AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.282

Är bogsering på motorväg tillåten?

Sida 2 av 3
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Om man ser en moped, traktor eller mopedbilar så brukar man fatta att de kör långsamt! Om na ser en bil en bit fram som inte väcker någon särskild uppmärksamhet så kanske det inte är lika lätt att förstå.

//Thorssa
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
I alla fall i England och Frankrike som jag kör mycket i så används varningsblinkers flitigt på motorväg när man upptäcker långsam eller stillastående trafik eller annan fara framför sig.

Jag anser att detta är ett utmärkt sätt att minska risken för seriekrockar och påkörning bakifrån. Man brukar slå av varningsblinkersen när bilen bakom slagit på sina.

Denna användning är alltså i höga farter, inte stillastående alls. Jag tror denna användning dagligen räddar liv och om det är förbjudet så borde huvudet undersökas på den som så beslutar. Jag antar att det är denna anpassning till utlandet som vägverket avser.

Däremot tycker jag att det är direkt farligt och dumt när varningsblinkers används som något slags tillstånd för att parkera uselt inne i tätort. Det går ju ofta inte att se om den skymda sidan av bilen också blinker och därmed skapas en helt onödig risk. Det går ju inte att skilja på ett pucko som tänker kasta sig ut framför en och en bil som faktiskt är parkerad. Detta ofog borde det vara böter på! Jag anser att det är mycker bättre om positionsljus/parkeringsljus är tänt på en illa parkerad bil i stället.

När det gäller bogsering på motorväg så har jag sett hur det kan gå med egna ögon. För ett par år sedan på besök i Sverige körde jag på E4:an straxt innan Järva Krog avfarten i södergående riktning och såg en bil som blev bogserad av en annan i en av de mittre filerna i uppskattningsvis 70 km/h. Jag lade märke till det då den bil som blev boserad började svaja fram och tillbaka mer och mer för att till slut göra en piruett. Jag lyckas köra förbi och jag såg i backspegeln hur som ett mirakel de kom undan med blotta förskräckelsen utan någon kollison. Snacka om tur som en tokig. De hade inte varningsblinkers påslagen på någon av bilarna men det var ändå urkorkat.

Mvh Björn
Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
balmgren: Jag håller med om att det användande av varningsblinkers du beskriver (som på flera bilmodeller idag byggs i i elektroniken) har sina fördelar. Men ska det användas så får det skrivas in i lagen så alla vet vad signalerna ska stå för och har möjlighet att använda det på rätt sätt. Det viktigaste är att alla gör lika...

Det är dessutom belagt med böter att använda varningsblinkers felaktigt på det vis du beskriver med parkeringen. Det ger dels en bot för den otillåtna parkeringen, dels en bot för felaktigt användande av körriktningsvisarna. Hårt med rättvist!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
1.981
Thorssa
Ett stort problem som inte bara gäller varningsblinkers är att det aldrig kommer gå att få alla att göra likadant. Det är nog långt ifrån alla som har nån vidare koll på trafikreglerna egentligen. Rondellkörning är väl det tydligaste exemplet. Jag tog t.ex. körkort i somras och redan har reglerna hunnits ändrats utan att jag visste det!

//Thorssa
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Reglerna har inte ändrats sedan i somras. Första Oktober 2002 gjordes en del regeländringar och justeringar, det var då anvisningarna för körning i cirkulationplats ändrades senast...

Jeppe

Visa användare
1.981
Thorssa
Du har själv skrivit att reglerna ändrats i "använd blinkers". Jag visste inte att man behövde blinka när man skulle ut ur rondellen för så var det inte när jag körde upp. Alltså när man ska rakt fram! Du skrev då att de nyligen hade ändrats och det har jag fått bekräftat från en körskola här i stan som började lära ut det för några veckor sedan.

//Thorssa
Visa användare
1.981
Thorssa
Sorry, det var i någon annan tråd...

//Thorssa
Visa användare
1.981
Thorssa
Så här var det, var lite fel ute där.

När jag tog körkort den sista juli behövde man inte blinka när man körde ur rondellen om man körde rakt fram, bortsett från om man låg i vänster körfält innan rondellen.

