AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
22.772

Folk slarvar med att blända av

Sida 1 av 2
Har under senaste åren lagt märke till att folk är jävligt tröga med att blända av till halvljus. Något ännu mera irriterande är när folk slår på helljuset när dom nästan är i jämnhöjd med mig.Eller folk som ligger bakom med tänt helljus.Nu var det färdig gnällt.
Gott nytt år alla BMW ägare
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
De allra flesta bländar av helljuset alldeles för tidigt. I extremfallen bländar man av så fort man ser en mötande bil, oavsett hur långt bort den är.
Avbländning ska ske när helljusbilderna lyser upp hela vägsträckan mellan fordonen, eller när en förare anser sig bländad av det mötande ljuset. En del, framförallt äldre förare kan föredra att man bländar av tidigare pga ögats med åldern försämrade ljusanpassningsförmåga.

Avbländningsögonblicket kan också styras av hur vägen och terrängen ser ut, kurvor och backar gör stor skillnad. Möter man t.ex. en bil mitt i en vänsterkurva kan det ibland vara helt onödigt att blända av över huvud taget.

Helljuset ska tändas igen strax innan fordonen möts, då finns ingen risk för bländning, men man ger ändå ögat så lång tid som möjligt att anpassa sig.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

-BeeMWe-
Håller inte med dig Jesperado, jag anser att helljusen skall tändas efter att lyktorna passerat mötande förare så man inte bländar denne. Inte strax innan fordonen möts.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Syftet är att helljuset ska vara tänt precis när bilarnas fronter är i jämnhöjd med varandra, ju fortare man kör, desto tidigare får man alltså slå på helljuset igen.
Man ska naturligtvis inte tända för tidigt och blända den andra föraren, man man ska inte heller vänta tills man passerat den andra bilen och köra i blindo en bit innan helljuset tänts ordentligt och ögat anpassat sig...

Jeppe

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är för övrigt inte som jag tycker eller anser, utan det är så det ska gå till... By the book!

Jeppe

-BeeMWe-
Man ska inte tro allt som skrivs :)
Själv har jag märkt att jag blivit lite dålig på detta.... Jag kör taxi nu för tiden, och (tack och lov) sitter det två st. Hella 3000-ljus på den bilen.. Därför tänkte jag helt enkelt inte på att jag har helljust på när jag kör BMW'n eller Passaten, eftersom ljuset är så tragiskt i jämförelse... Jag märker helt enkelt inte att jag har helljuset på!

Givetvis är det bara i enstaka fall, men dom gånger man sitter i andra tankar så.... Mycket möjligt att detta gäller för fler än mig! Helljuset på nyare bilar är för övrigt rätt dåligt tycker jag..

// Björn Eriksson
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Det där händer mig jämt och ständigt när jag lånar farsans bil! Heljuset på den är som halvljuset på BMW:n så jag märker inte att det är på! Verkar inte som de jag möter blir bländade heller för de blinkar aldrig på mig!

//Thorssa
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Anledning till varför man ska blända på snabbt igen, alldeles i mötesögonblicket, är att ögat inte ska tröttas ut. Slår man på helljuset efter mötet anpassar sig ögat först till det realtivt skarpa ljuset från den mötande bilen, sen till mörkret efter mötet när man kör på halvljus och sen till ljusförhållandena med ditt eget helljus. Detta gör dig trött i förtid, extra tydligt så här års i mörkret.

Så helljuset ska precis när det inte bländar den mötande föraren, då håller du dig pigg längre bakom ratten.

Håller helt och fullt med Jeppe. Folk i största allmänhet bländar av på tok för tidigt. Märker speciellt det nu när jag har extraljusen, mötande bilar bländar av långt innan dom möter mig i kurvor och vid krön. Klart onödigt.

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Jag brukar blända av extraljusen först. Sen slå av de vanliga strålkastarna. Det är kanon tycker jag.

MVH Morgan...

Länk
Vilken tur att det finns regler så man kan följa dom eller hur jesperadio!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ja, visst är det! Hurså?

Jeppe

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Vill tillägga att det finns en hel del som slarvar med att slå på helljuset också. Det är ganska irriterande att komma i fatt en långsamt körande bil som envisas med att inte slå på helljuset, även fast det inte finns någon mötande trafik. Skall man köra om är det klart trevligare om vägen framför är väl belyst.
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Det är det fina med Forden, ingen märker om man ´kör med helljus. Tragisk ljusbild på den bilen...

Två bilar är fler än en..
HJ
78
HJH
Opel Ascona 19Sr-73
Jeep Grand Cherokee -00
BMW M6 -06
Det "Jesperado" säger är hel sant, oma undviker att se rakt på den mötande bilens ljus när man möts kan man faktiskt slå på helljuset rätt tidigt!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
När man möter en bil i mörker ska man placera bilen mitt i körfältet och hålla blicken längs högerkanten ganska långt fram. På detta vis slipper man att bli bländad samtidigt som man har lättare att upptäcka saker sidan om vägen, den mötande bilen har man koll på ändå...

Jeppe

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Eller som många, placera bilen mitt på VÄGEN och stirra in i strålkastarna. Funderat mycket över folks placering på vägen, varför slicka mittlinjen? Diket är allt som oftast mycket mjukare än bilen du möter. Riktigt illa här ett tag när det var snödrev, alla körde i mitten. Jag tog ut ungefär 30 cm till dom oranga plogpinnarna och höll mig där. Funkade finemang :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Kör man ensam på vägen är placeringen precis vid mittlinjen rätt, men inför ett möte ska man som sagt placera sig mitt i körfältet.

Jag förstår inte riktigt vad dessa som envisas med att stirra rakt på den mötande bilen förväntar sig att se?

Jeppe

HJ
78
HJH
Opel Ascona 19Sr-73
Jeep Grand Cherokee -00
BMW M6 -06
Det är iofs förståeligt att dom man möter gärna vill titta p en vacker BMW (även i mörker) ;)
HJH: Hahaha =)

Men seriöst.. För en ovan bilist vill ögat gärna dras till ljusa punkter, alternativt punkter som drar till sig uppmärksamhet (blinkljus osv..) Det krävs visserligen inte mycket träning för att bli av med den ovanan, men det går inte helt av sig självt!

Dom som kör till ICA 25 ggr/år och sen från Haparanda till Malmö 1 ggr/år har det nog inte lika lätt :)

// Björn Eriksson
Har väl hänt att man glömt blända av. Men då får man ju oftast en trevlig bländning som varning av den mötande bilisten, så då bländar man av ;)
Annars är jag rätt flitig med det...

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.