AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.865

Sladd är inte alltid kul...

Sida 2 av 3
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Jag hade dubbfritt på min 316 och har det nu på 323:an och har aldrig snurrat (om jag inte velat det själv förstås). Kan det vara så att dessa plötsliga sladdar försigåtts en lite häftig nerväxling ? sånt kan nämnligen få oanade effekter på en bakhjulsdriven bil, är det sedan spårigt underlag så kan det gå åt skogen fort. // CB.

Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk
Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
Dubbdäck sliter mer på vägarna, därav snacket om förbud?
nizze1985
Friktionsdäck sliter mer på människorna (vid olyckor). Därför skall vi ha dubbdäck kvar. :)
Ah
327
Ahnmarker
520D -12 F10
Sen finns det idioter i miljlpartiet som vill införa dubb skatt eller vad det nu skulle heta... helt sjukt...
Ah
327
Ahnmarker
520D -12 F10
nizze1985: Klockrent sagt!!!
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Om det är djupa spår, tänk på att köra med alla hjul i spåren eller så kör du med alla hjul utanför, det värsta är man man klättrar upp ur spåren med framhjulen men inte med bakhjuel, när det dessutom driver med bakhjulen så slutar det lätt med en fet sladd.

mvh jaken
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Den här tråden handlar ju inte om bubb eller inte, frågan är varför han får oprovocerad sladd i 50-60 blås på 5:ans växel ? Jag skulle iallafall behöva anstränga mej lite för att sladda runt i dom hastigheterna på den växeln, låter mycket mysko oavsett däck. Som sagt tidigare har du kollat att rotationsriktningen på däcken stämmer ? // CB.

63
Löfgren
s40 t4 -98...
Jag har kollat det och däcken sitter rätt. Jag lämnade in bilen på en bilverkstad som fixade allt. Balansering och montering. Därav borde det inte vara däcken som är problemet. Jag börjar mer och mer misstänka att det som felar är min vana med framhjulsdrivna bilar. Sen har jag kommit på att man INTE ska parera en begynnande sladd med fullt rattutslag, utan ta det Jä...ligt försiktigt. Är jag den enda som haft liknande problem. Jag tycker att det verkar lite orimligt att en så pass modern bil ska gå så dåligt bara för att det är lite halt ute. Som sagt så har jag ju vid två tillfällen vara grymt nära att totalkvadda bilen. Kan det vara bakvagnsinställning eller dåliga bussningar eller nåt i den vägen?

Mvh
Henrik
Till alla som snackar om dartpilssyndromet osv.
har ni inte tänkt på att motorn sitter fram??,den väger ju en del,det är ju ingen vw bubbla vi pratar om.
Hade själv en volvo 740 ett tag (var inte vid mina sinnens fulla bruk då..=) ) och lastade ner 80kg i skuffen,den blev gudomlig (nja,men bättre iaf) att köra....åkte aldrig rakt fram och fick aldrig några toksladdar heller....!

Köp dubbdäck.!!!

Men snälla polisen,det såg bara ut som att jag sladdade.!
Det är bara att ut och träna så fort snön kommer. Ut och sladda några kvällar i veckan så kommer du veta precis hur du ska göra när bilen börjar bli omkörd av sin egen bakvagn! Somliga tycker det är läskigt, andra tycker det är askul! Men det är iallafall ett bra sätt att lära sej hur bilen reagerar. Börjar det gå över styr så är det bara att frikoppla så hämtas sladden hem lätt.
So
2
Sofiero
325i E36
Kör med sladd hela tiden så behöver du inte bli överaskad om du plötsligt skulle få lite kast... bmw e ju en underbar bil att kasta runt på hala vintervägar!
Kowalski
Löfgren: Hade en 318 -94 limmo (utan ASC+T) med Nokian odubbade WR tidigare och upplevde aldrig de symtomen du nämner. Körde framhjulsdriven riskokare tidigare och jag upplevde aldrig E36:an som särskilt lynnig i halt väglag jämfört med den. För att få ut den i sladd vid halka fick man verkligen pressa den till det.
Har nu samma däck på min 328 som känns nästan idiotsäker vid halka (dock med ASC+T inkopplad).

Läste i någon gammal Teknikens Värld där de sade att just compacten är lite mer lynnig vid halka än motsvarande sedan/coupe pga dess chassie, bakaxel samt annan teknisk mumbo-jumbo. Den funkade även t o m riktigt dåligt i kombination med ASC+T jämfört med de andra E36 syskonen.

Så tipset blir att du får skaffa ett par riktiga dubbdäck (typ hakka 3 eller GY nya dubbdäck) till din compis.

Mvh
/Kristoffer

BMWCS # 4918
BMWCS SYD
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Du kanske råkade spätta i trean istället för femman?

Övning ger färdighet! Har på senare tiden när det varit lite mer snö på vägarna kopplat ur ASC+T allt oftare för att sladda lite. Nu tar jag varje chans till sladd och man får bättre kontroll hela tiden!

//Thorssa
Aldric
Ja men skärpning på er då! Jag kör en E30, bakhjulsdriven med Michelin Maxi Ice 2 dubbfria 15" och i bagaget har jag 2 st 16" LM fälgar med sommardäck på, ca 20 kg barlast alltså, och gissa vad? Jag saknar inte dubbarna det minsta. Att det skulle vara fullkomligt osmart att köra utan dubbar är lika klyftigt som att säga "har du blå t-shirt är du en idiot" tycker jag.

Sorry Löfgren att jag inte har några råd att komma med, retade mig bara på snacket om att dubbfritt på BMW = förkastligt ...

Jo förresten, ett råd har jag. Om du absolut inte kommer på vad som kan tänkas ställa till det för dig och funderar på att byta däck och dessutom vill stanna på dubbfritt så kan jag varmt rekommendera ovanstående modell.

Team BMW M3 CSN Brahegatan, Borås

Länk
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Jag kör e34 m5a utan några vikter, antispinner eller antisladdar.
Riktiga dubbdäck av "bra" märke, tat lugnt med gasen och inte fullt utslag vid parering... som du själv sa. Lycka till.

Micke K. bmwcs nr.05085
Länk
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Håller med Aldric, fast jag kör utan "barlast" (du har väl "surrat" däcken ordentligt). Jag har aldrig provkört någon compakt och det skulle vara intresant med kommentarer från fler compakt ägare å se om det finns någon trend där. Var ute så sent som idag och provocerade bilen lite utan ASC+T och blir bara mer och mer förvånad över hur väl balanserad bilen är. Full patte rakt fram i slask/modd och den bara "vaggar" snyggt och mjukt från sida till sida, hur kul som helst!!! // CB.

63
Löfgren
s40 t4 -98...
Jag är grymt tacksam för alla svar. Ju mer tips, desto bättre. En lite fråga bara: Vad är ASC+T??? Jag är, som jag tidigare nämnt, ganska ny på BMW-marknaden. (Försöker lära mig...)

/Henrik
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Sofiero: Underbart tips som jag själv praktiserar!
Kowalski
Löfgren: ASC+T = automatisk stabilitetskontroll + Traction (antispinn).

På nyare modeller finns även DSC= Dynamic Stability control, som är ett mer förfinat aktivt antisladd system (motsvarar ESP).

Mvh
/Kristoffer

BMWCS # 4918
BMWCS SYD
63
Löfgren
s40 t4 -98...
Kowalski:
Aha. Antar att det inte finns på en 318ti -95.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.