AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.165

Termostat? M535i?

Sida 1 av 2
po
88
ponken78
M535 i -87
Vet nån om det finns en varmare termostat till M535i -87??

finns "varmare" termostater till vissa motorer, en snabb koll i etk visar att det bara finns en temp på termostaten likaså på mekonomens sida visar att det bara finns en sorts termostat till din maskin

"Även en 316 kan man ha kul med vintertid"
kr
31
krille530
528-84
320-78
530-93
Kommer den inte upp i temp eller har du bara dålig värme? Har haft problem på 528 o 535 e28 med att värmen bara funkat på låga motorvarv dvs när man gasa så försvann all värme. I dessa fall har det varit luft i systemet. Har även fått byta givaren till värmereglaget som sitter i kåpan mellan ratten och pedalerna.
Paap Reeder
Hej!
När jag för några år sedan pulade med detta med termostat till min M30 fick jag klart för mig att BMW rek termostattemperaturer absolut bör hållas.
Säkert kan man "gå ner i temp" men absolut inte upp.

Mitt råd: kör original.
MVH /// Paap R
po
88
ponken78
M535 i -87
Har bra värme i bilen på tomgång men när ja kör blir det sämre,även tempen på motorn sjunker!!Har bytt värmeventilen!!

kr
31
krille530
528-84
320-78
530-93
Dum fråga kanske men har du provat att sätta i en ny termostat med samma värmetal?
po
88
ponken78
M535 i -87
Jorå den är ny...

vad är värme ventilen ?

Kör:
Opel calibra Turbo
Bmw 520i
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

calibramannen>>>Sitter en värmeventil på torpedväggen,du ser den när du öppnar huven och tittar bakom expansionskärlet.Sköter om vätskeflödet till värmepaketet..

Mvh Janne.
ok, då vet jag, för jag får ingen värme alls i min bil
den har stått still i 1.5 år o misstänker att det är termostaten som inte öppnar o har kärvat fast.
ska byta den först o kolla

Kör:
Opel calibra Turbo
Bmw 520i
kan man på nåt sätt koppla bort denna värme ventilen ?

för jag har fått ett prolem nu
jag bytte termostat igår på bilen o trodde att det va det felet, den gamla såg ganska rutten ut.
kopplade ihop slangarna igen o fyllde på kylvästka (fick in nästan 5 liter ) troligen så fattades det mkt då bilen har stått i 1.5 år

problemet nu återstår att jag inte får värme in i bilen. den blåser rent ut sagt kall luft
jag har luftat systemet efter termostat bytet.
men en grej märkte jag att det verka inte finnas vatten efter termostaten, den öppnar inte på nåt vs
vad kan det va för fel ? våga man köra utan termostat helt o hållet som man gjorde förr i tiden ? eftersom den verka bara ge problem ?

kan tilläga att det finns en liten spricka i kylarens lilla uttag för retur slangen till expantion kärlet. kan det va så enkelt att då tappar kylsystemet tryck o då öppnar inte generator ?

Mvh zacka
desperat igen :(

Kör:
Opel calibra Turbo
Bmw 520i
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det beror på luft i systemet ändå, det sitter troligen kvar någon luftficka någonstans. Laga läckaget!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kan bero på att du inte fick termostaten att öppna vid bytet du nyss gjorde...Öppna exp.locket och fyll på igen(ev),med öppen luftskruv på termostathuset..Varva till ca 2500rpm,med järnkoll på temperaturvisaren(du måste naturligtvis stänga exp.kärlslocket när motorn börjar komma upp i temp)..Öppna värmevredet till kupén max också...Brukar hjälpa.
Skall komma en stråle vatten vid luftningsskruven när all luft är borta och termostaten öppnat.

Du satte inte termostaten fel väg hoppas jag?

Ditt problem har ingenting att göra med ditt läckage vid kylarn..

Mvh Janne.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

När jag ändå sitter här framför datorn>>>Var vaksam så att ditt läckage i kylarn inte spricker sönder helt,då kan det bli problem med driftsäkerheten...Motorn överhettas pga för låg kylarvätskenivå och toppen "slår sig" i värsta fall.

