AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
22.775

Folk slarvar med att blända av

Sida 2 av 2
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Det är märkligt att ögat dras mot ljuset, har känt det ett par gånger men oftast när jag sitter på passagerarplatsen. Man vill inte kolla in i strålkastarna men gör det endå också blir man bländad!

Anledningen till att man ska ligga mitt i körfältet och inte ute vid väggrenen är att det kan finnas någon människa eller fordon där. Någon kan ha fått stopp och inte fått igång varningsblinkers än eller någon kan ha gått ifrån bilen för att hämta bensin eller liknande.

//Thorssa
Aldric
Värt att nämna kan ju vara att i Norge tänder dom helljuset ca 20 meter innan bilarna möts, dom blir tydligen dresserade till att titta ner i diket när dom får möte. Var upphov till många sura kommentarer från mig när jag bodde där ... ;)

Visa användare
879
mageng
528iA -99
Jag irriterar mig också mycket på folk som tänder helljuset för tidigt. Ofta 5-6 m innan mötet. Man skulle vilja ha nåt vapen riktat bakåt för att ge igen... ;-) eller 10.000W ljusramp.

Ögat tröttas mest ut av att bländas. Det är klart minst tröttande när folk bländar av innan man ser strålkastaren och väntar tills man passerar varandra innan påbländning.

Att man ska behöva flytta blicken till höger vägkant för att inte bli bländad är FEL. Om man ska behöva blända mötande förare för att minska tiden med halvljus vid möte skjuter man bara problemet till nån annan. Se till att låta bli spaken åtminståne tills man passerat mötande förare med strålkastarna.

Visa användare
1.981
Thorssa
Det där med att flytta blicken mot vägkanten är inte så dumt. Det kan även behövas ibland när man möter folk med halvljus som är starka.

//Thorssa
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Än värre är väl alla som kör med felriktade dimljus i tid och otid.

Jag har aldrig förstått det hela med att ha dimljus på när det ej är dimma.
Vissa säger attdet är snyggt. Jaha! För vem då? Han/Hon som kör? Ja! Då är det än mer korkat då man ej kan se sin egen bil samtidigt som man kör eller?

;)

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
mageng: Man ska inte titta åt höger just i mötesögonblicket, meningen är att du så länge du har en mötande bil ska rikta blicken längs högerkanten på din körbana. Detta för att inte vänja ögat vid mer ljus som sedan plötsligt försvinner.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Håller helt med Kävlingepågen. Om man nu tycker att det ser så snyggt ut med dimljusen tända på sin bil så kan man väll ställa bilen på en parkering med dimljus på, ta ett foto på fronten och sedan sätta fotot på instrumentbrädan. Sen behöver man inte ha dimljusen tända något mer utom när dom är ämnade att användas.. Vid dimma..

///Jesper
Visa användare
1.981
Thorssa
Nu är vi där igen, den där diskussionen behöver vi knappast ta igen. Felinställda halvljus är lika illa det!

//Thorssa
Jo
193
Johan.L
320iA -04 Titansilver
Jag använder mig av synsättet att den som bländar av först är vekast...
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Håller med Johan.L. Själv är jag alltid den som bländar av sist... :) Om det inte skulle råka vara en lastbil förstås, lite respekt får man visa sina kollegor ;)

// Erik

----
Hellre 4wd än Fwd! :-)
Visa användare
199
Gus
528iM -98
Hmm, allt beror ju på hur bra ens eget helljus är. Har man som tradarna ett tiotal extraljus kan man ju inte ligga kvar på helljuset lika länge. Jag märker ju det själv då jag har extraljus att jag blir tvungen att blända av tidigare än de som inte har det. Med följd att jag måste åka längre i "mörkret" mha bara halvljuset. Så vid möte är det nästan en nackdel att ha extraljus tycker jag. Men det är underbart när vägen är tom!

apocalypsorödmetallic...
Visa användare
199
Gus
528iM -98
Hmm, allt beror ju på hur bra ens eget helljus är. Har man som tradarna ett tiotal extraljus kan man ju inte ligga kvar på helljuset lika länge. Jag märker ju det själv då jag har extraljus att jag blir tvungen att blända av tidigare än de som inte har det. Med följd att jag måste åka längre i "mörkret" mha bara halvljuset. Så vid möte är det nästan en nackdel att ha extraljus tycker jag. Men det är underbart när vägen är tom!

apocalypsorödmetallic...
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Om man upplever att man riskerar att bli bländad, kan man blunda med ena ögat och "spara" sitt mörkerseende på så sätt ;-| Förutsätter att man öppnar ögat efter mötet :-)

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
VillaRosa. : Tyvärr ögonen reagerar synkront, så det spelar ingen roll om du blundar med ena bara.

___
"Lorem ipsum dolor sit amet ..."
Hehe, kunskaperna bara väller fram här..)) Testade just enögsprincipen, och mina ögon är iaf asynkrona. Men jag köper inte principen ändå, båda ögonen behövs definitivt för 3-D seende, avståndsbedömning osv. Man bör nog aktivt titta längs med högerkanten vid möte i mörker, inte in i de mötande lysena.
Felinställda halvljus och enögda bilar är ett relativt stort bekymmer tycker jag, lastbilar med ett antal fjärrljus på taket likaså när de inte bländar av i tid vid ett backkrön t.ex.

FP
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Håller helt med dig folke!
Tycker själv att det är riktigt irriterande med lastbilar som inte bländar av före ett krön, iaf när de har ljus på taket. Till deras försvar kan ju sägas att man har stora problem med att se den mötande bilens stråklastare, även om man har helljus på. Hade på min förra lastbil 4 x-traljus på taket och 4 ljus i fronten och när man hade de på taket lysande så är det jävligt svårt att se om det kommer någon i mötande fil före ett krön..

// Erik

----
Hellre 4wd än Fwd! :-)
Speciellt lastbilschaffisar sätter på helljuset för tidigt...
Så jag brukar ibland hämnas på dom 4-5 stackars lastbilar som kommer efteråt när sånt inträffar.
Nått som kan vara förbaskat irriterande är när mötande
slår på helljuset för tidigt så man nästan blir blind.

Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet!
fick möte förra vintern med en egennyttig tok, hade då en v***o 740 med 3 bigknick extraljus. mötande bilen närmade sig mer o mer, vägrade slå av sina extraljus så jag blinkade litegrann åt han att slå av (3*100 watt fick han på sig hehe) tillslut slog han av (ca 80-100 meter från mig) och 20 meter innan mötet blinkar han med extraljusen som faen trots att mina är avslagna och jag bländas som bara den (det var ingen polis som körde)

Fikaträff i Umeå 7:e feb. Be there Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.