|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Svar nej. Det är bara al mot al. Borr 14 mm. Hylsan till hylsnyckelsatsen skall kunna passera. Jag har en Kamasa-sats med ganska smala och fina hylsor. Vi har så den stora frågan om du måste ta bort övre tråget eller ej för att få bort packningen? OM "packningsfan" är helt slut och förkoksad kan man klara sig med övre tråget snedvinklad så mycket som nedre balken tillåter. Innebär att längst in i övre vä tråghörnet når man bara in med en lång skruvmejsel för att pilla loss packningen. Förkoksade delar lossar lätt. Den nya får man sedan trä in som en vågrörelse. TÄNK PÅ att den nya är skör som F* och vid minsta dragkraft längs packningen går "skiten rakt av". Den bär max ett cigpaket. Den andra metoden är ju att lossa motorfästena fram - palla och lyfta vid vxllåda (jag lyfte dock med en domkraft i framkant varvid jag ställde en 2x4 över skärmarnas innerfalsar och tog några varv med en OKQ8 packrem runt vib.dämp fram) - lossa framaxelbalken och sänka den. Som Erik säger ... man minns när man gjorde´t. MVH /// Paap R |
|
Jag lyfte aldrig motorn, men det var trångt att komma åt att ta bort den gamla och montera ny packning. Jag kan lägga in lite bloggbilder senare. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Nu finns det bilder och kort beskrivning i 750-bloggen: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tack så mycket ErikW för bilderna-:D De kommer till utmärkt nytta vid packningsbytet. En fråga bara: Behöver oljepumpen (förutom anslutningen) och oljepumpskedjan röras för att lossa övre tråget och montera packningen? Det går väl att komma åt alla trågbultar ändå (efter håltagning i sprängkåpan också, förståss)? Eller har jag missat nåt' väsentligt? Lars |
|
|
Oljepumpen behöver inte demonteras, däremot kan det vara bra att efterspänna kedjan. Om du vill låna en 14mm borr med mindre diameter för chucken, får du höra av dig. 14 mm är normalt sett för stort för vanliga chuckar, så jag svarvade ner en borr. Glöm inte använda visir och handskar när du borrar, varma aluminiumspånor är farliga! Jag gjorde för övrigt borrande på OKQ8 i Kållered, för att sedan göra själva bytet hemma i garaget. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tack Erik för infon. Jag lånar gärna borren och hör av mig om en vecka eller två, när jag förhoppningsvis har ordentligt med tid! Undrade just hur jag skulle lösa frågan. Var hos BMW i Mölndal för en stund sedan (5-tiden) och beställde packningarna mm. Det var väl dig (med hustru?) jag såg i din "guldbil" i BMW-korsningen vid deklarationsinlämningen? Som jag lägligt nog också passade på att besöka! Så nu kan man kanske sova lugnt ett tag innan skattmasen hör av sig! Lars |
|
|
Nu har jag bytt övre och nedre trågpackningar enligt Paaps och Eriks bilder och anvisningar. Tack för hjälpen! Och det är tätt:-{D Inte en droppe hittills (ett par dygn). Det känns görskönt att äntligen slippa läckaget! Men...det var ett bautajobb på två hela dagar under bilen ställd på pallbockar. Det "lättaste" var nog att borra de fyra hålen i sprängkåpan (gjordes med bilen på lyft på GDS och med ordentlig skyddsutrustning). Jag gör nog inte om ett sådant arbete om jag inte måste... Så över till nästa projekt: stoppa läckaget av Pentosin under behållaren! Erik: jag hör av mig angående verktygen jag fick låna! Lars Franzén |
|
Paap Reeder |
... att äga och köra 750 är: "... one damn thing after another ..." MVH /// Paap R |
|
HEHE kul med denn tråd..måste kommentera bara har gjort samma jobb med övre och undre packningarna utan att läsa denna trån gjorde ett snabbt konstaternade med ficklampan och svor låååånga haranger över den konstruktören till detta med bakre bultarna..!!!! han/eller hon borde få en snörstump bli bundna och släpade efter bilen!!!! helt jävla sjukt....i irritationens högvarv togs det fram en handslägga och huggmejsen PANG PANG KNÄCK BRYT!!! så var bultarna lättillgängliga..... sedan gick wiren av på min billyft så jag fick lyfta ner bilkräket med truck.... jajaj kladdigare jobb får man leta efter.... sen skall vi inte prata om konstruktörerna till insuget på V12:an alla små helt oåtkommliga muttrar, då jag även bytte ventilkåpspckningarna.... jaja hade gött folks... ************************* När däcken tjuter går det för långsamt...... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.