Försvinner nog en hel del vatten ut där,så håll koll på exp.kärls nivån ofta..

M.a.o. byt kylaren i tid..

Mvh Janne.
Ok grabbar nu har det hänt
topp packningen har nog gått :(
bilen måste ha gått överhettad o pga att den jävla temp mätaren inte funkar så kunde jag inte se det.
det är nåt skumt fel på bilen, alltså när jag startade den med öppen kylarlock så översvämmades expantion kärlet av kylkarvästka, stängde av direkt.
det verka som att jag satte dit termostaten åt fel håll (satte precis som den gamla satt) fjäder ändan mot kylaren) men provade även att vända på den o då gick vattnet runt antar jag, men då var det försent o nu kommer det avgaser ur expantionkärlet o motor går konstigt.
så nu blir det att köpa en Hanynes bok o delar o sätta igång med att byta topp packning o hoppas på det bästa

Har ett annat fel oxå som hände precis innan motor gick, är att all ström in till kupén la av (varv räknaren, bensin mätaren, bensinförbrukning, innebelysningen, elhissarna, blinkers)
kollade på säkringarna i motorrummet o dom verka vara hela.
Så nu undra jag finns det fler säkringar nånannanstans än i säkringslådan i motor rummet?

Mvh zacka

Kör:
Opel calibra Turbo
Bmw 520i
hur svårt är det att byta topp packning på en 3.5 motor ?
Är det kammkedja eller rem ?

Mvh zacka

Kör:
Opel calibra Turbo
Bmw 520i
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Kedja! Tyckte det var ganska latt men det beror ju pa hur mycket du meckat forrut. Kolla sa inte toppen har slagit sig eller att den ar sprucken! Basta (om du inte har ratt provtryckningsutr.) men dyra sattet ar att lamna in den till nagon motor verkstad som kan provtrycka den.
Mvh Richard
jag vet inte hur pass dåligt skick är på toppen, men den ska iaf planas oavsett 0o då kan jag provtrucka den o kolla efter sprickor

men en Haynes bok måste inhandlas :)
Har bytt topp packning förut på en opel kadett o demonterat nån topp hit o dit, så lite ko0mmer man väl ihåg.
det ska nog gå bra hoppas jag, men kedjan kommer att ge mig problem då jag aldrig ha handskas med kedjor förut

Mvh zacka

Kör:
Opel calibra Turbo
Bmw 520i
Paap Reeder
Hej calibramannen!
Ang montering av termostat:
Känselkroppen måste peka mot motorn d v s den ändenmed fjäder o s v skall peka in mot motorn.
MVH /// Paap R
Ok då var det som va problemet från början är att den gamla termostaten satt fel, fjäder sidan satt mot kylaren o på så sätt satte den stopp för vattnet att kunna passera ut från motorn. o dum som man är så kunde inte jag kolla nogrannare hur den ska sitta o bara satte den som den satt innan o körde säkert i 5 mil :(
Fan nu måste man ta o byta packning o med min grymma otur så lär toppen vara skev o sprucken oxå :(
fan köpte bilen för 1 vecka sen o redan problem

Aja man lär sig av sina misstag
men det måste ha varit en klant arsel som satte den fel från början

hur släpper man på kedjan enklast när man ska lyfta av toppen ?

kanske borde starta en ny tråd, ursäkta om jag tagit över din tråd med mina dumma frågor

Mvh zacka

Kör:
Opel calibra Turbo
Bmw 520i
Paap Reeder
Hej!
Föreslår att du lossar toppen i 5 steg genom att följa åtdragningsschemat baklänges. Lossa 10 grader per gång.

Köp sedan en 60 cm linjal av god kvalitet hos en verktygsfirma och kontrollera om toppen verkligen slagit sig.

Köp superfin blästersand och blästra "valken" mellen insugs- och avgasventilerna för att kontrollera ev sprickor.
Det är där det spricker först.
Inte en 100%-ig metod jmf med provtryckning men i a f 75%-ig.
(Har du för grov sand kan sprickan "slås igen" av sanden så att du inte ser den)

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.