Jesperado, du skrev den 15/12 kl 22:10 i "Blev stoppad av polisen" följande: "Däremot är det alltid krav på att ge tecken när man lämnar cirkulationplatsen och vid filbyte i cirkulationsplatsen..."

Alltså har du fel eller så har de ändrat reglerna.

Tror knappast att körskolan som jag gick på lärde ut fel, jag har fått samma information från tre olika lärare. Även två olika förarprövare har godkänt mig vid mina uppkörningar när jag kört på detta sätt. (Bil och MC) Dessutom har en fjärde lärare (på en anna körskola) sagt att de nyligen börjat lära ut att man måste blinka när man ska ut oavsett åt vilket håll man svänger i rondellen.

Men vem vet?

//Thorssa
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag håller med balmgren om att den kontinentala regeln är mycket bra och använder den vid behov och paragrafryttare får tycka vad de vill!

Mvh, Steaman

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Thorssa: Den första Oktober 2002 ändrades reglerna för körning i cirkulationsplats. Den egentliga ändringen bestod i betraktelsen av själva cirkulationplatsen. Tidigare var en cirkulationplats att betrakta som en korsning, körning och användning av körriktningsvisare var anpassat därefter (Blinka vänster vid vänstersväng, höger vid högersväng och inget blink alls vid rakt fram).
Efter den första Oktober 2002 är en cirkulationplats att betrakta som en enkelriktad gata. Den enda gången man behöver ge tecken är vid en sidledsförflyttning/filbyte i cirkulationsplatsen och när man kör ur cirkulationplatsen. Det finns dock ingenting som hindrar att man blinkar vänster vid vänstersväng enligt samma teknik som tidigare.

De reglerna som gäller nu är för övrigt mycket lika de som fanns ännu tidigare (uppskattningsvis 10-15 år sedan och tidigare). Så många som kört felaktigt i 10-15 år kör nu rätt igen utan att någonsin ha ändrat sin körteknik.

Enligt de regler som gäller nu finns för övrigt inget hinder mot att parkera i en cirkulationplats förutsatt att den är stor nog, valfritt på vilken sida. Jag väntar med spänning på det första rättsfallet...

Jeppe

Visa användare
1.981
Thorssa
Så du påstår alltså att fyra olika körlärare vid två olika körskolor samt två olika förarprövare har noll koll på dessa regler?

//Thorssa
Visa användare
1.981
Thorssa
Det här mer parkering lär ju lite roligt! Vart får man stå? I ett av körfälten?

//Thorssa
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Thorssa: Det var lite förvirrat ett tag precis efter regeländringarna, olika instanser tolkade de nya reglerna olika. Även jag fick lära mig "fel" när jag tog körkort i våras. Jag diskuterade detta med mina körlärare och även provförrättaren från Vägverket och båda körteknikerna tycktes accepteras under en övergångsperiod. De flesta trodde att reglerna skulle ändras tillbaka till de ursprungliga igen, men Vägverket tycks vilja ha kvar det som det är nu...

Eftersom det är en enkelriktad gata i lagens mening får man parkera intill antingen vänsterkanten eller högerkanten, bara det är långt nog till närmsta avfart...

Jeppe

fr
6
freddez3
z3 1.9i -96
ja till närmaste avfart
Inte tillåtet under några som helst omständigheter. Har en trafikpolis i släkten...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Trafikpoliser varken stiftar lagar eller ändrar lagar.

För att det ska vara otillåtat att parkera på en enkelriktad gata krävs att det är skyltat med parkeringsförbud eller stoppförbud. Detta är helt enkelt en miss som gjordes när man ändrade synen på cirkulationsplats från korsning till enkelriktad gata.

Jag tror inte någon är så urbota dum så han parkerar i en cirkulationsplats, men det skulle vara kul att se det rättsliga efterspelet...

Jeppe

Jesperado: Syftade på rubriken, inte parkeringsdelen.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Be honom läsa lite i lagboken igen då, han kanske har glömt?
Vid ett ofrivilligt stopp på motorvägen är det tillåtet att på vägrenen bogsera bilen till närmsta avfart! Så har det alltid varit.

Jeppe

Icke! =)
Visa användare
1.981
Thorssa
Jesperado har rätt! Man får visst bogsera till närmaste avfart!

//Thorssa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.