att varningsblinkers är till för att varna, som namnet antyder. Går det betydligt långsammare än övrig trafik bör den användas, om den kan hjälpa bakomvarande trafik att uppmärksamma detta. Över lag ska man vara mycket försiktig, och mycket skeptisk till medtrafikanternas uppmärksamhet.
Stå till exempel aldrig framför en bil som står still på vägen, dödsolyckor har skett när bakomvarande trafik har kört in i haveristen.

Sen har jag sett bilar bogseras i 90km/h, då kanske inte behovet är så stort :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Såg en person en gång när jag var på väg hem från kneget han stod framför sin bil med huven öppen i vänsterfilen på E6 motorvägen mellan Angeredsbron och Kungälv.Var rätt gles trafik vid tillfället men det rös i kroppen när jag körde förbi,det var svårt att upptäcka honom trots dagsljus...Puckon hör hemma i korvkiosken...mvh dutta

Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Håller till viss del med Jesperado om varninsblinkers. På motorvägen kan det vara bättre att blinka höger för att folk ska förstå att det går långsamt men t.ex. inne i tätbebyggda områden funkar kanske inte det så bra! Då tycker jag nog det är bättre med verningsblinkers än ingenting. Man lär ju ändå se att bilen inte står still.

//Thorssa
na
192
nallebjorn
525 (e34) -91
Efter rätt många mil på sveriges vägar i julhelgen så förvånas man inte av mycket.

Dock inte upplevt någon bokserande på motorväg, dock en rätt stor mängd bilar som står still i väggrenen utan att sätta ut varningstriangel. Måhända går det att se dem ett par hundra meter innan på dagen, men vid vinterväglag och lite mörker vill man ju inte gärna upptäcka en bill 40-100 meter innan ...

Vore nog bra med ett "nytt" förarprov när man närmar sig de "äldre" åren ...

(ps. vet om att det inte är helt in-topic)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Thorssa: Att blinka höger är ännu sämre.

Körriktningsvisare har getts olika uppgifter för att ge olika signaler. Problemet är att folk har börjat ändra signalernas betydelse genom att t.ex. låna från utländsk trafik.
I Sverige betyder (åtminstone är det tänkt så) körriktningsvisare åt ett håll att man ska göra en sidledsförflyttning åt det hållet, eller svänga åt det hållet. Inte att det är fritt att köra om eller att man bogserar olämpligt.

Varningsblinkers i sin tur betyder att bilen står still på olämplig plats, av någon outgrundlig anledning är det dock numera tillåtet att använda varningsblinkers även vid bogsering. Jag har frågat Vägverket varför man ändrade dessa regler men inte fått något bra svar. Det enda var något om EU-anpassning, men samtliga jag talat med vid Vägverket tycker det är olyckligt...

Jeppe

M3
60
M3_andreas
330Ci -00
Av vilken anledning skulle det vara olämpligt att använda varningsblinkers vid bogsering?
Det måste ju vara bättre att varna andra förare om ett hinder (speciellt i mörker) så att de i så god tid dom möjligt kan planera sin körning...

högsta tillåtna hastighet vid bogsering är väl 30km/h så bakomvarande bilar kommer ändå snabbt hinna ifatt och köra om ekipaget
Dragan525
kowalski: jag såg dem också, kommer du ihåg om dem hade varningsblinkersen på??? jag tror att dem inte hade det!..idioter där!

Mvh Dragan

BMW 4 LIFE AND AFTER LIFE
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
M3-andreas: Anledningen är just att varningsblinkers är till för att visa att bilen står still. Att visa att bilen finns på vägen och bilens placering på vägen använder man positionslyktorna till. Kraven på positionslyktorna medför att de är så väl synliga att de även i mörker syns på ett sådant avstånd att ingen trafikfara ska kunna uppstå. Skulle det vara dåliga väderleksförhållanden som begränsar sikten kan positionslyktorna kompletteras med dimbaklykta om sådan finns.

Jeppe

Dragan525
Någon som sett den bilen på dalbybacken igår ( i Södra sandby men mot dalbyvägen när man kör mot dalby) den stod mitt på backen och gissa vart varningtriangeln vart placerad? joo 1½ meter bakom bilen..det vart skrämmande att se..Jag stannade min bil slog på varningblinkarna o flytta den 80-100 meter bakåt. Varför ska andra vara i fara för en idiot?!

Mvh Dragan

Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Dragan525: Bra gjort ,alldeles för ofta så placeras v-triangeln för nära bilen.I trafikskolan sa dom 100-150 meter från fordonet om jag minns rätt eller har jag fel nu igen? mvh dutta

Dragan525
Dutta: tack, ja det ska vara minst 100meter bakom bilen.

Mvh Dragan

Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Jag skulle nog föredra att man på något sätt visar att det går nästan 100 km/h långsammare om det är någon som bogserar på motorvägen! Om de bara har den vanliga belysningen tänd så kanske det inte är så lätt att se t.ex om man kommer ikapp dem efter ett krön eller en kurva. Om de då har varningsblinkers på så förstår man att de har något problem och kanske kör långsamt. Om de bara har positionsljus kan det bli otäckt om man inser för sent att de kör ca 30 km/h.

//Thorssa
ett problem som min trafikskole lärare påpekade en gång när vi såg en bil som bogserades var att människor ofta hade på varningsblinkers på båda bilarna! då detta inte är bra i tex korsningar där det kan misstolkas! Då är det bättre att endast den bilen som bogserars använder varningsblinkers!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Thorssa: Med ett sådant resonemang skulle alla mopeder, mopedbilar, traktorer och liknande ständigt köra med varningsblinkers (inte på motorväg då naturligtvis).
Vid bogsering på motorväg är det dessutom krav på att hålla sig på vägrenen, aldrig i körfälten.

Men som lagen ser ut är det tillåtet att använda varningsblinkers vid bogsering, så det är upp till var och en...

Jeppe

M3
60
M3_andreas
330Ci -00
jesperado:
Ok... Varningsblinkers är till för att visa att bilen står still.
Men jag ser dock ändå bara fördelar med att ha varningsblinkers på vid bogsering!?
motbevisa mig gärna!

gott nytt år på er!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
För att man ger fel signaler, man signalerar att bilen står still när den i själva verket rör sig...
Man förlorar dessutom möjligheten att använda körriktningsvisaren till det den är till för, nämligen visa åt vilket håll man ska.

Jeppe

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
På nån av bilarna jag haft overrideade körriktningsvisaren varningsblinkersen, om tändningen var på. Praktiskt.

Hävdar fortfarande att det viktigast är att uppmärksamma med(/mot)trafikanterna, för att undvika tillbud eller olyckor, och underlätta för dom. Farliga situationer kan inträffa även om det går 30 km/h, inte bara när man står still.

Sex på alla fyra, roligast så!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.